Güncelleme Tarihi:
RÜZGAR enerjisi yatırımlarına hız verip konutlarında temiz enerjiyi seçen Ağaoğlu Grubu’nun patronu Ali Ağaoğlu, Türkiye’de ilk elektrikli otomobili alarak öncülük yaptı. Garajında değeri 10 milyon doları bulan süper spor otomobilleri bulunan ve gündeme sürekli yeni araçlarıyla gelen Ağaoğlu, 475 bin liraya alıp, plakasını da çıkardığı yüzde 100 elektrikli spor otomobil Tesla’yla bir ilke imza attı. Ağaoğlu, dünyada George Clooney, Matt Damon ve Leanardo Di Caprio gibi ünlülerin kullandığı elektrikli Tesla’ya kısa sürede plaka çıkartarak Türkiye’de elektrikli otomobil kullanımının önünü açarken, “Şirket araçlarının tümünü elektrikli otomobiller ile değiştireceğim. Bunun için de Oyak Renault’un yıl sonu Bursa’da üreteceği elektrikli Fluence’den 500 adet sipariş edeceğim” dedi.
Elektrikli oto şans
Ağaoğlu, Türkiye’nin inşaat alanında Çin’den sonra dünyadaki en büyük ülkesi olduğunu belirterek, benzer başarının otomotivde de sağlanabileceğini söyledi. Ağaoğlu, şöyle konuştu: “Türkiye otomotiv sektöründe yatırımlara biraz geç başladı ama son yıllarda büyük başarılar elde etti. Bugün Avrupa’nın en büyük otomotiv üreticilerinden biri durumundayız. Ama ne yazık ki, fason üretim yapıyoruz. Otomotivin geleceğinin elektrikli araçlarda olduğu bir gerçek. Bu Türkiye için büyük bir şans. Şu anda elinde bilgi birikimi ve teknoloji var. Türkiye otomotivde kabuk değiştirip elektrikli otomobil üretiminde öncü olmalı. Fasondan kurtulup bu fırsatı değerlendirmeliyiz.”
Vergisi yüzde 10 olmalı
Aldığı Tesla için şirket merkezinin garajına şarj istasyonu kurduğunu söyleyen Ağaoğlu, tüm konut projelerinin garajlarına elektrikli otomobiller için şarj istasyonları koyacağını da söyledi. Elektrikli otomobil üretimindeki gelişmenin sadece firmaların gücüyle olmayacağını hükümetin de bu konuda teşvik vermesi gerektiğini kaydeden Ağaoğlu, bu tip araçların vergisinin yüzde 10’la sınırlandırılması gerektiğini söyledi.
Yüzde 37 ÖTV’yle soktu
“Elektrikli araçlara yönelik bir mevzuat yok. Tesla’ya nasıl plaka aldınız?” sorusu üzerine de Ağaoğlu, “Arkadaşlarım hallettiler ama aracı Türkiye’ye yüzde 37’lik ÖTV diliminde soktuk. Bunun üstüne yüzde 18 KDV ödedik. Biz yüzde 10’la sokmak istedik ama Maliye yüzde 37’yi uygun gördü” cevabını verdi. 1.6 litre ve altı motor hacimli araçlara uygulanan ÖTV oranıyla Tesla’yı plakanlandıran Ağaoğlu, böylece Türkiye’de elektrikli otomobil satmak isteyenlerin de önünün açmış oldu.
Elektrikli otomobil 1 milyar doları kurtarır
AĞAOĞLU, halen kullanılmakta olan yaklaşık 1.5 milyon benzinli veya dizel yakıtlı otomobilin yerine elektrikli araçların kullanılması halinde Türkiye’nin yılda 1 milyar dolar değerinde 13 milyon varil petrol ithalatından tasarruf edebileceğini söyledi. Ağaoğlu, “Bu araçların elektriğin hidro, rüzgar veya güneş enerjisi gibi yenilebilir enerji kaynaklarından üretilmesi halinde yaklaşık olarak 2.5 milyon karbondioksit salınımı da engellenebilecek. Bu da Türkiye’nin ulaşım sektörünün toplam karbondioksit salınımının yaklaşık olarak yüzde 5 azaltılması anlamına geliyor” dedi.
2.5 liraya 100 kilometre gidiyor
ABD’da Silikon Vadisi’nde geliştirilen ve kasası İngiliz Lotus’a ait olan Tesla Roadster, 100 kilometreye 3.7 saniyede çıkıyor.
Sıfır emisyona sahip araç, 450 kilogramlık lityum-iyon pillerle 288 beygirlik güç üretiyor.
Kilometrede 2.5 kuruş elektrik üreten üstü açılabilen aracın bataryaları hızlı şarjla 3.5 saatte dolup, 365 kilometre menzile ulaşıyor.
Aynı aracın sahibi olan ünlüler arasında George Clooney, Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Arnold Schwarzenegger, Cameron Diaz bulunuyor.
Rolls-Royce’un arkasında oturan şöför bir tek bende
YATIRIMCI ve işadamı kimliğinin yanı sıra lüks otomobil merakıyla da tanınan Ali Ağaoğlu, “Garajımda 10 milyon doların üzerinde değere sahip otomobilim var. Benim en büyük tutkum bu. 3 Bentley, 2 Lamborghini, 1 Rolls-Royce Phantom, Ferrari California araçlarımdan bazıları. Ben otomobilleri alıp bazıları gibi garajda tutmuyorum. O kadar para vermişim, hakkını vermem lazım. Toz duman şantiyelere bile giderken onları kullanıyorum. Bazen Rolls-Royce’ta filan şöförüm direksiyona geçiyor hemen arkaya gönderiyorum. Rolls-Royce’un arkasından oturan başka şöför varmıdır” dedi.
Amerika dışı alan 4 kişiden biri oldu
TESLA Motor, elektrikli Roadster modelini Amerika dışında Türkiye, Japonya, Hong Kong, Polonya ve Kanada’daki ilk müşterilerine teslim ettiğini açıkladı. Açıklamada, “Amerika’DA 2008 yılından itibaren satışa sunduğumuz aracın sağdan direksiyolu versiyonunu bu yıl üretmeye başladık. Dolayısıyla Asya ülkelerine yeni satmaya başladık” denildi. Tesla, Amerika ve Avrupa’da toplam 13 showroom’da ve online olarak satılıyor.
Avrupa tip onayı varsa plaka alınabiliyor
ALİ Ağaoğlu’nun Tesla Roadster’e yüzde 37 ÖTV ödeyerek, plaka çıkarması Türkiye’de satılacak diğer elektrikli otomobillerin de önünü açtı. Amerikan elektrikli otomobil üreteicisi Fisker’in Türkiye dahil 5 ülkesinin temsilciliğini alan Osman Boyner, “Eğer elektrikli aracın Avrupa tip onayı varsa, Türkiye’de satılabilir. Vergiyi de sıfır emisyonlu olduğu için en düşük ÖTV oranından ödeyebilirsiniz. Tesla’nın 1.6 litre ve altı motor hacmine uygun ÖTV ödemisinin sebebi de bu. Tesla, elektrikli araç konusunda erken yol alan şirketlerden. Elektrik işine yeni giren Renault ise henüz Avrupa tip onayını alamadığı için şu an Türkiye’de satılamaz. Ülkeler nezrinde alınan onaylar Türkiye’yi bağlamıyor. Bizde Fisker’i Avrupa tip onayı olduğu için satabileceğiz” dedi.