Güncelleme Tarihi:
Ekonomide 4. Tedbir Paketi kapsamında açıklanan ve 1600 CC'nin altındaki otomobillerde yüzde 37 olan ÖTV'yi yüzde 18'e çeken düzenlemenin ardından otomotiv sektörü hareketli günler geçirdi.
Tüketiciler, vergi avantajını fırsata çevirmek için bayilere akın ederken, birçok model, uygulamanın başladığı ilk günlerde tükendi.
Bakan Çağlayan, düzenlemede süre uzatılmasının söz konusu olmayacağını birçok kez yinelerken, kendisine gelen telefonlardan örnekler vererek, otomotiv firmalarını müşterilerin beklentilerini karşılamaları konusunda uyarmıştı.
Vergi düzenlemesinin üzerinden yaklaşık 15 gün geçerken, otomotiv firmalarının bir süredir dile getirdiği üretim ve kur farkı maliyeti, nisan ayı liste fiyatlarına zam olarak yansıdı.
Firmalar özellikle yoğun talep gören ve stokları tükenen modellerine, değişik oranlarda zamlar yaptı.
“KUR FARKI YAKLAŞIK YÜZDE 25–30 CİVARINDA BİR MALİYET...”
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Aybar, 23 Ocak 2009 itibariyle 151 bin stoktan bahsettiğini, bunun aşağı yukarı eylül – ekim 2008 aylarında Türkiye'ye giren otomobillerin de oluşturduğu bir stok olduğunu, içinde ticari araçların da bulunduğunu hatırlattı.
Bunun ciddi bir stok olduğunu ve 6 ayı aşkın bir süredir beklediğini ifade eden Aybar, şunları söyledi:
“Bu stoklar, özellikle ithal piyasadan Türkiye'ye girerken o zamanki kurlar avro 1,70–1,80 lira, dolar da 1,22 lira civarındaydı. Dolayısıyla bu araçlar Türkiye'ye girdikten sonra üzerine sadece finansman maliyeti eklendi, ama stokta bekletildiler. O günkü kurdan maliyeti belirlenmişti. Sonra piyasada hareket başlayıp da satışlar canlanınca bu araçlar tükenmeye başladı ve yerine yenisinin konulması gereği çıktı. Yerine yenisini koymaya kalktığınız zaman bugünkü döviz kuruna bakacaksınız. Bugünkü kurda dolar 1,70 lira, avro 2,20 lira civarlarında. Ne oldu? 1,75–1,80 lira kurla avro cinsinden aldığınız aracın kur farkı üzerinize geldi, yaklaşık yüzde 25–30 civarında bir maliyet... Dolarda ise bu daha yüksek. Bunun bir şekilde fiyatlara konması lazım. Çünkü araçların imalatının bu oranda ucuzlaması mümkün değil ki aynı fiyat korunabilsin. O zaman zammın, stoklarda kalmamış araçlarda yenisi geldiğinde kaçınılmaz olduğunu kabul etmemiz lazım.”
Markaların rekabet güçlerine göre bu zam oranının değişeceğini ifade eden Aybar, “Kimi küçük oranda, kimi yüksek oranda bu maliyeti yansıtacaktır. Herkes kendi hesabını yapacaktır. Yerine koyma maliyetinin bu zamları kaçınılmaz kıldığının altını çizmemiz lazım. Tahmin ediyorum bu konu iyi anlaşılacaktır, iyi anlaşılması lazım. Çünkü bu şekilde giderse, zararına otomobil satışları bu sektörü bugün için belki hareketli gösterir ama geleceği olmaz, ticaret zararına yapılmaz” diye konuştu.
“KUR BASKISINDAN DOLAYI ARTIŞ KAÇINILMAZDI”
GM Türkiye Dış İlişkiler Müdürü Sinan Ulusoy da, sektörde firmaların bugün itibariyle bazı modellerinin fiyatlarını cüzi miktarda artırdığını söyledi.
Fiyat artışının ÖTV indirimi öncesinde de konuşulduğunun altını çizen Ulusoy, kurlardaki baskıdan dolayı artışların kaçınılmaz olduğunu ifade etti.
Firmaların, ÖTV indiriminin hayata geçmesinin ardından yanlış anlamaya yol açabileceği için, düşünülen zamları fiyatlarına yansıtmadığını söyleyen Ulusoy, bu ay itibariyle her firmanın kendi politikaları doğrultusunda zam yaptığını söyledi.
Bu zamları normal karşılamak gerektiğini dile getiren Ulusoy, bunun tamamen zorunluluktan ortaya çıktığını anlattı.
Opel'in ÖTV indiriminin ardından 2 bin 500 adet araç sattığını, önümüzdeki aylara ilişkin siparişlerin de alındığını anlattı.
Ulusoy, Opel'in fiyatlarına yüzde 1'den başlayarak yüzde 3'e yaklaşan oranlarda zam yaptığını kaydetti.
Peugeot nisan ayında çevre duyarlılığına destek olmak için Blue Lion standartlarına sahip olan Peugeot modellerinde bin lira ek fiyat avantajı sunmaya devam ederken, bazı modellerin fiyatlarını da yeniden yapılandırdı.
Bu uygulama sonucunda bazı Peugeot binek modellerinin fiyatları yüzde 1,4 ile yüzde 3,5 arasında, bazı hafif ticari araç modellerinin fiyatları ise yüzde 1 ile yüzde 2,5 arasında artırıldı.
Renault, fiyatlarında henüz bir değişiklik yapmazken, Toyota ise Auris, Verso ve ticari modellerine zam yapmadı.
Toyota, Avensis'in bazı versiyonları ile Corolla ve Yaris gibi modellerine yüzde 1 ile yüzde 3,8 arasında değişen oranlarda zam yaptı.
Markaların bazı modellerinin 1 Nisan 2009 itibariyle fiyatları şöyle gerçekleşti:
MARKA MODEL | ESKİ FİYAT | YENİ FİYAT |
Hyundai Accent Era Start | 17.174 | 18.500 |
Hyundai Getz 1.4 Start | 17.691 | 18.500 |
Hyundai Matrix 1.5 CRDi | 22.600 | 23.600 |
Fiat Grande Punto 3K 1.4 Active | 21.700 | 22.450 |
Fiat Bravo 1.4 Acvite | 26.720 | 27.720 |
Fiat Linea 1.4 Active | 23.990 | 24.640 |
Fiat Albea Sole 1.4 Active | 16.400 | 16.800 |
Ford Ford Fiesta Trend 5K | 23.665 | 24.470 |
Ford Mondeo 5K 1.6i | 39.890 | 41.520 |
Peugeot 308 Comfort 1.6 VTi 120 bg | 29.440 | 29.940 |
Peugeot 207 Comfort 1.4 MP3 75 bg | 23.280 | 23.990 |
Peugeot Bipper Van 1.4 HDi 70 bg | 19.950 | 20.360 |
Toyota Corolla 1.6 Comfort | 33.700 | 35.000 |
Toyota Avansis 2.0 Premium | 78.600 | 79.300 |
Toyota Yaris 1.0 Terra | 24.500 | 25.500 |