Güncelleme Tarihi:
Kredi tutarına bağlı olarak kredi teminat oranı getirilirken, vade sayısı ise 48 ay ile sınırlandırıldı. Kredilendirme oranı, taşıt değerinin 50 bin TL ve altı olması halinde yüzde 70, taşıt değerinin 50 bin TL’yi aşması halinde ise bedelin 50 bin TL’ye kadar olan kısım için yüzde 70, 50 bin TL’nin üstünde olan kısım için yüzde 50 olarak sınırlandırılıyor. Yani 50 bin TL değerinde bir otomobil almak isteyen 15 bin TL peşinat, 100 bin TL değerinde bir otomobil alan ise 40 bin TL peşinat ödemek zorunda. Sektör yetkililerinin ortak görüşü özellikle peşinat miktarlarının artmasının 2014 yılında satışları düşüreceği, bununda en az yüzde 20 olacağı yönünde. Ancak taslak uygulamaya geçene kadar alımlarda sınırlı bir öne çekme durumunun da söz koınusu olabileceği belirtiliyor. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Sekreteri Hayri Erce, bu düzenlemenin otomotiv sektörüne direk ve endirekt etkilerinin söz konusu olacağını belirterek, “Zor bir yıl olarak öngördüğümüz 2014 yılına ait diğer gelişmeler ve bu düzenlemenin de etkisi göz önüne alındığında şu an için 800-860 bin adet olan öngörülerini revize etmek ihtiyacı doğacaktır” dedi.
3’te 2’si krediyle satılıyor
OTOMOTİV pazarında satışların yaklaşık 3’te 2’sinin tüketici finansmanı veya bankaların sağlamış olduğu finansman imkanlarıyla gerçekleştirildiği ve şu anda yaklaşık 33 milyar lira civarında bir kredi stoku bulunduğunu aktaran Hayri Erce, sektörde kullanılan kredilerin ortalama vadesinin ise 24 ile 48 ay arasında olduğunu belirtti. Erce, genelde 36 ay vadeli kredilerin tercih edildiğini belirtti.
Bir üst sınıfa kimse çıkamaz
ÇELİK Motor Genel Müdürü Bora Koçak, vadelerin 48 ayla sınırlandırılmasının sektörü etkilemeyeceğini belirterek, “Ortalama kredi vadesinin 32 ay olduğu düşünülürse bu konuda sıkıntı olmaz. Asıl sıkıntı peşinat miktarlarında olur. 50 ila 70 bin arasındaki otomobil sınıfı bu durumdan etkilenir. Ama asıl etki bir üst sınıf otomobil almak isteyenlerde olur. O kişiler üst sınıf yerine alabildiği aracı alma yolunu seçer” dedi. Toyota Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt ise önlemlerin markaların yatırım planlarında çekimserliğe sebebiyet verebileceğini söyledi.