Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 19, 2006 00:00
Avrupa'da son 1 yılda yüzde 117 ile hissedarlarına en çok kazandıran otomotiv şirketi Fiat olurken, İMKB'de Otokar'ın hisseleri aynı dönemde yüzde 155 oranında artış gösterdi.
Yine Tofaş yüzde 130, Anadolu Isuzu yüzde 129'luk kazançla İtalyan Fiat'ı geride bırakan Türk otomotiv üreticileri arasında yer aldı. Avrupa'da son 1 yılda en çok kazandıran otomotiv distribütörü yüzde 130 ile Pendragon Plc olurken, aynı dönemde yüzde 228 oranında yükselen Doğuş Otomotiv hisselerinin ise çok daha kárlı bir yatırım aracı olduğu dikkat çekti.
Türk otomotiv sektörü son yıllardaki başarılarına bir yenisini daha ekledi. Türkiye'nin en büyük ikinci ihracatçısı konumundaki otomotiv sektörü, hissedarlarına Avrupalı rakiplerinden bile daha fazla kazandırmayı başardı. 2001 krizi sonrasında satışlar, üretim ve ihracatta rekorlar kıran sektör temsilcileri, borsada sergiledikleri yüksek performans sayesinde Avrupa'nın en çok kazandıran otomotiv şirketlerini açık ara geride bıraktılar.
Geçtiğimiz hafta içinde uluslararası denetim, vergi ve danışmanlık şirketi PricewaterhouseCoopers'ın (PwC) 'Avrupa Otomotiv Hissedar Değer Endeksi' araştırmasının sonuçları açıklandı. 30 Nisan 2006 itibari ile son bir yılda otomotiv sektöründe faaliyet gösteren Avrupalı şirketlerin borsadaki performanslarının incelendiği araştırmaya göre, İtalyan Fiat S.p.A yüzde 117'lik oranla hissedarlarına en çok kazandıran üretici oldu.
190 MİLYAR EURO İNCELENDİ
İlk kez gerçekleştirildiği 7 yıl öncesinden bu yana PwC Avrupa Otomotiv Hissedar Değer Endeksi çalışması otomotiv endüstrisinde standart bir ölçü olarak kabul ediliyor. Araştırmada 190 milyar Euro'nun üzerinde değere sahip otomotiv pazarındaki şirketlerin hisselerine yapılan 100 Euro'luk yatırımdan sağlanan geri dönüş farklı şirketler ve segmentlerle kıyaslanıyor. Araştırmada Avrupa'daki 7 otomotiv üreticisi, yılda en az 100 milyon Euro düzeyinde satış gerçekleştiren 25 yan sanayi şirketi ile en az 250 milyon Euro satış gerçekleştiren 8 otomotiv distribütörü yer alıyor.
Son rapora göre, hissedarın yatırdığı 100 Euro'luk hisseyi bir yılda 217 Euro değere ulaştıran Fiat S.p.A yüzde 117'lik bu artışla birinci olurken, üç yıllık süreçte ise birinciliği yüzde 164'lük artış oranı ile Renault SA sağladı. Otomotiv yan sanayiinde de son bir yılda Plastik Omnium yüzde 75, Continental AG ise üç yılda sağladıkları yüzde 529 artışla birinci oldu. Otomotiv distribütörleri arasında ise Pendragon Plc son bir yıldaki yüzde 130 ve üç yıldaki yüzde 404 oranındaki değer artışı ile iki alanda da birinci geldi.
OTOKAR VE DOĞUŞ OTO FARKI
Peki, PwC araştırmasının geçerli olduğu 30 Nisan 2006 tarihi itibariyle Türk otomotiv sektörü nasıl bir performans sergiledi? Avrupa'da son 1 yılda hissedarlarına en çok kazancı sağlayan otomotiv üreticisi Fiat olurken, Otokar'ın İMKB'de işlem gören hisseleri aynı dönemde yüzde 155 oranında artış gösterdi. Yine Tofaş yüzde 130, Anadolu Isuzu yüzde 129'luk kazançla İtalyan Fiat'ı geride bırakan Türk otomotiv üreticileri arasında yer aldı. Avrupa'da son 1 yılda en çok kazandıran otomotiv distribütörü yüzde 130 ile Pendragon Plc olurken, aynı dönemde yüzde 228 oranında yükselen Doğuş Otomotiv hisselerinin ise çok daha kárlı bir yatırım aracı olduğu dikkat çekti. Sonuçta Türk otomotiv sektörü, Dax 30, CAC 40 ve FTSE 100 gibi önemli borsa endekslerinin üzerinde performans gösteren Avrupalı rakiplerinden bile daha çok kazandırmayı başardı.
En çok distribütör endeksi kazandırdıPricewaterhouseCoopers'ın araştırmasına göre Avrupa'da otomotiv şirketlerine yatırım yapan hissedarlar daha çok kazandı. 30 Nisan 2006 itibari ile son bir yılda otomotiv sektöründe faaliyet gösteren üretici ve distribütör şirketler, Avrupa'daki en büyük üç borsa endeksi Dax 30, CAC 40 ve FTSE 100 endeksinin üzerinde performans gösterdi. Otomotiv yan sanayi ise Dax 30 endeksine paralel gelir sağlarken CAC 40 ve FTSE 100'ün üzerinde yer aldı.
Avrupa borsalarından 2 kat fazla kazandıran otomotiv distribütörlerinin hisseleri, son bir yılda yüzde 70.6 değer kazanırken, 3 yıllık dönemde sağlanan kazanç yüzde 275.4 olarak gerçekleşti. Otomotiv üreticisi şirketlerin hisseleri ise bir yılda yüzde 49.8, 3 yılda yüzde 83.5 değer kazandır. Otomotiv yan sanayi şirketlerinde bu oranlar son 1 yılda yüzde 37.6, 3 yılda ise yüzde 151.9 olarak gerçekleşti.
Avrupa'nın önemli borsalarında ise Dax 30 endeksi bir yılda yüzde 38.2, 3 yılda yüzde 124.6 yükseldi. Son 1 ve 3 yıllık süreçte CAC 40 endeksi sırasıyla yüzde 32.5 ve yüzde 119 oranında artış gösterirken, FTSE 100 endeksinde ise bu oranlar ise sırasıyla yüzde 23.4 ve yüzde 95.2 oldu.
Dalgadan en çok Karsan en az Tofaş etkilendiTürk otomotiv şirketleri, son dönemde kurların yükselmesi ve faizlerdeki artış sonucu ekonomide yaşanan dalgadan ise olumsuz etkilendi. Bu olumsuz etki kendini İMKB'de işlem gören sektör hisselerinde de gösterdi. Ekonomideki dalgadan en çok etkilenen firma ise Karsan oldu. Nisan ayı sonu itibariyle fiyatı 4.94 olan Karsan hisseleri, haziran ayı sonunda yüzde 63.3 değer yitirerek, 1.81 seviyesine geriledi. İki aylık süreçte ekonomideki gelişmelerden en az etkilenen ise Tofaş hisseleri oldu. Aynı dönemde Tofaş hisseleri sadece yüzde 2.3 oranında değer kaybetti.
Petrol rekor kırarken otomotiv kazandırmaya devam ettiSektördeki zorlu rekabet koşullarına rağmen otomotiv şirketlerinin hissedarlarına yüksek getiriler sağlaması oldukça dikkat çekici bir konu olarak karşımıza çıkıyor. Sektörde yaşanan yüksek petrol fiyatları ve artan hammadde maliyetleri gibi sorunlara karşın otomotiv hisselerinin gösterdiği performans, üretici firmaların izledikleri politikalarda başarılı olduğuna işaret ediyor. Avrupalı üreticiler, yüksek maliyetlerle başa çıkabilmek için fabrikalarını Batı'dan Doğu'ya taşırken, maliyetleri düşürmek ve yeni pazarlara girmek için ortak projeler içerisinde yer alıyorlar.