Güncelleme Tarihi:
Türkiye’de tüketiciler, gelir düzeyinde çok gerisinde olduğu Avrupalılardan daha pahalı otomobil ve aynı fiyata içki satın alıyor.
Türkiye İstatistik Kurumu’nun açıkladığı, Satınalma Gücü Paritesi, Hanehalkı Nihai Tüketim Harcamaları 2013 verilerine göre, Türkiye’nin tüketici mal ve hizmetleri grubuna ilişkin fiyat düzeyi endeksi alt gruplar itibarıyla incelendiğinde, Türkiye’de otomobil fiyatları ortalama olarak Avrupa’dan yüzde 8 daha pahalı düzeyde bulunuyor.
Yapılan karşılaştırmalar, Türkiye’de alkollü içecekler ve tütün ürünlerinin fiyatı ise Avrupa Birliği ortalamasıyla eşit düzeyde olduğunu gösteriyor.
Avrupa Birliği ortalamasına göre 100 euro fiyatı olarak kabul edilen ürünlerden, tüketici elektroniği Türkiye’de 96, ev aletleri 94, ulaştırma hizmetleri 55, mobilya, mefruşat, halı ve diğer yer döşemeleri 64, ayakkabı 67, giyim 68 euro düzeyinde fiyatlardan satılıyor.
GENEL FİYAT DÜZEYİ DÜŞÜK
TÜİK verilerine göre, Türkiye’nin 2013 yılı sonuçlarına göre tüketim mal ve hizmetlerine ilişkin fiyat düzeyi endeksi 64 oldu. Bu değer, 28 Avrupa Birliği (AB) ülkesi genelinde 100 Euro karşılığı satın alınan aynı mal ve hizmet sepetinin, Türkiye’de 64 Euro karşılığı Türk Lirası ile satın alınabileceğini gösterdi.
Karşılaştırmalarda, 28 AB üyesi ülke, 3 Avrupa Serbest Ticaret Birliği (EFTA) ülkesi (İsviçre, İzlanda ve Norveç), 4 aday ülke (Türkiye, Makedonya, Karadağ ve Sırbistan) ve 2 potansiyel aday ülke (Arnavutluk ve Bosna-Hersek) kapsandı.
Ülkeler itibariyle karşılaştırıldığında 37 ülke arasında tüketim mal ve hizmetlerine ilişkin fiyat düzeyi endeksi en yüksek ülke 156 ile İsviçre, en düşük ülke ise 47 ile Makedonya oldu.
Fiyat Düzeyi Endeksi, ülkelerin ulusal para birimlerinin karşılaştırmalı olarak döviz kuruna göre alım gücünün göstergesi olarak kabul ediliyor. Bir ülkenin fiyat düzeyi endeksi, 100’den büyük ise bu ülke karşılaştırıldığı ülke grubu ortalamasına göre "yüksek", 100’den küçük ise bu ülke karşılaştırıldığı ülke grubu ortalamasına göre "düşük" olarak ifade ediliyor.