Güncelleme Tarihi:
TOFAŞ'ın CEO'su Jan Nahum, ‘‘Türkiye'de önümüzdeki 10 yılda otomobile 72 milyar dolar harcanacak’’ dedi. Nahum, Euro Form'un düzenlediği ‘‘Türk Otomotiv Sanayii ve Çevresindeki Pazarlar’’ konferansında, Türkiye'de 2010 yılına kadar 6 milyon otomobil satılacağını söyledi.
TÜRKİYE'de otomobil satışları bu hızla gittiği taktirde, otomobile 10 yıl içinde 72 milyar dolar (yaklaşık 4.3 katrilyon lira) harcanması bekleniyor. Tofaş-Fiat'ın sponsorluğunda, Hürriyet Gazetesi'nin tanıtım desteğinde Euro Form tarafından düzenlenen ‘‘Türk Otomotiv Sanayii ve Çevresindeki Pazarlar’’ konulu konferansta konuşan Tofaş CEO'su Jan Nahum, 2010 yılına kadar otomobil için 72 milyar dolar harcanacağını açıkladı.
Otomotiv sektörünün geleceğine yönelik projeksiyonlar yapan Nahum, ‘‘Gelecek 10 yıl içinde otomobil satışları yıllık 600 bin adete ulaştığı taktirde 2010 yılına kadar 6 milyon adet otomobil satılır. Otomobilin ortalama fiyatının 12 bin dolar olduğu düşünülürse, Türkiye'nin 72 milyar dolara ihtiyacı olduğu ortaya çıkar’’ dedi. Nahum, bütün bunlar gerçekleştiği taktirde, otomobil için harcanacak paranın Türkiye'nin toplam dış borçlarının yüzde 70'ine ulaşacağını da belirtti.
Otomobil parkının, Gayri Safi Milli Hasıla'daki artışla birlikte büyüyeceğini söyleyen Nahum, 2010 yılında kişi başına düşen GSMH'nin 4 bin 626 dolara yükseleceğini 1000 kişiye düşen otomobil sayısının da 107 olacağını belirti. Nahum, otomobil parkının 10 yıl sonra 7.9 milyon adete yükseleceğini kaydetti. Nahum, kayıtdışı ekonomi de hesaba katıldığında 1000 kişiye düşen otomobil sayısının 140, otomobil parkının ise 10.3 milyon adet olacağını sözlerine ekledi.
TEK SES OLAMADIK
Türk otomotiv sanayinin iki konuda devleti ikna edemediğini ve başarısız olduklarını belirten Nahum, bu başarısızlıklarını şu cümlelerle anlattı:
‘‘Gümrük Birliği için bir geçiş dönemi almamakla büyük hata yaptık. Bu işi beceremedik. O dönemde tek bir ses ortaya koymanın imkanı yoktu. Otomotiv sanayii, devlet için çok önemli bir vergi kaynağı. Otomotiv Sanayicileri Derneği, vergi indirimi kaybının satışların artmasıyla kapanacağı konusunda ciddi raporlar hazırladı. Ancak devlet indirim halinde, vergi kaybının karşılanamayacağından endişeli. Bu konuda devleti ikna etme konusunda bir başarı sağlayamadık.’’
Otomotiv sanayiinin devam eden yatırımlar sonrasında ihracat atağına kalkacağını belirten Nahum, 3 yıl içinde 300 bin araç ihraç edileceğini kaydettti.
Konferansın açılış konuşmasını yapan Tofaş CEO'su Ferruccio Raspino ise 1999 yılında 295 bin olan otomobil satışının 2000 sonunda 500 bin adete ulaşacağı tahminini yaptı.
3 OTODAN 1'İ İHRACAT
Konferansın başkanlığı yapan Otomotiv Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ali İhsan İlkbahar da, sektörde yaşanan büyük iniş ve çıkışları, sektörün kaderine bağladı. İlkbahar, ‘‘Sektörün kaderi bu, hep ekstremlerde yaşıyor’’ dedi. Bunun yanısıra sektörde olumlu gelişmelerin de gözlendiğini söyleyen İlkbahar, geçen yıl üretilen her 3 otomobilden 1'inin yurtdışına ihraç edildiğini söyledi.
Web sitesinde satış yüzde 23
TOFAŞ Oto Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Murat Selek, yaşam tarzındaki değişimlerin, Türkiye'de otomobil satınalma şekillerine de yansıdığı söyledi. Türkiye'de insanların hızla ‘‘batılı’’ yaşam tarzını benimsediğini belirten Selek, internetin otomobil satışlarında önemli bir etkisi olduğunu kaydetti. İnternet kullanımının tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de arttığını söyleyen Selek, şöyle konuştu:
ABD'de otomobil satın alanların internet kullanımı 1999'da yüzde 40 olarak gerçekleşti. Bu oranın 2000'de yüzde 55, 2001'de ise yüzde 66 olacağı tahmin ediliyor.
Müşteriler, internet sayesinde, otomobili yakından tanıyabiliyor, sanal test sürüşü gerçekleştirebiliyor.
Türkiye'de web sitesi ziyareti ile satışların oranı yüzde 23. Bu oran ABD'de ise yüzde 80.
İthalatla rekabet için üretime devam
ANADOLU Honda Yönetim Kurulu Başkanı ve İthal Otomobil Mümessilleri eski Başkanı Metin Ecevit, yerli üreticilere, ithalatla rekabet için yol gösterdi. Yerli üreticilere, ‘‘Kimseden birşey beklemeden üretimi sürdürün’’ diyen Ecevit, şöyle konuştu: ‘‘İthalat yüzde 100'lere tırmanacak mı? endişeleri konuşuluyor. Üretici ithal otomobillerle, fiyat ve kalitesiyle rekabet edebilir. Bunun sonucuna da katlanacaksınız. İthalatın artması bir değişimin olgusudur. Bu değişim devam ediyor. Tüketici otomatik vitesli otomobil istiyorsa, siz de bunu karşılayacaksınız. Eğer bu gerçekleşmezse, ithalat yüzde 100'lere çıkar. İthalat mutlaka dengeye oturacaktır.’’
Otomotiv sektörüne yük gemisi benzetmesi
RENAULT Mais Genel Müdürü Onur Baytok, konferansın ilk gününde yaptığı konuşmada, otomotiv sektörünü ‘‘ağır bir yük gemisine’’ benzetti. Otomotivin, pazardaki değişimlere anında yanıt veremediğine dikkat çeken Baytok, ‘‘Üretim, frene basıldığında anında duramıyor. Gaza basıldığında ise anında başlayamıyor’’ dedi.
Türk otomotiv sanayinin büyüklük olarak gıda ve tekstilden sonra üçüncü büyük sektör olduğunun altını çizen Baytok, şöyle konuştu:
‘‘Türkiye'de otomotiv sanayi zor şartlarda kurulmuş ve gelişmiştir. Türkiye bulunduğu coğrafyada otomotiv sanayini kurmuş tek ülkedir. Bu nedenle otomotivin, Türkiye için stratejik bir önemi vardır. Teknolojik gelişime katkıda bulunuyor. Yan sanayi ile birlikte 500 bin kişiye iş olanağı yaratıyor. Ayrıca, devletin en büyük vergi kaynaklarından biri... Ancak, Türk otomotiv sektörü yüksek bir vergi oranıyla karşı karşıya. Türkiye'de otomobilden alınan vergiler yüzde 50 seviyesinde. Bu oran Avrupa ülkelerinde ise yüzde 20 seviyelerinde. Ayrıca, Avrupa'da otomobil vergileri sadece KDV'den oluşuyor, az miktarda da kayıt ve tescil masrafları alınıyor. Türkiye'de vergi hem yüksek hem de, karışık. Birçok kalemde vergi alınıyor. Avrupa'da yaşa göre vergi artışı yapılırken, Türkiye'de yaş büyüdükçe vergi azalıyor. Bu da hem çevre kirliliği hem de, kaza gibi riskleri artırıyor.’’
Türk otomotiv sanayiinin 30 yılda önemli bir noktaya geldiğini bildiren Baytok, Türkiye'nin dünyanın önemli bir otomobil merkezi olacağına inandığını kaydetti.