Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de mevcut otomotiv fabrikaları yeni teşviklerin de etkisiyle hızla üretim kapasitelerini artırırken, Japon Honda farklı bir strateji belirledi. Ford Otosan’ın, Tofaş’ın ve Renault’nun 400 bin, Hyundai ve Toyota’nın ise 200 bin adetlik üretimlere koştuğu dönemde Honda, 50 bin adetlik otomobil üretimine bile ulaşamayınca, Türkiye Genel Müdürü Hideto Yamasaki, ‘motosiklet’ hesapları yapmaya başladı. 2002’de İstanbul Kartal’da yıllık 3 bin motosiklet kapasiteli fabrikasında üretime son veren Honda, otomobil üretimini artıramayınca yeniden motosiklet üretimine hazırlanıyor.
Türkiye’de ÖTV desteği ve doğru bilinçlendirmeyle motosiklet satışlarının 1 milyon adede ulaşabileceğini kaydeden Yamasaki, “2008’de Türkiye’de 400 bin adetlik satış aşılmıştı. Sonra ÖTV artışı ve kalitesiz ürünlerle 200 bine inse de, yüksek potansiyel olduğunu görüyoruz. Geçtiğimiz yıl ÖTV’nin yeniden normal seviyeye çekilmesiyle satışların artacağını düşünüyoruz. Bu doğrultuda önce motosiklet algısını yükselterek talebi canlandırmayı, sonra da yeniden motosiklet üretimi yapmayı planlıyoruz” dedi.
En az 100 bin adet
2012’de 16 bin adet olan motosiklet satışlarını 2012’de 32 bin adede yükseltmeyi hedeflediklerini kaydeden Yamasaki, satışları her yıl ikiye katlamayı planladıklarını söyledi. Yamasaki, “Dolayısıyla eğer motosiklet üretme kararı alırsak, kapasite en az 100 bin adet olmalı. Ama hedefimiz 200 bin adetlik üretime ulaşmak” dedi. Motosiklet yatırımının otomobile göre 3’te 1 daha düşük olduğunu hatırlatan Yamasaki, 200 bin adetlik kapasiteli bir motosiklet fabrikasının yaklaşık 100 ila 200 milyon Euro arasında bir yatırımla gerçekleşebileceğini söyledi.
Gebze’deki otomobil fabrikasında bazı değişikliklerle motosiklet üretilebileceğini kaydeden Yamasaki, “İlk etapta o şekilde başlasak da, asıl amacımız yeni teşvik paketiyle birlikte daha fazla teşvikten yararlanılan öncelikli bölgelerde yatırım yapmak. Bu sayede o bölgeyi de kalkındıracağız. Amacımız, hesaplı motosiklet üretip Türkiye geneline hitap etmek” dedi.
Yeni model üretimi zor dizel için bastırıyoruz
HONDA Türkiye Genel Hideto Yamasaki, Gebze’deki fabrikalarının kapasitelerini Rusya’ya ihracat kapısının açılmasıyla 2007 yılında 70 bin adede çıkarttıklarını hatırlatarak, “Ancak daha sonra Rusya, yerli üretime vergi desteği verince bu kapı kapandı. Dolayısıyla yaptığımız milyonlarca dolarlık yatırım boşa gitti. Şimdi yeni Civic Sedan üretimiyle belli bir artışa ulaştık ama yine de bırakın 50 bin adedi 25 bin adede bile ulaşamıyoruz” dedi. Avrupa’da da yüksek ‘Yen’ nedeniyle satışların düştüğünü ve 200 bin adetlere gerilediğini kaydeden Yamasaki şunları söyledi: “İngiltere ve Türkiye’deki Honda fabrikalarının toplam kapasitesi 300 bin adedi aşıyor. Şimdi 100 bin adedin üzerinde bir atıl kapasite varken, kısa dönemde Türkiye’de yeni model yatırım yapmak çok zor gözüküyor. Biz yine bastırıyoruz ama durum ortada. ”
Diğer taraftan Honda’nın bir ilke imza atarak dizel motor geliştirdiğini hatırlatan Yamasaki, “Bu motoru 2013’te Civic HB’de kullanacaklar. Gebze’de ürettiğimiz Civic Sedan’da kullanmak için bastırıyoruz” dedi.
Her bayiye bir eğitmen
EĞİTİMLERLE Türkiye’de motosiklet konusunda farkındalığı yükseltmek istediklerini de belirten Hideto Yamasaki, “Bunun için Japonya’da uygulanan ve yaklaşık 17 farklı ülkede yapılan eğitimleri Türkiye’de de başlattık. Kullanıcılara ve kullanmak isteyenlere çok kapsamlı, aynı zamanda da uygun fiyatlı eğitimler veriyoruz” dedi. Eğitimlerin şimdilik İstanbul’da fabrika bahçesindeki özel alanda başlatıldığını, eğitmenlerin Japonya’da kapsamlı bir programdan geçirildiğini hatırlatan Yamasaki, “Güvenli sürüş aktivitesi olan Honda Gymkhana etkinliği, bunun bir başlangıcı olacak. Ayrıca ileriki dönemlerde her motosiklet bayisinde bir eğitmen bulundurmak istiyoruz. Böylece eğitimlerimizi bayilerimizin bulunduğu tüm illere yaymış olacağız”
diye konuştu.
Hem cari açık hem trafik için çözüm
TÜRKİYE’de motosiklet algısının ‘kötü’ olduğunu kaydeden Hideto Yamasaki şöyle konuştu: “Motosiklet bugün otomobilden daha az tehlikeli. Rakamlarda bunu ortaya koyuyor. Ama kafalardaki algı tam tersi. Önce bunu değiştirmek istiyoruz. Diğer taraftan hem trafik için çok büyük bir alternatif hem akaryakıt ithalatı motosiklet kullanımıyla düşeceği için cari açığa katkısı büyük. Bunların düşünülmesi ve gelişmiş ülkelerdeki gibi motosiklet satışlarının artırılması için hükümetin ve basının destek olması gerekiyor.”