Oluşturulma Tarihi: Aralık 26, 2004 01:18
Türk otomotiv sektörünün ve pazarının zirve yılı 2004 oluyor. Toplam pazar 11 ayda geçen yıla göre yüzde 110 büyüdü. Otomobil satışları ise yüzde 128 arttı. Sektörün 11 aylık ihracatı 8.8 milyar dolara ulaştı. İç pazarda ithal oto payının artışı üzerine hükümetten 4 kez vergi freni geldi.
TÜRKİYE otomotiv pazarı, ocak-kasım döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 110 büyüdü. 2004 yılının 11 ayında Türkiye'de yerli ve ithal 401 bin 013 adeti otomobil olmak üzere 667 bin 329 adet araç satıldı. Aynı dönemde Türkiye'de üretilen taşıt aracı sayısı ise 752 bin 351 adet oldu.
Türkiye'nin ürettiği otomobillerin 276 bini ihraç edildi ve otomobil ihracatı (adet olarak) 11 ayda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 81 yükseldi. Türk otomotiv sektörünün toplam ihracatı ise 8.8 milyar dolara ulaştı ki bu rakam da önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 53'lük artışı ifade ediyor.
Otomobilde iç pazar satışları ise aynı dönemler itibariyle yüzde 128 oranında artış kaydetti. 11 ayda iç pazarda 401 bin 013 adetlik otomobil satışı Türkiye'deki otomobil pazarının '10 yıllık ortalama adet değerinin' yüzde 81.3 oranında üzerinde bir rakam olarak tarihe geçti. Ocak-Kasım 2004'te Türkiye'de satılan otomobillerin yüzde 70'i ise yabancı otomobildi. Pazarda yerlilerin satışları yüzde 112, yabancıların satışları ise yüzde 136 oranında artış kaydetti. Hafif ticari araç satışlarında da ithal araçların satışları yerlileri geride bıraktı.
İTHALAT DA PATLADI
Türkiye'nin otomobil satışlarında ithal otomobillerin satış payları da ilginç gelişmeler kaydetti. 11 aylık dönemde AB ülkelerinden otomobil ithalatı yüzde 128, Doğu Bloku ülkelerinden ithalat yüzde 101 ve Uzakdoğu ülkelerinden ithalat da yüzde 278 oranında arttı.
Traktör satışları dışındaki araç parkı dikkate alındığında 752,351 adetlik toplam üretimden 455 bin dolayında taşıt aracı ihraç edildi. Bu ihracatın 276 bin adeti otomobil ihracatı olarak gerçekleşti.
4 DEFA VERGİ ARTTI
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Genel Sekreteri Ercan Tezer, 2004'teki rekor düzeyde pazar büyümesinin geçmiş yıllarda krizler nedeniyle ertelenen talep yüksekliğinden kaynaklandığını söyledi. Tezer, talep yüksekliği nedeniyle hükümetin 4 defa vergi değişikliği yaptığını belirtti. Tezer şöyle konuştu:
"Bu vergi artışı talebi yaklaşık yüzde 40 kadar azalttı. Aslında talep normal seyrine bırakılmalıydı. Çünkü vergi artışlarının olumsuz etkisini önümüzdeki yıl daha fazla göreceğiz. 2005'de yüzde 10-15 civarında pazar daralması olabilir. Otomobilde daha da yüksek bir daralma olabilir. Çünkü en çok satılan 1600 cc'nin altındaki modellerde 1 yıllık süreçteki vergi artışı ÖTV olarak bakarsanız yüzde 30'a yaklaşıyor."
Pazarda ithal otomobil ağırlığını da "1994'ten beri 4 büyük kriz yaşandı. Her bir krizden sonra ithalatın pazar payı 10 puan artış gösterdi. Krizler bizim rekabet gücümüzü olumsuz etkiliyor" diye yorumlayan Tezer, yerli üreticinin her krizden zayıflayarak çıktığını savundu.