Güncelleme Tarihi:
SON yıllarda cari açığın müsebbibi olarak gösterilen otomotiv sektörü aslında böyle olmadığını yıllardır anlatsa da ilk müdahale edilen sektör olmaktan bir türlü kurtulamıyor. 2013 yılında Türkiye’de cari açığın genel olarak artmasıyla birlikte hükümet 2014 yılı başında ÖTV artışıya ilk darbeyi yine otomotiv sektörüne vurdu. Bunun da sonucu ilk 5 ayda yüzde 30’a yakın daralan satışlarla kendini gösterdi. Ama şöyle bir geçmişe baktığımızda son 8 yıldır aslında otomotiv sektörünün 12 milyar dolara yakın dış ticaret fazlası verdiğini görüyoruz. Yani ithal ettiğinden çok daha fazlasını bu sektör ihraç etmiş. Ama nedense otomotiv sektörü hep dış ticaret açığının tek sorumlusu olarak gösteriliyor.
BİR NUMARALI SEKTÖR
2014 yılı Ocak-Mayıs döneminde otomotiv sanayinin toplam ihracatı bir önceki yıla göre yüzde 12 oranında artarak yaklaşık 10 milyar dolara yaklaşmış durumda. Bu dönemde, 5.6 milyar dolar düzeyinde gerçekleşen ana sanayi ihracatı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 12 oranında artarken, aksam parça ihracatı ise yüzde 12 oranında artarak 4.1 milyar dolar düzeyine yükseldi. Bu yılın ilk beş ayında gerçekleşen ihracatla otomotiv sektörel sıralamada yüzde 15’lik payla yine birinci sırada yer aldı. Mayıs ayı ithalat rakamları henüz belli olmadığı için dış ticaret rakamlarını Ocak-Nisan ayına göre değerlendirmek gerekiyor.
TOPLAM AÇIĞI AZALTTI
Bir önceki yıla göre, 2014 yılı Ocak-Nisan döneminde Türkiye’nin toplam ihracatı yüzde 9 artarken, ithalat yüzde 4 oranında azalmış ve dış ticaret açığında yüzde 24’lük bir düşüş yaşanmış. İşte bu düşüşte otomotiv sektörünün gücü ortaya çıkıyor. 2014 yılı Ocak-Nisan döneminde taşıt araçları ihracatı 5 milyar 945 milyon dolar, ithalatı ise 4 milyar 261 milyon dolar düzeyinde gerçekleşti. Yani geçen yıl Ocak-Nisan döneminde 464 milyon dolar dış ticaret fazlası veren sektör bu yıl bu tutarı 1 milyar 684 milyon dolara yükseltti. 2014 yılı Ocak-Nisan döneminde otomobil ihracatı 2 milyar 539 milyon dolar, ithalatı ise 1 milyar 915 milyon dolar düzeyinde gerçekleşti. Geçen yıl Ocak-Nisan döneminde 298 milyon dolar dış ticaret açığı veren otomobil dış ticareti bu yıl 624 milyon dolar fazla olarak belirlendi.
Dış açığı 3 sektör kapatıyor
2013 yılının ilk 4 ayında 32.1 milyar dolar dış ticaret açığı veren Türkiye ekonomisi, bu oranı bu yılın ilk 4 ayında 24.4 milyar dolara indirdi. Bu düşüş de tek pay ise otomotiv, tekstil ve maden sektöründen kaynaklanıyor. 4 ayda maden sektörünün de fazla verdiği ancak bunun kapsama alınmaması gerektiği çünkü maden ihracatında ithal ara ürünün oranı çok yüksek olduğu kaydediliyor. O yüzden sektörel bazda sadece tekstil ve otomotivin dış ticaret fazlası verdiği geri kalan sökterlerin ise hep ekside olduğu net olarak ortaya çıkıyor.