Güncelleme Tarihi:
SSM'nin seri üretim ihalesi açacağı beklentisi savunma sanayinde faaliyet gösteren araç üreticileri hisselerine alım getirdi. Katmerciler yüzde 10.6, Tümosan ise yüzde 2.3 yükseldi.
Borsa İstanbul'da en çok değer kaybeden ikinci hisse olan Otokar tarafından Cuma akşamı KAP'a yapılan açıklamada seri üretim teklifinin "fiyat başta olmak üzere sözleşme şartlarında anlaşma sağlanamaması nedeniyle" SSM tarafından uygun bulunmadığı belirtildi.
Açıklamada ayrıca SSM'nin "ihtiyacın ihale yöntemiyle karşılanmasına karar verildiği"ni bildirdiği ifade edildi.
SSM'den ise konu hakkında yazılı bir açıklama yapılmadı.
Otokar'ın Cuma günü yüzde 3.1 düşüşle kapanan hisseleri bugün de yüzde 16.9 düşüşle 105 liraya kadar geriledikten sonra saat 1311 itibariyle yüzde 9.4 kayıpla 114.4 lirada, BIST-100 endeksi ise yüzde 0.56 artıda bulunuyor.
İş Yatırım analisti Esra Şirinel, Otokar'ın teklifinin kabul edilmemesi sonucu uzun süredir fiyatlanan tank ihalesini alacağı beklentisinin ortadan kalktığına dikkat çekerek, "O nedenle sert satışlar görüyoruz. SSM seri üretim için ihaleye gidecek mi çok net değil, ancak yurtiçinde başka oyunculara ihalenin açılması söz konusu. Bu da Katmerciler, Tümosan gibi hisselere psikolojik olarak niteleyebileceğimiz alım getirdi. Ancak bu şirketlerin paletli zırhlı araç üretmek konusunda henüz deneyimi bulunmuyor" dedi.
DİĞER HİSSELER ALICILI, HALKA AÇIK OLMAYAN ADAYLAR DA VAR
Altay tankı için dört adet prototip üreten Otokar geçen yıl nihai ve en iyi teklifi sunduğu seri üretim teklifinin 250 adet aracı kapsayacağını belirtmişti.
Seri üretim görüşmelerini yürüten SSM, uzun vadede kaç adet tankın üretileceği konusunda şu ana kadar net bir bilgi vermedi. Ancak Mart ayında yayımlanan SSM stratejik planı, uzmanlara göre onyıllara yayılabilecek seri üretim takvimine işaret ediyor.
Altay tankının seri üretim sözleşmesini bu yıl imzalamayı öngören SSM, seri üretimin iki yıl sürecek hazırlık çalışmaları ardından 2020 yılında başlamasını planlıyor.
Seri üretimde ise yüksek adetler söz konusu olmayacak. 2020 yılında 15 adet adet, 2021 yılında ise sadece 20 adet tank üretimi öngörülüyor.
Türkiye'de tekerlekli ve zırhlı kara aracı üreten birçok şirket bulunmasına karşılık, paletli zırhlı araç üreten az sayıda şirket bulunuyor. Bunların arasından Otokar hariç sadece üç kara aracı üreticisi borsada işlem görüyor.
Tank prototipini geliştiren Otokar'ın dışında Katmerciler tekerlekli zırhlı araç üretirken, traktör üreticisi Tümosan tekerlekli zırhlı araç geliştirme projesine başladı.
Tümosan ayrıca daha önce Altay tankının motor ve aktarma organlarını geliştirmek üzere SSM'nin ihalesini kazanmış, ancak teknik destek sağlayıcı Avusturyalı AVL ile anlaşma sağlayamayınca sözleşmeden çekilmişti.
Bu iki şirketin yanı sıra iki özel üreticinin de zırhlı araç üretecek becerisi bulunuyor.
Nurol Holding'in yüzde 51, İngiliz BAE Systems'ın yüzde 49 pay sahibi olduğu FNSS'in paletli zırhlı araç üretim deneyimi bulunuyor. Şirket son olarak 2014 yılında Malezya için orta ağırlık sınıfında muharebe tankı geliştirmek için anlaşma imzalamıştı.
Ayrıca iş adamı Ethem Sancak ve Katar Silahlı Kuvvetleri Endüstri Komitesi'nin yüzde 50'şer paya sahip olduğu BMC Otomotiv, hali hazırda silahlı kuvvetlerin kullandığı Kirpi adlı zırhlı tekerlekli aracı üretiyor.