Güncelleme Tarihi:
2009 yılına global krizin gölgesinde girmesine rağmen iç pazarda ÖTV indirimiyle rahat nefes alan Türk otomotiv sektörü, 2010 yılında ise beklentilerin aksine yılı iç pazarda rekor, üretim ve ihracatta ise Avrupa’daki krize rağmen büyümeyle kapatmaya hazırlanıyor. 2009 yılında iç pazardaki ÖTV teşviğiyle birlikte yaşanan artışlar sonrası 2010 yılı beklentilerini düşük tutan otomotiv sektörü, teşviklerle talebin öne çekildiğini düşünerek 2010 yılının ilk etapta 400-450 bin adet seviyelerinde kapanacağını öngördü. Mart ayıyla birlikte talebin istikrarlı artmasıyla, öngörüler de bu doğrultuda yükseldi, önce 500-550 bine, daha sonra ise 600 bin adetin üstüne çıktı.
Satışlar 730 bini aşacak
Özellikle iç pazarda düşük kredi olanakları ve düşük kurla birlikte artan talebin yaz dönemi ve Ramazaman ayında bile devam etmesi, son çeyrekle birlikte pazarın 700 bin adedin üstüne çıkacağını ortaya koydu. Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) raporuna göre, kasım sonu itibariyle iç pazar geçtiğimiz yıla göre yüzde 30.83’lük artışla 612 bin 544 adetlik binek ve hafif ticari araç satışına ulaşırken, yılı ise 2005’deki 723 bin adetlik satışın üzerinde kapatarak tarihi bir rekora imza atmaya hazırlanıyor. Yılın en çok araç satılan ayı olan aralıkta da talebin artarak devam etmesi pazarı yıl sonunda 730 bin adedin üstüne taşıyarak tarihe geçirecek.
Üretime iç pazar dopingi
Otomotiv sektörü iç pazarda tarihi rekora koşarken, diğer taraftan bunun etkilerini özellikle üretim cephesinde de net olarak görüyor. Türk otomotiv sanayinin en büyük pazarı olan Avrupa’da krizin etkilerinin devam etmesiyle otomotiv ihracatının beklenenin altında kalmasına rağmen, üretim iç pazar dopingiyle önemli artış gösterdi. Otomotiv Sanayi Derneği’nin (OSD) ocak-kasım dönemi raporuna göre üretim traktör hariç 11 ayda geçtiğimiz yıla göre yüzde 26.7 artışla 982 bin 761 adede ulaştı. Aynı dönemde otomobil üretimi yüzde 18.3’lük artışla 638 bin 437 oldu. Türk otomotiv sanayinde rekor üretim 1 milyon 147 bin adetle 2008 yılında gerçekleşirken, bu yıl da özellikle iç pazardaki önemli büyümeyle toplam üretimin 1.1 milyon adedi geçip rekora yaklaşması bekleniyor.
İhracat krize takıldı
Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde krizin devam etmesi, ihracatın iç pazar ve üretimdeki gibi rekor seviyeye ulaşmasını engelledi. Buna rağmen 11 ayda geçtiğimiz yıla göre yüzde 22’lik bir artışla 684 bin adet araç ihraç edildi. Otomobil ihracatında ise artış yüzde 14’le sınırlı kalarak 400 bin adede ulaştı. İhracatat rekor 920 bin 763 adetle 2008 yılında yaşanırken, bu yıl toplam ihracatın 750 bin adet seviyelerine ulaşması bekleniyor.
Piyasa canlandı, kamyon satışları yüzde 75 arttı
İÇ pazarda 11 ayda yüzde 30’luk artışla 612 bin adetlik otomobil ve hafif ticari araç satışı gerçekleşirken, kamyon, midibüs ve traktör satışlarında da artış yaşandı. Kamyon satışı geçen yıla oranla yüzde 75 artarak 22 bin 685 adede ulaşırken, midibüs satışı ise yüzde 2.8’lik artışla 1936 adet olarak gerçekleşti. Traktör satışı ise yüzde 189’luk artışla 19 bin 45 adede ulaştı. 2010 yılında bir tek otobüs satışlarında kayıp yaşandı. 11 ayda satışlar geçtiğimiz yıla oranla yüzde 15 düşerek 1272 adet oldu.
ODD: Vergiler inerse 1 milyon 5 yılda aşılır
OTOMOTİV Distribütörleri Derneği (ODD) Başkanı Mustafa Bayraktar, şunları söyledi: “Türk otomotiv sektörünün, çok daha iyi bir büyüme sağlayacağına inanıyoruz. Vergilerde ciddi indirimler yapılarak halkın araç sahibi olması kolaylaştırılmalı. Dünya ortalamasının üzerindeki vergiler azalırsa, KDV indirimleri, ÖTV teşvikleri ve hurda araç değerlendirilmesini sağlayacak formüllerle, 5 yıl içinde 1 milyon araç hedefine ulaşılabilir.”
3 marka Türkiye’ye 1.5 milyar Euro yatıracak
TÜRK otomotiv sektörüne ilişkin gelecek beklentisinin pozitif olduğunu belirten OSD Genel Sekreteri Ercan Tezer markaların Türkiye’ye ilişkin yeni model çalışmalarının devam ettiğini söyledi. Tezer, Türkiye’deki 3 otomotiv şirketinin 2011’de 1.5 milyar Euro’luk yatırım yapacağını hatırlatarak, “Türk otomotiv sanayinin küresel trendleri yakalayan yeni model üretimler yapacağı görülüyor. Önümüzdeki dönemde 2 yeni markanın daha yatırım yapmasını bekliyoruz” diye konuştu.
OSD: Otomotiv artık krizden 2 yılda çıkıyor
OTOMOTİV Sanayi Derneği (OSD) Genel Sekreteri Ercan Tezer, mart ayından itibaren iç pazarda istikrarın sağlandığını, pazardaki artışın her ay büyüyürek devam ettiğini söyledi. Özellikle ticari araç satışlarındaki artışın önemine değinen Tezer, “Ticari araçlar yatırım malı olduğu için satışlardaki artış, ekonomiye duyuyan güvenin bir göstergesi” yorumunu yaptı. 1994, 1998, 2001’de otomotiv sektörünün krizden çıkma süresinin 4 yılı bulduğunu söyleyen Tezer, bu sürenin artık 2 yıla indiğini 2010 yılının net olarak ortaya koyduğunu belirtti. Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde teşviklerin sona ermesiyle talepte daralma yaşandığını kaydeden Tezer, şunları söyledi: “Türk otomotiv sanayinin en büyük pazarı AB. Bu da Türk otomotiv sanayinin ihracatının beklenenin altında tutmasına neden oldu. Üretimi iç pazardaki hareketlilik güçlendirdi. Üretimin yıl sonunda 2008’deki 1 milyon 147 bin adetlik rekor üretime yaklaşmasını öngörüyoruz. Önümüzdeki yıllarda bu potansiyel daha fazla ortaya çıkacak.”