Güncelleme Tarihi:
Jet-Pa'nın patronu Fadıl Akgündüz'ün projesini değerlendiren yerli otomobil üreticileri, ‘‘İmza’’nın sadece kağıt üzerinde kalmaya mahkum olduğu görüşünde birleşiyorlar.7 üretici firmayı çatısı altında toplayan Otomotiv Sanayicileri Derneği (OSD), Akgündüz'ün İmza projesiyle ilgili açıklamalarının gerçekçi olmadığı görüşünde. 35 yıldır otomotiv sektöründe çalışan ve birçok otomobil üretilmesi aşamasında görev yapan OSD Başkanı Ali İhsan İlkbahar, Akgündüz'ün iddialarını otomotiv dünyasının gerçekleriyle karşılaştırarak yanıtladı.
İmza, bu pazarda çok zor yaşar
Akgündüz: İlk fabrika Siirt'te kurulacak. Otomobil gövde üretimi kaynak işlemleri, boya ve son montaj gibi imalat sürecinin bütün safhalarının gerçekleştirilebileceği 100 bin adet yıllık kapasiteli bir tesis olacak.
İlkbahar: Dünya otomotiv sanayii büyük bir kriz yaşıyor. Yüzde 30 atıl kapasite var. Büyük rekabet sonucu kár marjları sıfıra yakın. Dünya devleri neredeyse malzeme fiyatına satış yapıyor. Böyle bir ortamda hayatta otomobil dizaynı veya üretim yapmamış bir firma çıkıp, ekonomik ölçeğin çok altındaki bir sayıda otomobili sıfırdan dizayn edip, rekabetle çarpışıp para kazanma şansı yoktur.
Sadece küçük otoyla olmaz
Akgündüz: İmza, A-serisi Mercedes'ten 25 mm. daha kısa ve 80 mm. daha alçak
İlkbahar: Dünyada küçük boy araçlarda kimse para kazanamıyor. Sadece küçük otomobil ile piyasaya çıkılırsa büyük zararlar doğar. Türkiye'de küçük otomobil pazarı yüzde 15. Toplam 300 bin otomobilin satıldığı pazarda, küçük otoların payı 45 bin adet. Pazarda ithal ve yerli 37 marka rekabet ediyor.
Bayi teşkilatı kuramaz
Akgündüz: 10 yıl içinde dünya pazarının yüzde 3'ü için hazırlık yapıyoruz. Amacımız İmza'yı dünyaya ihraç etmek. 7 milyar dolarlık ihracat hedefleniyor.
İlkbahar: Kaç tane Avrupalı bayi teşkilatı kurar? Bu ülkelerde mevcut bayiler para kaybederken yeni bir markanın bayilik teşkilatı kurması şansı çok az.
Fizibilitesiz yatırım olmaz
Akgündüz: İmza'nın prototipi, 6 ülkeden katılan mühendisler tarafından günde 24 saat çalışılarak, 7.5 ay gibi rekor sürede imal edildi. Amacımız dünya pazarlarına yüksek kalite fakat düşük fiyata otomobil sunmak.
İlkbahar: Fizibilite etüdü yapmadan yatırım yapılmaz. Otomotiv sektöründe tecrübeli bir firma bile bu işi anacak 18'nci ayda yapabilir.
O maket ile ancak tekstil üretilir
Akgündüz: 2002'de seri üretime geçecek olan ilk fabrikanın inşaatına Siirt'te başlandı. Yılda 100 bin adet otomobil üretilecek olan bu fabrikanın ardından yıllık 1 milyon üretim kapasiteli Batman fabrikası da 2005 yılında faaliyete geçecek.
İlkbahar: Güney Anadolu'da kurulacak bir fabrika 200-250 dolar ek nakliye maliyeti getirir. Gösterilen maket lalettayin bir fabrikadır. Rahatlıkla görülebilen hatalar var. Preshane ve boyahane diğer bölümlerden farklı yüksekte olur. Bu maket bir ancak bir tekstil fabrikası olabilir.
Yatırıma 1.9 milyar dolar bile yetmez
Akgündüz: 1 milyar dolar bütçe kullanılacak. Siirt fabrikası için 270 milyon dolar, Batman fabrikası için de 1.4 milyar dolar yatırım yapılacak. Toplam maliyet olan 2.7 milyar doların 800 milyon doları özkaynak, 1.9 milyar doları ise üretim ve satış kárından karşılanacak.
İlkbahar: 2.7 milyar doların 800 milyon doları özkaynaklardan gerisi ise 1.9 milyar dolar 2002-2005 arasında yapılacak satış hasılatından karşılanacak deniyor. Farzedelim ilk yıl bile tam kapasite ile çalıştı ve 3 yılda 300 bin araç satışı yaptı. Araç başına 500 dolardan maksimum 150 milyon dolar kazanır. 1.75 milyar dolar açık var. Üretilmeye kalkışılsa yatırım için 1.9 milyar dolar yetmez.
İmza'nın ticari değeri yok
Akgündüz: İmza dizaynı ve teknolojisiyle yüzde 100 Türk otomobili, patenti alındı.
İlkbahar: Otomobilin patenti olmaz. Ancak isim hakkı veya dizayn tescili olur.
Bunun da hiçbir ticari değeri yoktur.
Kastelli: Evleri bitir, namusu kurtar Fadıl Bey
Önceki akşam Show TV'de yayınlanan Ateş Hattı programına telefonla katılan Cevher Özden (Banker Kastelli), Jet-Pa'nın sahibi Fadıl Akgündüz'e, ‘‘65 trilyon lira sermayeden söz ediyorsun. Ben baktım, Beylikdüzü'ndeki evleri üç senedir bitiremiyorsun. Bu binalar 1-2 trilyon liraya biter. Önce onları bitir, namusunu kurtar, prestij sağla, sonra diğer girişimleri başlat’’ çağrısı yaptı. Jet-Pa'nın Beylikdüzü'nde yapımı tamamlanan Jetkent 1 sitesi 10 blok ve 928 daireden oluşuyor. Binaların 798'i satılmış durumda. Satışı devam eden 130 daireden 108 metrekarelik en ucuzu peşin olarak 15 milyar liraya, 12 aydan 60 aya varan vadelerle de 20 milyar liraya satılıyor. Jet-Pa'nın Jetkent-1 dışında, Jetkent-2 sitesinin inşaatı Hadımköy'de devam ederken, Jetkent-5'in ise yakında Jetkent-1 sitesinin karşısında yapılması planlanıyor. Jetkent-3 Ankara'da, Jetkent-4 ise Konya'da yapılıyor. Sefa ÖZKAYA / İSTANBUL
Bu da Altaylı'nın çizdiği otomobil
Hürriyet Gazetesi yazarı Fatih Altaylı, önceki akşam Show TV'de Reha Muhtar'ın Ateş Hattı adlı programında Jet-Pa'nın sahibi Fadıl Akgündüz'le tartışırken, ilginç bir yöntem izledi. Altaylı, tartışma sürerken, önündeki kağıda bir otomobil resmi çizdi. Altaylı tartışmanın sonlarına doğru, ‘‘Fatih 2000’’ adını verdiği bu çizimi ekrandan seyircilere göstererek, şunları söyledi:
‘‘Sayın izleyiciler, benim Fadıl Bey kadar param yok. O yüzden ben sadece çizimini yapabildim. Bu otomobili üretmeyi planlıyorum. Sizler de bu projeye ortak olabilirsiniz.’’
Fadıl Akgündüz, Altaylı'nın bu sözleri üzerine, ‘‘Tabii ki siz de yapabilirsiniz. Ben sizi ciddiye alıyorum’’ dedi.
Programı yöneten Reha Muhtar, daha sonra ‘‘İzleyicilerimizden Fatih'in projesine para yatırma talepleri geliyor’’ deyince, Altaylı sözlerini şu uyarıyla tamamladı:
‘‘Aman sayın izleyiciler ben Fadıl Bey'in projesinin hayal olduğunu ortaya koymak için bu çizimi gösterdim. Kimse para yatırmaya kalkmasın.’’