Güncelleme Tarihi:
UZUN süredir zor günlerden geçen turizm sektörü 2017 yılı itibariyle toparlanma sinyalleri vermeye başladı.
OTELLER YIPRANMA SÜRECİNE GİRDİ
Bayındır, Türkiye’deki otel yatırımları hakkında da bilgi verdi. Geçen ocak - ekim dönemi rakamlarında tesis sayısı bakımından artış kaydedildiğini dile getiren Timur Bayındır, “Yatak sayısında 2016’nın ilk 10 aylık dönemine göre düşüş yaşanırken, yatırım tutarında artış gözlemleniyor. 2017 yılının 10 aylık döneminde 46 ilde toplam 28 bin 73 yataklı 153 otel projesi 2 milyar 564 milyon TL’lik teşvik başvurusunda bulundu. Geçen yılın aynı döneminde bu rakamlar 37 ilde toplam 32 bin 112 yataklı 146 proje için 2 milyar 438 milyon TL’lik teşvik başvurusu olmuştu. Gelecek yıl herhangi bir olumsuzluk yaşanmazsa yatırımlardaki artış devam edebilir. Ancak her zaman belirttiğimiz gibi artık İstanbul ve Antalya yeni yatırımlara doydu. Yatırımların Anadolu’ya yayılması gerekiyor. Ancak bunu yaparken de planlı yatırımlar yapılmasına dikkat etmek gerek. Ayrıca maalesef yenileme teşvikleri de yeterli deği. Bu konuda adımlar atılmalı. Antalya, İstanbul, Aydın ve Muğla’da yıpranma sürecine giren birçok otel bulunduğu göz önüne alınmalı ve bu illerimize verilecek teşvik belgelerinde yeni yatırımlar yerine, daha çok mevcut yatırımların modernizasyonu ve renovasyonu yönünde düzenleme yapılmalı” diye konuştu.
KONGREDE DÜZELME İŞARETİ YOK
Turist sayısında ve konaklama sektöründe doluluklarda yılın yükselişle bitirileceğini belirten TÜROB Başkanı Bayındır, “Türkiye’nin Ekim 2017 otel dolulukları, 2016 yılının aynı dönemine yüzde 22.9 artarak yüzde 64.2 olarak kaydedildi. Ocak-Ekim 2017 döneminde Türkiye genelinde otel dolulukları 18.5 artışla yüzde 60.1 olarak gerçekleşti. İlk 10 aylık dönemde otel doluluklarında en büyük artışı gösteren ülke de Türkiye oldu. Bu artışı iyi tahlil etmek lazım. Gelen müşteri profili artık daha farklı. Bunu fiyatlara yansımasını da net bir şekilde görüyoruz. 2017 yılı ilk 10 ayında oda fiyatlarında en büyük kaybı yaşayan ülke yüzde 13.1 düşüş ve 68.9 Euro ile Türkiye oldu. Şimdi üzerinde önemle durulması gerek konu, ‘elimizdeki müşteriyi de kaybetmeden fiyatlarımızı nasıl yükselişe geçirebiliriz’ olmalı. Turist sayısındaki artıştan daha çok, fiyatlarda yükselme sağlamaya odaklanmak lazım. Tabii elimizdeki müşteriyi de kaybetmeme kaydıyla. Yeni yılın ilk ve en önemli çalışması bu olmalı. Zor bir konu ama biraz turizmcilerin fiyat konusunda direnç göstermesi lazım. Fiyatları hızlı yükseltmeyelim ama bizi ve müşteriyi rahatsız etmeyecek normal yükselişlerle fiyatlarda da düzelme yoluna girmemiz lazım. Özellikle İstanbul’da konaklama fiyatlarını yükseltecek olan kongre turizmidir. Ancak bu konuda pek düzelme işareti yok. İşaretler başlasa da 2020’den önce meyve vermez. Ama inşallah kongre turizminde de düzelme yoluna girer de 2020’den itibaren tekrar yaşam başlar” ifadelerini kullandı.
2018’İN TANITIM PLANI BELLİ DEĞİL
GELECEK yıl herhangi bir olumsuzluk yaşanmazsa turist sayısındaki yükselişin devam etmesini öngördüklerini kaydeden Timur Bayındır, “Ancak yine de beklenti çıtasını çok fazla yükseğe koymamak lazım. Maalesef 2018’in tanıtım planı henüz belli değil. Bir an önce tanıtımlar başlamalı ve tanıtım bütçesi artırılmalı. Türkiye’de çok önemli bir iç turizm potansiyeli var. Yerli tatilci sadece Türkiye’de değil, gittiği diğer ülkelerde de terci edilen, istenen bir profile sahip. Dolayısıyla iç pazarda da bunun değerini bilememiz ve ona göre uygulamaları hayata geçirmemiz lazım. İlk önce kendi halkına güveneceksin. Ne olursa olsun bu ülkenin çocuklarıyız ve bu ülkede yaşıyoruz” dedi.
SON 24 SAATTE YAŞANANLAR