Oluşturulma Tarihi: Kasım 29, 2008 00:00
OSD Başkanı Turgay Durak, "automotivİST"te yaptığı konuşmada, "Krizin etkisinin süreceği 2009 yılı, otomotiv sektörü için tasarruf yılı olacak. Kriz 1-2 yıl geciktirse de 2 milyon adetlik üretim, 1.5 milyon adet ihracat ve 50 milyar dolar ihracat geliri hedefinden vazgeçmedik" dedi.
GLOBAL krizin etkisini her geçen gün daha fazla hissetmeye başlayan Türk otomotiv sektörü 2009 yılından umudunu keserek büyüme trendini 2010 yılında yeniden yakalamayı hedefliyor. Dün Lütfü Kırdar’da ikinci kez düzenlenen uluslararası otomotiv kongeresi ’automotivİST’te konuşan Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Turgay Durak, krizin etkilerinin Amerika ve Avrupa’dan 3 ile 6 ay sonra Türkiye’de hissedilmeye başladığını belirterek, "Dolayısıyla düzelmede Avrupa ve Amerika’ya göre 3 ile 6 ay sonra başlayacak. ABD’de 2009 yazında Avrupa’da ise 2009 sonu düzelme bekleniyor. Yani bizim için 2009 yılının tamamı tasarruf yılı olacak" diye konuştu.
Krizin etkileri geçici
automotivİST’te Güngör Uras’ın moderatörlüğünde düzenlenen ’Otomotivin geleceği ve Türkiye’nin yeri’ konulu panele OSD Başkanı Turgay Durak, Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Başkanı İbrahim Aybar, Taşıt Araçları Yan Sanayi Derneği (TAYSAD) Başkanı Ömer Burhanoğlu ve Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Tarık Taşar katıldı. Turgay Durak, krizin etkilerinin geçici olduğunu otomotiv sektörünün bu dönemde yeni ürünler için kaynak yaratması gerektiğini söyledi.
50 milyar dolar ihracatDurak, şöyle konuştu: "2 milyon adetlik üretim ve 50 milyar dolarlık ihracat için çalışmaya devam edeceğiz. Bu hedeften vazgeçmiyoruz ama 1-2 yıl gecikme olabilir. Belki 2009’da kapasitede artışı olmayaçak ama yeni ürün geliştirmelerimiz ve Ar-Ge faaliyetlerimiz devam edecek. Patronların hoşuna gitmeyecek ama onların kárlarının azaldığı, çalışanların gelirlerinin düştüğü bir döneme giriyoruz. 2009 yılında tasarruf edip, 2010 yılında yeni modeller için kaynak yaratmalıyız."
Yeni pazarlama stratejileriDurak, 2009 yılı için hükümete düşen görevler olduğunu da belirterek, "Teşvik edici destekler olabilir. İç piyasayı canladırmak için
kredi finansmanında kolaylıkların sağlanması gerekiyor. Likidite artırma yolunda tedbirlerin alınması şart" dedi. Durak ayrıca, 2009 yılında az sayıdaki müşteriyi tetikleyici yeni pazarlama stratejilerini de devreye sokmak gerektiğinin altını çizdi. Panelde Uras’ın sorularını yanıtlayan ODD Başkanı İbrahim Aybar ise, tüketicinin hálá alım modunda olduğunu 2001 gibi bir krizin yaşanmadığını söyledi.
Bize cansuyu lazımTAŞIT Araçları Yan Sanayi Derneği (TAYSAD) Başkanı Ömer Burhanoğlu, Türk otomotiv sektörünün 2005 yılından bu yana ciddi sıçrağıdını belirterek, 900 binli adetlerden 1.3 milyon adetli üretim rakamlarına gelindiğini söyledi. Burhanoğlu, ana sanayiye paralel yan sanayinin de bu dönemde yüde 50 büyüdüğünü kaydederek, "8.5 milyar dolarlık ihracat yapan yan sanayimizde bugün 200 bin kişi çalışıyor. Krizde en fazla etkilenen ne yazık ki yan sanayi" dedi. Kamyonu ciddi şekilde yüklediklerini söyleyen Burhanoğlu, şöyle konuştu: "Ancak bizler bu yatırmaları yaparken krize borçla yakalandık. Nakit akışında ciddi sıkıntılar var. Bankalar ve devlet yaptığımız işletme ve yatırım sermayesinin devamında bize destek vermeli. Bakanla birlikte otururken bana su uzattı. Ben de kendisine ’Sayın bakanım bize şaşal değil cansuyu lazım" dedim."
Çağlayan: Otomotivde kárlılık imalat sanayinin üzerinde
SANAYİ ve Ticaret Bakanı Zafer Çağlayan, Türk otomotiv sektörüne her türlü desteği vermeye devam edeceğini belirterek, "İç pazarın kuvvetlendirilmesi için alınacak tedbirlerin üzerindeyiz. Biz Türk sanayinin Türk girişimcisinin, otomotiv sektörünün gerçekten gücüne inanıyoruz" dedi. automotivİST kongresinin açılışında konuşan Çağlayan, otomotiv sektörünün verimlilik artış hızının Türkiye imalat sanayinin üzerinde olduğunu, motorlu taşıt üretiminden elde edilen kárın, 31 Aralık 2007 itibariyle 1.7 milyar YTL olduğunu ifade etti. Çağlayan, bunun imalat sanayi kár oranının yüzde 6’sına, Türkiye toplam kárının da yaklaşık yüzde 1.8’ine karşılık geldiğini anlattı.
’Devrim’ yaşasaydı Güney Kore’yi geçerdik
SABANCI Grubu’na bağlı Temsa Global’ın CEO’su Müdürü Mehmet Buldurgan, yönetimde "Devrim arabası bugün yaşasaydı ne olurdu" konusunu tartıştıklarını söyledi. Buldurgan, "Sonuç olarak eğer Devrim bugün yaşasaydı biz muhtemelen Güney Kore’yi geçerdik. Çünkü, Güney Kore’yle aynı anda başlamış olurduk. Birçok Güney Kore firması Japon firmalarından lisans alarak başladı. Kısa devreler de yaptılar. Muhtemelen biz onları geçerdik" dedi.