Güncelleme Tarihi:
Koç Grubu'yla Ford Motor Company, geçen yıl Otosan'da paylarını eşitleyip, şirketin adını Ford-Otosan diye değiştirdiklerinde, ‘‘Türkiye, Ford'un üretim üssü olacak’’ mesajı vermişlerdi.
Şimdi bu mesajın önemli işaretlerini görmeye başladık.
Bir kere, 20 yıldan buyana ilk kez ABD'nin otomotiv devi Ford Motor Company'den başkan düzeyinde bir temsilci Türkiye'ye geldi. Ford Başkanı Alex Trotman'ın ziyareti, işbirliğinin 70. yılı nedeniyle de olsa önemliydi.
Nitekim Rahmi Koç, önceki akşam Çırağan Sarayı'nda yapılan törende, ‘‘En son bu düzeyde ziyaret 20 yıl önce Henry Ford II tarafından gerçekleştirilmişti’’ dedi.
Koç, törendeki konuşmasında, Ford'la birlikte ilk defa Türkiye'de geliştirilecek bir model üzerinde çalıştıklarını söyledi.
Bunun ayrıntıları ise dün sabah Trotman, Koç ve Ali İhsan İlkbahar tarafından açıklandı.
Ford'la Koç, 300 milyon dolarlık bir yatırımla, herşeyiyle Türkiye'de geliştirilecek bir model üretecek.
Bu model, Türkiye'den bütün dünyaya ihraç
edilecek. Hem de 70 bin adetlik üretimin yüzde 95'inin ihracatı söz konusu olacak.
Bu karar, Ford'un Türkiye'yi bölgede ‘‘üretim üssü’’ yapmakta kararlı olduğunun en önemli göstergesi.
Üstelik söz konusu yeni model için öyle sıradan bir montaj hattı kurulmayacak. Üretim hattı, tam anlamıyla entegre bir tesis olacak.
ARTIK YENİLER
Ford'un bu atağı elbette çok önemli. Sadece Ford değil, diğer otomotiv şirketleri de Türkiye'yi gerçek anlamda ‘‘üretim üssü’’ olarak değerlendiriyor.
Renault, Megane'ın klasik serisini ürettiği üç-dört merkezden biri olarak Türkiye'yi seçti. 400 milyon dolara varan bir yatırımla bu üretim geçen yıl başladı.
Renault, aynı yöndeki adımlarına önümüzdeki dönemde Clio'yu ekleyeceğini Cenevre Fuarı'nda duyurdu.
Otomotiv devleri, artık Türkiye'ye eski kalıpları göndermiyor. Dünyayla aynı anda yeni ürünleri getiriyor.
İlk kez Türkiye'de geliştirilecek model konusundaki büyük adımı da Ford atıyor.
Yani, Türkiye otomotivde üs oluyor.