Oto vergisi yumuşadı çarpıklık yine bitmedi

Güncelleme Tarihi:

Oto vergisi yumuşadı çarpıklık yine bitmedi
Oluşturulma Tarihi: Aralık 26, 2003 02:11

Kamuoyundan yükselen tepkiler üzerine hükümet önceki gece son dakikada Plan Bütçe Komisyonu'nda Motorlu Taşıtlar Vergisi'nde rötuş yaptı. 1601-1800 cc motor hacmindeki sıfır otoların vergisi düşürüldü. Kullanılmış araçların aşırı yükselecek vergisinin törpülenmesi de adaleti sağlamadı.

MOTORLU Taşıtlar Vergisi'nde önceki gece Plan ve Bütçe Komisyonu'nda yapılan ‘yumuşatma’ da tepkileri azaltmadı. Komisyonda daha önce 2000 cc'lik sınıfa sokulan 1.601-1.800 cc'lik otomobiller için yeni bir kategori açıldı. Böylece bu sınıfdaki sıfır kilometre otomobil vergilere azaldı. Komisyon'da ayrıca sıfır kilometre dışındaki araçlar için uygulanacak Motorlu Taşıtlar Vergisi'nde indirime gidildi. Ancak bu indirimlere rağmen kullanılmış otomobillerin fiyat ve vergileri arasındaki oransızlık çözülemedi.

Tasarı, önceki gece yarısına kadar süren Plan ve Bütçe Komisyonu'nda değiştirilerek kabul edildi. MTV'de en düşük oran 60 milyon liradan 30 milyon liraya indirildi. 2004 yılında 1-3 yaş arası otomobillerde en düşük motorlu taşıtlar vergisi 250 milyon, en yüksek vergi ise 9 milyar 500 milyon lira olacak. Ayrıca, 1601 ve 1800 cc. hacmindeki otomobiller için ayrı bir liste düzenlendi. Tasarının ilk halinde, bu liste yer almıyordu.

Otomobil, kaptıkaçtı, arazi araçları ve motosikletler, yaş ve silindir hacmi kriterlerine göre vergiye tabi tutulacak. Silindir hacimleri 1300 cc ve aşağısı, 1301-1600 cc, 1601-1800, 1801-2000 cc, 2001-2500 cc, 2501-3000 cc, 3001-3500 cc, 3501-4000 cc 4001 cc ve yukarısı olarak 9 farklı grupta derecelendirilecek.

TARTIŞMA YARATAN VERGİLER

Yeni otomobil vergileri uygulamada ortaya çıkardığı çarpıcı örneklerle şimdiden tartışma konusu oldu. Buna göre devlet, 35 bin 250 Euro'luk BMW 316i Sedan modeliyle, 11 milyar 300 milyon liralık Lada Samara HB'den aynı vergiyi alacak. Yeni yasa, her iki otomobilin Motorlu Taşıtlar Vergisi'ni 400 milyon lira olarak belirledi. Yine yeni yasayla, 38.7 milyarlık Renault Megane 1.9 dTI ile 80 bin Euro'luk Audi TT Roadster 1.8 TQ'nun vergisi eşitlendi. Her iki otomobil için 2004 yılında 1.2 milyar lira Motorlu Taşıtlar Vergisi ödenecek.

Hürriyet'in araştırmasına göre vergileri 400 milyon lira olarak belirlenen araçlardan bazı çarpıcı örnekler şöyle:

12.3 milyarlık Lada Samara, 13.9 milyarlık Lada Vega Sedan, 22.5 milyarlık Clio Symbol, 49 milyarlık BMW 3.16, 53 milyarlık Laguna Privilege, 54 milyarlık Audi A4 1.6, BMW 3.16 Sedan, BMW 3.16 Coupe.

Vergileri 1.2 milyar lira olarak belirlenen araçlardan bazı çarpıcı örnekler de şöyle:

38 milyarlık Megane ll Dynamic, 61 milyarlık Laguna Privegele, 89.5 milyarlık BMW 2.18, 91 milyarlık Audi A.6 1.9 TDİ, 96 milyarlık Audi A.6 Avant, 106.8 milyarlık BMW 3.18 Cabrio. Fiyatları yüksek olmasına rağmen bazı lüks otomobillerin, fiyatları daha düşük olan otomobillerden daha düşük Motorlu Taşıtlar Vergisi ödediği görülüyor. Fiyatı 200 bin Euro olan Porsche'nin 911 Turbo modeli yıllık 6 milyar 750 milyon lira Motorlu Taşıtlar Vergisi öderken, aynı markanın 100 bin Euro değerindeki Cayenne S modeli yüksek motor hacmi nedeniyle 9 milyar 500 milyon lira vergi ödeyecek. Aynı şekilde Fiyatı 52 milyar lira olan 1796 cc. hacmindeki Opel Signum'un MTV'si 700 milyon liralık 1995 cc'lik Opel Astra'nın yıllık vergisi 1 milyar 200 milyon lirayı buluyor.

CHP: Oto satış bedeli esas alınsın

CHP'li Kemal Kılıçdaroğlu, ‘‘müthiş bir adaletsizlik’’ diye eleştirdiği yeni otomobil vergileri için, ‘‘Lüks araçlar vergilendirilecek diye yola çıkılıp, motor gücü esas alınarak tam tersi yapıldı. Orta gelirlilerin araçları daha yüksek oranlarda vergilendirildi’’ dedi. Kılıçdaroğlu şöyle konuştu: ‘‘Bu yasa müthiş bir adaletsizlik içeriyor. Anayasaya göre verginin mali güce göre alınması gereriyor. Ancak bu yasada bunun tam tersi yapılıyor. Eğer adalet sağlanmak isteniyorsa, sıfır araçlarda satış bedeli, ikinci il araçlarda da kasko değeri esas alınmalıydı. Bu yeni vergiler, lüks otomobil satan firmaların talepleri üzerine hazırlanmış izlenimi veriyor. Çünkü, yasaya göre bir orta gelirlinin 35 milyarlık arabası için de 1.2 milyar lira vergi getiriliyor, varlıklı birinin 106 milyarlık lüks otomobili için de. Böyle bir uygulamanın adaletsiz olamdığını söyleyecek tek bir kişi bile çıkmaz. Herhalde AKP'nin vergi adaleti anlayışı bu.’’
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!