Otomobiller yeni yılda 2-10 milyar zamlanacak

Güncelleme Tarihi:

Otomobiller yeni yılda 2-10 milyar zamlanacak
Oluşturulma Tarihi: Aralık 10, 2001 01:39

Ucuz otomobil fırsatından yararlanmak için 21 gün kaldı. Yüzde 130'lara varan devalüasyona rağmen fiyatlardaki artışın yüzde 80'de kalması, hükümetin Ek Taşıt Alım Vergisi'ni yüzde 6'ya, KDV oranını ise yüzde 18'e indirmesi, bunun yanı sıra firmaların satışları artırmak için düzenledikleri kampanyalar, fiyatları uygun hale getirdi. Bütün bunlara bakarak, otomobil satın almak için en uygun zamanın bugün olduğunu söyleyebiliriz.

Ancak, 2002 yılıyla birlikte bu durum tersine işlemeye başlayacak. Öncelikle fiyatlarda devalüasyon oranında bir artış bekleniyor. Hemen ardından, hem Ek Taşıt Alım Vergisi hem de KDV oranlarındaki geçici indirim sona erecek. KDV ve ek vergideki artış, fiyatlara yansıyacak. Bunun yanı sıra maktu vergiler olarak adlandırılan taşıt alım vergisi, motorlu taşıtlar vergisi gibi vergilerde de en az yüzde 53.2 oranında bir artış bekleniyor. Bütün bunlar, 2002 yılından itibaren otomobil fiyatlarını yukarı çekecek ve satın almayı zorlaştıracak.

Bu hesaba göre yeni yılda bazı otomobillerin tahmini fiyat artışı, firmalar zam yapmadan bile 1.8 milyar lirayla 10 milyar arasında gerçekleşecek. Şahin'in fiyatı 1.8 milyar liralık artışla 14.6 milyar liraya yükselirken, en yüksek artış 10 milyar lirayla Renault Laguna'da görülecek. Bu hesapta yer alan fiyatlar kampanyalı liste fiyatı olanlarda kampanyalı fiyat, olmayanlarda ise normal liste fiyatıdır. Ayrıca normal liste fiyatı üzerine yüzde 53.2 taşıt alım vergisi artışı ve KDV ile Ek Taşıt Alım Vergisi indiriminin iptali varsayılarak hesaplandı. Ancak, firmaların enflasyon ve devalüasyondan dolayı yapacakları zamlar göz önüne alınmadı. Bunlarda hesaplandığında, otomobil fiyatlarının yeni yılda yüksek oranlarda artacağı ve 2002 yılında otomobil almanın zorlaşacağını söylemek yanlış olmaz.


Türkiye otomobil burcuna girdi


Türkiye Otomobil Distribütörleri Derneği (TODD), ilan kampanyasıyla müşteri arıyor. Daha önce bu kampanyanın, Otomotiv Sanayi Derneği ve TODD'un ortak kampanyası olacağını bu köşede duyurmuştuk. Ancak OSD, üyeleri arasında kamyon, otobüs ve traktör üreticileri de olduğu gerekçesiyle, ilk başta sıcak yaklaştığı bu kampanyaya katılmadı. Böylece TODD kendi başına ‘‘Türkiye Otomobil Burcuna Girdi’’ sloganıyla bir kampanya düzenledi. Kampanyada; vergi indirimleri nedeniyle tüketicilere cazip fırsatlar sunulduğu, bugün Türkiye'de otomobil satın almanın, Avrupa ülkeleri, Amerika hatta Japonya'da olduğundan çok daha avantajlı olduğu vurgulanıyor.


Yeni Primera, hızını trafiğe göre ayarlıyor


Nissan, çok satan Primera modelini baştan aşağı yeniledi. Yeni Primera, iç ve dış tasarımı kadar bu segmentte ilk kez kullanılan teknolojik yenilikleriyle de dikkat çekiyor. Nissan yeni Primera modeliyle bulunduğu segmentteki diğer rakiplerine göre konumunu güçlendirmeyi hedefliyor.

Nissan mühendisleri Primera'yı tasarlanken, klasik sedan konseptinden uzaklaşmak için aracı içerden dışarıya tasarlamışlar. Böylece otomobilin tutucu bir sedan olması önlenmiş. Şık bir o kadar da sade bir dış tasarıma sahip olan Primera'nın iç mekanı da geniş ve rahat. İç mekanda kullanılan malzemelerin kalitesi çok iyi. Ayrıca, sürücü ve yolcuların konforu düşünülerek, kumanda düğmeleri orta konsolde bir araya toplanmış. Sürücü, el altında toplanan ve kullanımı kolay kumanda düğmelerine, dikkatini dağıtmadan ulaşabiliyor.

Daha çok lüks otomobillerde bulunan ICC (Akıllı Cruise Control) sistemi, D segmentinde ilk kez yeni Primera'da kullanılıyor. Sürücüye otomobili kullanırken destek veren bu sistem, bir anlamda sürücünün açıklarını kapatıyor. Böylece iyi sürücü ile kötü sürücü arasındaki fark da ortadan kalkıyor. ICC kızılötesi lazer sensörü sayesinde öndeki araçla belli bir mesafenin korunmasını sağlıyor. Motor yönetim sistemi ve fren sistemi aracılığıyla, trafiğin akış hızına göre araç otomatik olarak hızlanabiliyor veya yavaşlayabiliyor.

Primera ile öndeki araç arasındaki mesafe kısaldığında, ICC sistemi hemen devreye giriyor; aracın hızını otomatik olarak azaltarak, mesafeyi koruyor. Bu yavaşlamayı önce motor freni ile yapıyor. Yeterli olmadığı taktirde devreye frenler giriyor. Eğer öndeki araç ani bir şekilde hızını azaltırsa, ICC de aynısını yapıyor. Öndeki araçla Primera'nın arasındaki mesafe tehlike yaratacak bir noktaya geldiğinde, ekstra frenleme gücü için sürücüyü sesli olarak ikaz ediyor. Bu uygulama, aynı şeride başka bir aracın girmesi halinde de geçerli. Eğer Primera'nın önü yeniden açılırsa, ICC otomatik ve kademeli olarak daha önce ayarlanan sürate çıkıyor.

Yeni Primera'nın bir başka teknolojik yeniliği ise arka park kamerası, Arka plaka üzerinde bulunan bir kamera, geri vitese takıldığında devreye giriyor. Böylece sürücü boynunu çevirmeden, orta konsolde bulunan dijital ekranda, otomobilin arkasını rahatlıkla görebiliyor.

Primera'nın bir başka yararlı yeniliği de ‘‘entegre cep telefonu’’. Ön koltuklar arasında bulunan yuvaya cep telefonunu yerleştirdiğinizde, aracın elektronik sistemine entegre oluyor. Bu, araç kitine ihtiyaç olmadan sürücünün rahatlıkla telefonda konuşmasını sağlıyor. Ayrıca, orta konsoldeki ekranda kimin aradığını görebiliyor.

Avrupa'da tasarlanıp İngiltere'de üretilen yeni Primera, 2002 Nisan ayı sonunda Türkiye'ye gelecek. 1.6 litre ve 2.0 litrelik iki motor seçeneğiyle satışa sunulacak. 1.6 litre motorlu Primera'nın anahtar teslim satış fiyatının 29 milyar, 2.0 litre motorlu Primera'nın fiyatının ise 43 milyar lira civarında olması bekleniyor.


Jeep Grand Cherokee yılın 4x4'ü seçildi


2002 model Jeep Grand Cherokee, 4-Wheel ve Off-Road dergileri tarafından her yıl verilen ‘‘Yılın 4x4'ü’’ ödülünü altıncı kez aldı. Jeep Grand Cherokee, böylece bu ödülü kazanan dokuzuncu Jeep aracı olma başarısını elde etti. İlk kez 1983 yılında 4-Wheel ve Off-Road dergileri tarafından başlatılan ve tüm 4x4'lere açık olan yarışmaya katılan araçlar, bir ay süreyle değişik yol ve zorlu off-road koşullarında test ediliyor. Deneysel, mekanik, iç ve dış ölçümler alınarak araçlar yol ve sürüş konusunda değerlendiriliyor.


100 bininci Doblo üretildi


Tofaş'ın Bursa'daki tesislerinde üretilen ve Avrupa ülkelerine ihraç edilen Doblo'nun 100 binincisi üretim bandından çıktı. 100 bininci Doblo'nun özelliği 1.6 litre 16 V motoruyla Doblo ailesinin en yeni ve en üst versiyonu ‘‘Malibu’’ olması. Tofaş, 100 bininci Doblo'nun üretimini 13 ay gibi kısa bir sürede gerçekleştirildi. Doblo'nun üretimindeki bu başarı, Türkiye'nin ilk yerli otomobili olan Anadol'un 14 yılda sadece 80 bin adetlik üretildiği gözönüne alındığında, daha net bir şekilde ortaya çıkıyor. Doblo Malibu, diğer binek versiyonundan farklı olarak krom detaylarının fazlalığıyla dikkat çekiyor. Krom görünümlü ızgara, kapı kolları, dış dikiz aynaları aracın görünümüne şık bir hava katıyor. Krom görünümlü portbagaj ve arka plakalık ise Doblo Malibu'ya sportif bir imaj vermiş. 1.6 litrelik 16V motor, 103 beygir gücünde.


SOL ŞERİT


SKODA
Octavia, Euro Ncap tarafından yapılan çarpışma testlerinde, yüksek seviyede güvenliğe sahip bir otomobil olduğunu kanıtlayarak, 5 yıldız üzerinden 4 yıldız aldı. Testlerde Octavia daha geniş ve fiyatı daha yüksek olan otomobillerle aynı grupta karşılaştırıldı ve minimum güvenlik ekipmanı ile donatılmış olmasına rağmen sıralamada çok yüksek derece elde etti.

DOĞUŞ Otomotiv'in www.vw.com.tr adresli sanal dünyası yenilendi. Volkswagen AG'nin web sayfasına uygun olarak revize edilen Doğuş Otomotiv Volkswagen'in web sayfasında, binek ve ticari araçlarla ilgili detaylı bilgiler, fiyatlar, satış ve servis ağı detayları, satış sonrası hizmet bilgileri, filo satışları, mavi plakalı araç satışları, engelli araç satışları gibi özel satışları kapsayan bölümler mevcut.

BMW AG'de yönetim değişikliği kararı alındı. BMW AG Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Joachim Milberg görevinden 16 Mayıs 2002 tarihinde ayrılarak, yerini Mali İşlerden Sorumlu Yönetim Kurulu üyesi Dr. Helmut Panke'ye bırakacak.

RENAULT, güvenlik testinden geçti. Avrupa'nın bağımsız kuruluşu Euro Ncap tarafından organize edilen son güvenlik testi sonucunda Renault, üst orta segmente dahil hatcback modelleri arasında güvenlik alanındaki liderliğini sürdürdüğünü kanıtladı. Laguna, dünyada maksimum not olan 5 yıldızı almayı başaran ilk otomobil olma ünvanını korudu. Megane ise segmentine yeni katılan rakip modeller olduğu halde kategorisinin en güvenli otomobili olarak kaldı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!