Otokoç ve Birmot Kalite Oscarı'na aday

Güncelleme Tarihi:

Otokoç ve Birmot Kalite Oscarına aday
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 16, 2004 00:00

Bu hafta sayfayı ortadan ikiye bölüyor ve iki ayrı konukla ortak bir konu hakkında konuÅŸuyorum. Türkiye'nin AB üyeliÄŸi ile ilgili tartışmalar devam ediyor ama dikkate alınması gereken bir nokta var ki insana bu ne perhiz bu ne lahana turÅŸusu dedirtiyor. O da Türk otomotiv sektörünün çoktan AB'ye girmiÅŸ olduÄŸu gerçeÄŸi.Hesap o kadar açık ve ortada ki! Türkiye'de üretilen taşıt araçları baÅŸta AB ülkeleri olmak üzere dünyanın 5 kıtasına ihraç ediliyor. ‘‘Made in Turkey’’ damgasını taşıyan bu araçların AB ülkelerine ihracatı, Türk ürünlerinin kalitesini de tescilliyor. Zaten Türkiye'deki fabrikalarının bir çoÄŸu, yabancı otomotivciler tarafından, dünyanın en kaliteli üretim yapan tesisleri olarak kabul ediliyor. Ä°ÅŸ böyle olunca, yani imalat sanayi kalite konusunda büyük yol alınca, onları perakende otomobil satış yapanlar da izlemeye baÅŸladı. Müşterilerine kaliteli hizmet verebilmek için kolları sıvayan otomobil bayileri, kalite yolculuÄŸuna çıktılar. Ä°ÅŸte bu noktada neden sayfayı ikiye böldüğümü anlatabilirim. KalDer'in verdiÄŸi Ulusal Kalite Ödülleri'nin 2004 yılı adayları arasında iki otomotiv ÅŸirketi de bulunuyor. Kalite yolculuÄŸuna çıkan bu iki ÅŸirket Otokoç ve Birmot... Otokoç Genel Müdürü Cenk Çimen ve Birmot Genel Müdürü Ersin Ä°kier, kalite yolculuklarını, müşteri memnuniyeti için yaptıklarını anlattılar.FarklılaÅŸmayı kalitede arıyoruzBirmot (BirleÅŸik Motor Sanayi ve Ticaret A.Åž.) 2001 yılında otomotiv ticareti yapan 11 ÅŸirketin füzyona uÄŸraması sonucunda meydana çıkmış. Birmot'un merkezi Ä°stanbul'da, ancak çeÅŸitli lokasyonlarda faaliyet gösteriyor. 11 ÅŸehirde, 11 entegre ana tesis, 11 bayii, 11 tane Fiat, 1 özel Alfa Romeo maÄŸazası ve 2600 civarında yedekparça bayisi ve 800 çalışana sahip. Birmot, Alfa Romeo ve Fiat ürünlerinin yanı sıra, Iveco ve Otoyol'un ticari vasıtalarını satıyor. Satışlarını hem bireylere, hem de kendi bayilerine yapıyor. Ayrıca, Devlet Malzeme Ofisi'nin ihalelerine giriyor. Ayrıca satışı yapılan bu ürünler için teknik servis hizmeti veriyor. DiÄŸer faaliyet alanlarını ise ÅŸirketin genel müdürü Ersin Ä°kier yanıtlıyor.Birmot'un yaptığı iÅŸlerin devamını anlatabilir misiniz?Birmot'un kendine has özel iÅŸleri var. Bunlara biz diÄŸer iÅŸler diyoruz. Toptan yedek parça ticareti yapıyoruz. Türkiye'de perakende toptan ticareti yapan en büyük ÅŸirketiz. Toptan yaÄŸ ticareti yapıyoruz. Bu arada kendi adımızla akü üretilmeye baÅŸlandı. Nisan ayından itibaren Birmot akülerini satışına baÅŸlayacağız. Birmot adı altında ürettirip sattığımız muhtelif otomotiv aksesuvarları var. Takoz, çekme halatı, zincir gibi. Ayrıca ithalata baÅŸladık. Çin'den otomotiv aksesuvarları getiriyoruz.Çok geniÅŸ bir alanda hizmet veriyorsunuz.Otomotivde geniÅŸ bir deÄŸer zinciri var. Birmot, her kademede olmayı hedefliyor. Ä°kinci el ve takas otomobil en önemli iÅŸlerimizden bir tanesi. Kimyasal ürünlerle, otomobillerin korumasını yapıyoruz. Birmot otomotiv koruma sistemlerini tüm temsilciliklerinde yapıyoruz. Nisan ayında bir markanın motosikletlerinin satışını da yapmaya baÅŸlayacağız. TofaÅŸ'ın ana bayileri 80 civarında, biz onlardan bir tanesiyiz. Ancak, biz TofaÅŸ'ın ürettiÄŸi tüm ürünlerin yüzde 40'ını, Otoyol ve Iveco'nun da yüzde 40'nı satıyoruz.Otomotivin tarihi yeniden yazılacakSektörde rekabet çok. Büyük olmak ÅŸart yani.Hem ciro, hem hacim olarak hem de yaptığımız iÅŸlerin çeÅŸitliliÄŸi olarak büyük bir ÅŸirketiz. Otomotiv sanayindeki ÅŸirketler bundan sonra da zaten böyle yaÅŸayabilecek. Çünkü Türkiye'de de yakın bir gelecekte, Blok Muafiyeti Yasası uygulanmaya baÅŸlayacak. Blok Muafiyeti Yasası, bayilere çoklu marka satma imkanı tanıyor. Uygulamayla birlikte servislerde büyük deÄŸiÅŸiklikler olacak. Tüketicinin de seçme ÅŸansı olacak... Otomotiv sektöründe zaten rekabet vardı, ancak bu rekabet tüketicinin lehine daha da geliÅŸecek. Otomotivin tarihi yeniden yazılacak. Yurtdışına baktığımızda otomotiv ticareti yapan ÅŸirketlerin büyüdüğünü görüyoruz. Büyüdüğünüz ve çok markaya hizmet ettiÄŸiniz taktirde sistemde rekabet gücünüz artıyor.. Bu yüzden büyümek ÅŸart.Büyümenin handikapları ve avantajları neler?Büyüdüğünüz zaman ÅŸirketin rasyonel yönetilmesinin önemi daha da artıyor. Kaynakların, sermayenin, personelin, donanımların ve ekipmanların, aklınıza gelebilecek tüm kaynakların rasyonel kullanılması gerekiyor. BirleÅŸmenin sonucunda oluÅŸan sistem, bize bu imkanı yarattı. 11 ilde aynı anda aynı refleksleri gösterebiliyoruz. Aynı anda aynı ÅŸeyleri düşünebilen, aynı ÅŸeyleri yapabilen ve yapma imkanı olan bir kurum oluÅŸtu. Bu rekabet için önemli. Bundan sonra önemli bir konunun daha hayata geçmesi gerekiyordu; o da farklılaÅŸma... Müşteri nezdinde bir farkımız olması gerekiyordu. Çünkü burası bir ticari ÅŸirket, hizmet veriyoruz. FarklılaÅŸmayı biraz açar mısınız?FarklılaÅŸmanın önemini anlatmak için bir konuya deÄŸinmek istiyorum. Günümüzde otomobilin tasarımları, teknolojileri birbirine yakınlaÅŸmaya baÅŸladı. Bu iki konuda farkılık yaratamıyorsunuz. Otomobilin sahip olduÄŸu teknoloji konusunda, müşteri çok bilinçli. Parası kadar teknoloji alma konusunda kararlı. Fiyat politikasında da farklı olmanız mümkün deÄŸil. Aynı segmentteki rakiplerle benzer olmak durumunda. Yüksek olursa o ürünü satamazsınız. O ÅŸansınız da yok. Bir ÅŸey yapmak lazım. Bu da farklı olmak, hizmette iyileÅŸmekle olacaktı. Biz ÅŸirket kurulduÄŸunda, bu farklılaÅŸmayı kaliteye giden yolculukta, farklı bir hizmette gördük. Önce servis istasyonlarımızda aynı standartta hizmet verebilmek için Türk Standartları Enstitüsü'nün 1247 standardını aldık. Farklı ÅŸirketlerin birleÅŸmesinden bir araya geldiÄŸimiz için, farklı kurum kültürlerinin tek kurum kültürü haline dönüşmesi gerekiyordu.Bunu nasıl baÅŸardınız?Herkesi aynı kuzey yıldızına baktırıp, hedef koyup, o yönde düşünmesini ve hareket ettirmesini saÄŸlamak çok zor. Bu standardı satış, yedek parça, muhasebe, yan destek birimlerinde nasıl yakalayabiliriz diye düşündük. ISO 9000'de bu standardı yakalayabileceÄŸimizi yaptığımız araÅŸtırmadan sonra gördük. 2003 yılında ISO 9000'nin 2000 versiyonunun belgesini alacak noktaya geldik. Ä°kinci aÅŸama da böylece tamamlanmış oldu. Servis istasyonlarımızı hizmete yönelik devamlı iyileÅŸtirmesini saÄŸlayacak Kaizen metodlarını uygulamaya baÅŸladık. Kaizen dünyada yaygın olarak kullanılan 1960'lı yıllarda Japonya'da ortaya çıkmış bir kalite felsefesi. Sürekli iyileÅŸtirmeyi saÄŸlayan bu felsefeyi servis istasyonlarımızda sistematize ettik, uygulamaya baÅŸladık ve devam ediyoruz. Bunlar devam ederken, bu iÅŸin biraz daha üst seviyeye çekilip, ÅŸimdi toplam kalitenin daha çok hissedilebilir ÅŸekilde müşteriye yansımasını saÄŸlayacak olan Kalder'in büyük ödülüne aday olduÄŸumuzu açıkladık. Maceramız böyle baÅŸladık. Ve devam ediyor.Öncüyüz diÄŸerleri takip ediyorOtokoç, Türkiye'nin ilk otomotiv ÅŸirketi. KuruluÅŸu 1928. Geçen sene 75'inci yıllarını kutlamışlar.. Türkiye'de otomotiv sektörünün doÄŸuÅŸu niteliÄŸinde Vehbi Koç'un kurduÄŸu ilk ÅŸirketlerden biri. Faaliyetine, Ankara'da Vehbi Koç'un Ford Motor'un distribütörlüğünü almasıyla baÅŸlıyor. O zamanki Otokoç, bütün Koç Grubu'nun otomotivinin kurucusu olan ÅŸirket. Bütün yan sanayi grubunun, Otosan fabrikasını, Fiat fabrikasını doÄŸuran ÅŸirket. Bu en önemli özelliÄŸi. Ayrıca Koç Grubu'nda birçok yöneticinin yetiÅŸtiÄŸi Rahmi Koç'un ilk çalışmaya baÅŸladığı ÅŸirket. Bir çok süreçten geçiyor; genel distribütör olarak çalışıyor, bir dönem belirli mamüllerin dağıtıcılığını yapıyor. Sonra tamamen perakendeciliÄŸe yöneliyor. 2001 Temmuz ayında Otokoç gibi olan bölgesel ÅŸirketlerin hepsini Otokoç çatısı altında birleÅŸiyor. Åžirketin yapısı ve kalite ile ilgili çalışmalarını Otokoç Genel Müdürü Cenk Çimen'den öğrendik.- Neden birleÅŸme ihtiyacı duyulmuÅŸ? Neden yeni bir model oluÅŸturulmuÅŸ?- Burada iki temel amaç vardı; verimlilik ve etkinlik saÄŸlanması. Verimlilik saÄŸlayarak maliyetlerin aÅŸağıya çekilmesi amaçlanıyordu. Kár marjları çok dar, dolayısıyla rekabete ayak uydurabilmek için ciddi verimlilik saÄŸlanması gerekiyordu. EtkinliÄŸin amacı ise; Samsun'daki ufak bir ÅŸirketin, yeni iÅŸ modeline, insan kaynakları çalışmasına, kalite çalışmalarına teknolojiye yatırım yapma ÅŸansı yoktu. BütünleÅŸik bir yapıda, maliyetlerin aÅŸağıya indirilmesi, hem de etkinliÄŸin saÄŸlanması hedefleniyordu. Bence de isabetli bir iÅŸ yapıldı. 2001-2002 yılındaki krizler ne kadar doÄŸru bir iÅŸ yapıldığını gösterdi. Eski yapıda devam edilseydi, bence ayakta kalmakta güçlük çekilirdi.- Otokoç'un hizmetleri arasında neler var. Tam olarak ne iÅŸ yapar?- Otokoç, tamamiyle bir perakendecilik ÅŸirketi. Otomotiv mamüllerini, tüketiciyle buluÅŸturan bir ÅŸirket. Türkiye'nin çeÅŸitli bölgelerinde faaliyet gösteriyor. Bu bölgeler Türk otomotiv sektörünün yaklaşık yüzde 60-65'ini oluÅŸturuyor. Türkiye'nin 5 büyük coÄŸrafi bölgesinde, 8 ilinde mevcut 13 satış ve satış sonrası noktasındaki ÅŸubelerimizle faaliyet gösteriyoruz.Otokoç'u Mega bir bayii olarak tanımlayabiliriz. Avrupa ve Amerika'da mega bayiler çok yaygın. Otokoç, perakende ve filo satışı yapıyor. Türkiye genelinde her ile toptan yedekparça satışı yapıyoruz, aksesuvar, satıyoruz. Araç koruma sistemlerimiz var. Ä°kinci el operasyonumuz var. Kısaca otomobille ilgili her ÅŸeyi tek çatı altında toplayan bir mega bayii... 600 kiÅŸilik bir aileyiz. Geçen yıl 300 milyon dolar ciro yapan bu sene sektör böyle giderse 450-500 milyon dolar ciro yapabilecek olan bir aile..Amaç mutlu bir ÅŸirket olmakKalite çalışmaları konusunda öncülük ettiÄŸinizi söyleyebilir miyiz? Evet öncülük ediyoruz. Amacımız, müşterilerimizle, çalışanlarımızla, paydaÅŸlarımızla, iÅŸbirlikteliklerimizle mutlu bir ÅŸirket olmak. Biz esasında herkesi mutlu etmeye çalışan bir ÅŸirketiz. Bunun içinde de kalite bilincinin ön plana çıkması gerekiyor. Bütün bunları yaparken kaliteli yapmalısın. Bu kalite yaklaşımını ön plana çıkarmanız lazım. Kalite çalışmalarını 5 yıldır sürdürüyoruz. Ä°lk defa otomobil sektöründe ISO 9001-2000 versiyonunu alan ÅŸirket biz olduk. 2001 yılında aldık. 2002 yılında ilk özdeÄŸerlendirmemizi yaptık. O sırada zaten birleÅŸme olmuÅŸtu. Bu birleÅŸme sırasında baktık ki bizim için en uygun model, toplam kalite ve mükemmellik yaklaşımı. Bunun içinde her ÅŸey var. Liderlik var, stratejik politika var, iÅŸbirlikleri ve çalışanlarınız var. Temel performans göstergeleriniz var. Bunlar 9 kriter altında toplanıyor. Biz yapmak istediklerimizi bunun içinde gördüğümüz için bu modeli seçtik. Ä°lk özdeÄŸerlendirmemizi 2002 yılında yaptık. 2003 yılında da ulusal kalite ödülüne baÅŸvuruda bulunduk. Ä°lk defa mükemmelikte yetkinlik ödülünü aldık. Ä°yi ki de yapmışız. Sektöre örnek oldu. Birçok otomotiv ÅŸirketi bizim arkamızdan bu süreçte kalite yolculuÄŸuna baÅŸladı. Bizden sonra zannederim Koç Grubu'ndan ve dışından bir çok otomotiv ÅŸirketi bence kalite çalışmalarına baÅŸlayacak. Sektörde liderlik yaptık. Zaten yapmak istediÄŸimiz bu sektörde lider olmak, öncü olmak. Bizim kendimize koyduÄŸumuz hedeflerden bir tanesi de bu.... Onu da bir yerde gerçekleÅŸtirmiÅŸ olduk.Ä°nsan faktörü çok önemliKaliteyle ilgili çalışmaları nasıl baÅŸlattınız? Öz deÄŸerlendirmemizi yaptık, Otokoç bu modele göre nerede. Ä°yileÅŸme alanlarını belirledik. Önceliklere göre de çalışmaya baÅŸladık. Bu konuda biz de herkes çalışıyor. Bir ekip odada çalışıp, daha sonra dışarıda farklı bir dünya yaÅŸanmıyor. Hep beraber çalışmalarımızı devam ettirdik. Ä°yileÅŸme alanlarında projeler geliÅŸtirdik. Bu da kurum kültürünü deÄŸiÅŸtiriyor. Sürekli yenileyen, kendini geliÅŸtiren bir ÅŸirket haline geliyorsunuz. Ödüller de sonrasında geliyor. Öncelikli olan bu kurum kültürünü sürekli hale getirmek.Kurum kültürü oluÅŸturmak çok zor bir misyon.Biz bir hizmet ÅŸirketiyiz. Ä°nsanlar çok önemli, insanların sahiplenmesi, inanması ve hep beraber çalışması. Biz bu ÅŸekilde yaptığımız her iÅŸte baÅŸarı elde ettik, böyle yapmadığımız iÅŸlerde ne yazik ki, tam istediÄŸimizi yakalayamadık. Böyle çok deneyimimiz var.Mükemmellik Adımları Projesi'nden bahsedebilir misiniz?MAP Mükemmelik Adımları Projesi, hakikaten tüm çalışanlarımız katkı saÄŸladı. Kalder'in geri bildirim raporunda bulunuyor ve toplantı yapıyor. Bu toplantıda sahadaki deneyimlerinizi size aktarıyor. Bu toplantıda nasıl genç, dinamik istekli bir ekip oluÅŸturduÄŸumuzu sordular. Bu insanlarla ve insanların içten katkısıyla oluyor. En önemli nokta bence bu.... Yapımız itibariyle, biz farklı bölgelerde faaliyet gösteriyoruz. Dolayısıyla buralardaki hem sosyal, ekonomik hayat ve profiller farklı. Bütün bunları aynı yöne yönlendirmek oldukça zor. Bu projenin bize önemli katkılarından bir tanesi bu oldu....Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!