Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) ve şirketlerden derlenen verilere göre, bugün Türkiye'de Ford, Renault, Fiat, Toyota, Honda, Hyundai gibi dünya otomotiv sektörünün önde gelen şirketlerinin önemli yatırımları bulunuyor.
Yaklaşık 40 yıldır Türkiye'ye inanarak yatırım yapan şirketlerin yatırımları bugün milyar dolarları aşarken, otomotiv devleri, üretim anlamında yoğun rekabetin yaşandığı ülkeler içinde, kaliteli üretimiyle öne çıkan Türkiye'ye yatırımlarını sürdürmeyi de planlıyor.
Bugüne kadar otomotiv devleri, büyük yatırımlarla kurdukları fabrikalarda pek çok modelin üretimini gerçekleştirdi. Bunlar arasında; Toyota Coralla, Auris, Renault 9, Renault 11, Renault 21, Renault 19, Megane Sedan, Megane Wagon, Clio Symbol, Honda Civic Sedan, Hyundai Accent Era, Starex, Matrix, Tempra, Tipo, Palio, Albea gibi modeller bulunuyor.
TOYOTA'NIN YATIRIMLARI 1 MİLYAR EURO'YA ULAŞTIUzak Doğulu otomotiv üreticisi Toyota da Türkiye'de yatırım yapmayı tercih eden şirketlerden biri. Türkiye'de Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş. (Toyota Türkiye) olarak faaliyet gösteren Toyota, Adapazarı'nda kurulan fabrikada bugün Corolla Verso ve Toyota'nın “
Altın Çocuğu” olarak nitelendirilen Auris modellerinin üretimini gerçekleştiriyor.
Üretimin büyük bir kısmını ihraç eden Toyoto Türkiye, yıllık 150 bin araçlık üretim kapasitesiyle, Toyota'nın Japonya dışındaki en büyük 10 fabrikasından biri olma özelliğine de sahip bulunuyor.
1992 yılında temelleri atılan fabrikada bugüne kadar 7. Nesil Coralla Sedan, 7. Nesil Coralla Wagon, 8. nesil Coralla Sedan 9. Nesil Corolla Sedan, 9. Nesil Corolla Wagon, Yeni Corolla Verso ve son olarak da Auris üretimi gerçekleştirildi. Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş. Genel Müdürü ve Üst Yöneticisi (CEO) Kazuhiro Kobayashi, bir süre önce yaptığı açıklamada, Türkiye'deki toplam yatırımlarının 31 Mart 2007 tarihi itibariyle 1 milyar
Euro'ya ulaştığını bildirmişti.
RENAULT'UN 10 YILLIK YATIRIMI 1,08 MİLYAR DOLARA ULAŞTIFransız otomobil üreticisi Renault da 1969 yılında Oyak ve Yapı ve Kredi Bankası ile ortaklık kurarak temellerini attığı fabrikasındaki üretim macerasını bugün, yatırımlarını artırarak devam ettiriyor. İlk otomobilleri Renault 12 Sedan ve Station, 1971 yılında Oyak Renault fabrikasının üretim bantlarından çıkarken, fabrikanın o dönemdeki üretim kapasitesi 20 bin adetti.
O günden bu tarihe Renault'un Bursa fabrikasında Renault 9, Renault 11, Renault 21, Renault 19, Megane Sedan, Megane Wagon, Clio Symbol, Megane II Sedan modellerinin üretimi yapılırken, son olarak da yeni Clio'nun üretimine başlandı. Oyak Renault'nun 1996-2006 yılları arasında yaptığı yatırım ise 1,08 milyar dolara ulaştı.
Renault, 2007 yılında 183 milyon avro daha yatırım yapacağını açıkladı. Renault Dış İlişkiler Başkan Yardımcısı ve Euromed Başkanı Luc Alexandre Menard, geçen aylarda düzenlenen toplantıda, Bursa'da yeni bir araç üretme kararı aldıklarını belirterek, Clio'nun yeni versiyonunun sadece Türkiye'de üretileceği haberini vermişti.
HYUNDAI'NIN YATIRIMI 400 MİLYON DOLARA YAKLAŞTIGüney Koreli otomotiv şirketi Hyundai de Assan ortaklığı ile 10 yıldan bu yana Türkiye'de üretim yapıyor.
Hyundai Assan'ın İzmit Fabrikası 180 milyon dolarlık yatırımla kurulurken, ilk etapta Accent ve H 100 modelleri üretime alındı. Hyundai'nin model yenilemeleri, Starex ve yeni Matrix üretimiyle birlikte toplam yatırım tutarı 400 milyon dolara yaklaştı. Fabrikada Accent Era, Starex hafif ticari araç grubu ve H 100 Panel Van modelleri üretilirken, son olarak Matrix modelinin üretimine de geçen aylarda başlandı. Hyundai, bu son modelin üretiminin devreye alınmasıyla kapasitesini 100 bin adede çıkardı. Hyundai'den verilen bilgiye göre, ileriki dönemlerde de yeni modellerin üretimi için Güney Kore-Hyundai Motor Company ile görüşmelerin sürdüğü, yeni yatırımlar yapılmaya devam edeceği bildirildi.
FORD OTOSAN'IN YATIRIMLARI1959 yılında kurulan, Türk ekonomisinin önemli şirketlerinden Ford Otosan da Kocaeli Fabrikası'nın temelllerinin atıldığı 1998 yılından itibaren gösterdiği gelişim ve yaklaşık 1,2 milyar dolarlık yatırımla Türkiye'nin önde gelen otomotiv şirketlerinden biri oldu. Ford Otosan halen, Transit ve Transit Connect araçların üretimini gerçekleştirirken, Puma Transit motoru, Ecotorq Kamyon motoru ve Cargo kamyonların üretimini yapıyor.
TOFAŞ'TAN 2 YILDA 1 MİLYAR DOLAR YATIRIMKoç Holding ve Fiat ortaklığında 1968 yılında kurulan ve her 2 firmanın da eşit hissedar olduğu Tofaş, Türkiye'nin ilk otomobil üreticilerinden biri olma özelliğini de taşıyor. Bursa'daki fabrikada 1971 yılında üretime başlayan Tofaş'ın fabrikası, ihtiyaçlar doğrultusunda gerçekleştirilen yatırımlarla sürekli büyüyerek, bugün 350 bin metrekaresi kapalı olmak üzere 1 milyon metrekare alana ulaştı.
Şirket, 1970'lerde üretime başladığı “Kuş” serisi modeller ile Türkiye'de otomobil sektörünü geliştirirken, Fiat Auto ile aynı anda üretilen Tempra ve ardından Tipo ile Uno modelleri şirket tarihinin önemli dönemecini oluşturdu.
Bugün Tofaş, Palio, Albea ve Doblo modellerini üretirken, 550 milyon Euro tutarındaki Linea ve Mini Cargo yatırımları ile birlikte Tofaş'ın araç üretme kapasitesi 360 bine ulaşacak. Tofaş, 2006-2008 yılları arasında 1 milyar dolarlık yatırım planlaması yaptı.
HONDA KAPASİTE ARTIRACAKJapon otomotiv devi Honda ise Honda Türkiye A.Ş. olarak 1997 yılında Gebze Şekerpınar'da kurulan fabrikasında Civic Sedan modelini üretmeye başladı. Ocak 2003 tarihinden itibaren yüzde 100 Honda Motor Co. sermayesi ile faaliyet gösteren ve yeni yatırımlar ile sürekli büyüyen Honda Türkiye A.Ş, 2005 Aralık ayından itibaren City modelini de Gebze fabrikasında üretmeye başladı.
Gebze fabrikası Honda'nın Avrupa'daki ikinci üretim üssü haline gelirken, Honda, bu yıl Gebze'deki fabrikasının kapasitesini 30 bin adetten 50 bin adede çıkaracak. Verilen bilgiye göre üretim kapasitesinin artışındaki ikinci basamak ise bir sonraki dönemde 100 bin adet olarak hedeflenirken, fabrikadaki üretim artışı yaklaşık 90 milyon dolarlık yatırım ile gerçekleşecek.
OPEL YATIRIM YERİNE TEDARİKİ TERCİH EDİYORTürkiye'de belli bir süre üretim yapan, ancak çeşitli gerekçelerle buna ara veren General Motors ise bugün Türkiye'yi farklı bir açıdan değerlendiriyor. General Motors Türkiye Genel Müdürü Özcan Keklik, yaptığı açıklamada, GM olarak yerli tedarikçilerden, dünya genelinde bulunan üretim merkezlerinde kullanılmak üzere gerçekleştirecekleri yedek parça alımlarını 2010 yılına kadar 500 milyon dolara çıkarmayı hedeflediklerini bildirdi.
Türkiye'nin bu hedef doğrultusunda gelecekte dünya çapında üretilecek yeni modellerde kullanılacak yedek parçalar için bir üretim üssü haline geleceğine inançlarının tam olduğunu dile getiren Keklik, şunları kaydetti: “Yerli tedarikçilerin dünyanın değişik noktalarında bulunan üretim merkezlerimize satışını daha kolay hale getirmek ve onlara en iyi yönlendirmeyi yapabilmek amacıyla İstanbul'a bir Satın Alma Merkezi kurmak üzere tüm çalışmalarımız devam etmektedir. Operasyonun faal hale gelmesi ile beraber mevcut satın alma faaliyetlerine artırarak devam edeceğiz. Şunu anımsatmak isterim ki GM'in dünya üretim merkezlerine gerçekleştirilecek bu çaptaki yedek parça ihracatının ülkemize sağlayacağı ekonomik girdi-katma değer, yılda 20-30 bin adet üretim yapan bir otomobil fabrikasından çok daha fazladır.”