AA
Oluşturulma Tarihi: Aralık 06, 2011 14:22
Türkiye otomotiv pazarında 2011 yılı ocak-kasım döneminde otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20 artarak 735 bin 33 adet olarak gerçekleşti.
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) raporuna göre, otomobil pazarı, 2011 yılının ilk çeyreğinde yüzde 82,87 oranında, 2. çeyreğinde yüzde 40,09 oranında büyürken, 3. çeyrekte ise yüzde 2,97 oranında küçüldü. Bu yıl ocak-kasım döneminde otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 22,88 artarak 504 bin 208 adede ulaştı. Hafif ticari araç pazarı da geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14,14 artarak 230 bin 825 adet seviyesinde gerçekleşti. Ocak-kasım döneminde otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20 artarak 735 bin 33 adede yükseldi.
Aylık bazda değerlendirildiğinde ise otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 14,10 oranında daralarak 63 bin 532 adede geriledi. 2011 yılı ocak-kasım döneminde otomobil pazarı motor hacmine göre incelendiğinde, en yüksek paya yüzde 89 oranıyla yine 1600cc altındaki otomobiller 447 bin 806 adet ile sahip olurken, bunu yüzde 9 pay ile 1600-2000cc aralığındaki otomobiller izledi.
Dizel ve otomatik şanzımanlı otomobil payı yükseldi
Yılın 11 aylık döneminde dizel otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 41 oranında artış gösterirken, 504 bin 208 adet olan toplam otomobil satışının 309 bin 224 adedini dizel araçlar oluşturdu.
Ocak-kasım döneminde otomobil satış adetleri geçen yılın aynı dönemi ile kıyaslandığında, dizel payı yüzde 53'ten yüzde 61'e yükseldi.
Aynı dönemde otomatik şanzımanlı otomobil satış adetleri de geçen yıla oranla yüzde 31 oranında arttı. 2011 yılı ocak-kasım döneminde 504 bin 208 adet olan toplam otomobil satışının 169 bin 168 adedini otomatik sanzımanlı araçlar oluşturdu. Otomatik şanzımanlı otomobil satışlarının payı yüzde 31'den yüzde 34'e yükseldi.
11 aylık dönemde otomobil pazarı segmentinin yüzde 84'ünü yine vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerinde yer alan araçlar oluşturdu. Otomobil satış verileri sınıflara göre değerlendirildiğinde, en yüksek satış adedine yüzde 47 ve 238.324 adet ile C segmenti araçlar ulaştı.
Bu dönem satışları kasa tiplerine göre değerlendirildiğinde, en çok tercih edilen gövde tipi yüzde 49 pay ve 245 bin 473 adet ile yine sedan otomobiller oldu. Sedan otomobilleri yüzde 36 pay ve 179 bin 328 adet satış ile H/B ve yüzde 10 pay ve 50 bin 721 adet satış ile SUV otomobiller takip etti. Otomotiv Distribütörleri Derneği Genel Koordinatörü Hayri Ece, konuya ilişkin değerlendirmesinde, Türkiye'deki büyüme hızının Orta Vadeli Programa göre, 2012 yılında yüzde 4 seviyesinde gerçekleşmesinin beklendiğini anımsatarak, şunları kaydetti:
“IMF'in en son hazırlanan Dünya Ekonomik Görünüm Raporunda ise 2012 için yüzde 2,5 olan Türkiye'nin büyüme hızı yüzde 2,2 olarak revize edildi. Son olarak tüm bu göstergeler doğrultusunda 2011 yılının son çeyreği içerisinde bulunduğumuz şartlarda önemli değişiklikler olmaması beklenmekte olup, otomotiv sektörü yıl sonu toplam pazarın 850-900 bin seviyesinde, gelecek yıl ise 775-825 bin adetler aralığında gerçekleşeceğini öngörüyoruz.”