Güncelleme Tarihi:
BÜNYESİNDEKİ Alman Opel’i 2.3 milyar dolara Fransız Peugeot Citroen Grubu’na (PSA) satan General Motors (GM), Cadillac ve Chevrolet’n performans modelleriyle Avrupa’da kalacağını açıkladı. Daha doğrusu bu 2 markayla Avrupa premium, yani lüks sınıfta yer alıp, büyümek istediğini net olarak ifade etti. Bunu duyunca hemen, ‘Neden olmasın ki?” sorusu gelebilir. Çünkü Cadillac’ın Avrupa operasyonları Opel’den ayrı ve boyutları göz önüne alındığında etkisi daha düşük olabilir. Satılan otomobillerin kâr marjı daha yüksek ve her iki markanın itibarına destek olabilir. Ayrıca Cadillac ve Chevrolet’yi global marka olarak savunmak ve desteklemek uzun vadeli bir plan. Bazı analistler bu duruma ilişkin, “Avrupa’da biraz varlığa sahip olmak, hiçbir varlığa sahip olmamaktan daha iyidir. Yüksek adetlerde olması gerekmez. Kârlı olması önemlidir” yorumunu yaparken, bazıları ise bu 2 markayı tutmanın GM’e hiç bir yarar sağlamayacağı görüşünde.
3 ALMAN’A KARŞI İŞİ ZOR
Amerikan Cadillac markası son 10 yıldır Avrupa’da BMW, Mercedes ve Audi’ye karşı rekabet etmek için çaba harcıyor. 3 Alman bugün Avrupa lüks otomobil pazarının yaklaşık yüzde 85’ine sahip. Her biri 2016 yılında Avrupa’da 820 bin ila 840 bin arasında otomobil sattı. Buna karşın Avrupa’da çoğu Almanya ve İsviçre olmak üzere 45 bayisi olan Cadillac’ın ise geçtiğimiz yıl toplam satışı sadece 781 adet oldu. Hem de bu satış, bir önceki yıla göre yüzde 33 artmış durumda. Bu adetlere bir çoğu Cadillac ile aynı yerde satılan Chevrolet Camaro ve Corvette’yi eklediğimizde bile fiyatları milyon dolarları bulan niş otomobil markalarını bile geçemiyor. Kıdemli bir otomotiv sektörü analisti, “Cadillac’ı Avrupa’da tutmanın ne yarar sağladığını anlayamıyorum. Bentley ve Ferrari gibi niş üreticilerin bile sizden daha üstün olması marka için pozitif bir durum değil. Avrupa’da sadece Camaro ve Corvette gibi efsanevi Amerikan otomobilleri tutmayı anlarım ama Cadillac olmamalı” yorumunu yapıyor.
MUSTANG’İN BAŞARISI
Tam da bu noktada Ford Mustang örneği çıkıyor karşımıza. Mustang modelini Avrupa normlarında geliştiren Ford bunun karşılığını 2016’da aldı. Geçen sene Mustang satışları yüzde 44 artarak 15 bin 300 adede ulaştı. Yani Avrupa’da doğru stratejiyle efsanevi Amerikan modellerine yer olduğu ortada. Ama Mustang’e karşı benzer çizgideki Corvette ve Camaro’nun geçtiğimiz yıl Avrupa’da toplam satışı ise sadece 1800 adet. GM, Cadillac ve Chevrolet modelleriyle 2020’de 5 bin adetlik satışa ulaşmayı hedefliyor. 15 milyon aracın satıldığı Avrupa’da bu hedefin pazarın çok ama çok küçük bir şeridini oluşturduğu unutulmamalı. Aslında baktığımızda Cadillac’ın global lüks otomobil pazarında bir büyüme planı içinde olduğunu görüyoruz. Avrupa’da buna dahil gözüküyordu ama planın en büyük parçası şu an için Çin ve ardından Orta Doğu. Cadillac bugün Orta Doğu dahil olmak üzere Çin’de ve gelişmekte olan birçok pazarda büyümeye devam ediyor. Şirkete göre, ABD ve Çin Cadillac’ın hacim merkezleri olarak öne çıkarken, Avrupa’da ise disiplinli büyüme ön plana çıkıyor.
LÜKS MARKALARA İYİ BİR ALTERNATİF
CADILLAC sözcüsü Andrew Lipman, Avrupa’da bayi ağını önümüzdeki bir kaç yıl içinde önemli ölçüde arttırma planları yaptıklarını belirterek, “Gerçekçi olarak markamızın Avrupa’da bir butik rol oynadığını görüyoruz, Geleneksel lüks markalara bir alternatifiz” yorumunu yapıyor. Bugün Avrupa’da Cadillac ATS, CTS, CT6, XT5, Escalade ile ATS-V ve CTS-V yüksek performanslı modellerini satıyor. GM’in Chevrolet’n spor modelleri ve Cadillac ile Avrupa’daki planları Cadillac ile üst düzey pazara odaklanan Rusya için yaptığı planlara benziyor.
TÜRKİYE’DE 2 MARKA DA YOK
BUGÜN ne Cadillac ne de Chevrolet markaları resmi olarak Türkiye’de faaliyet göstermiyor. Aslında 2015 yılına kadar Chevrolet Türkiye ve Avrupa pazarında vardı. Ağırlıklı olarak Güney Kore’de ürettikleri eski Daewoo modelleriyle orta sınıfta ve Avrupa’da yer alan Chevrolet, 2015 sonunda tüm Avrupa’dan ve Türkiye’den çıkma kararı almıştı. Avrupa’da bugün Chevrolet’n sadece Amerika’da üretilen Camaro ve Corvette modelleri satılıyor. Avrupa’da yer alan Cadillac’ın bir dönem GM Türkiye bünyesinde Türkiye’ye girmesi gündemdeydi ama daha sonra vazgeçildi.
PSA BAŞARILI OLABİLİR Mİ?
GENERAL Motors’un (GM) bünyesindeki Alman Opel için önünde iki seçenek vardı. Giderek rekabetin daha pahalı olduğu Avrupa’da ya Opel için kesenin ağzını açıp yatırım yapacaktı ya da bu görevi başkasına bırakacaktı. GM’in son 16 yıldır 10 milyar dolar zarar ettiği düşünülürse, bunun üstüne yatırım yapmaktan vazgeçip, kolay yolu yani satmayı seçti. Şimdi tüm gözler Peugeot Citroen Grubu’nda (PSA). Yüksek sesle dile getirilen soruların başında, “GM’in başaramadığını PSA başarabilecek mi?” geliyor. Avrupa’da pek çok sektör uzmanı PSA’nın bölgesel güç olarak Opel’i başarılı yöneteceğini ve kısa sürede kâra geçireceğine inanıyor. Satın alma koşullarının ve finansal büyüklüğün de bunun PSA Grubu’na yük getirmeyeceği tam tersine büyük tasarruf sağlatacağı görüşü hakim. PSA Grubu’nun hem Avrupa’daki pazar koşullarını ve atılacak adımları GM’den daha iyi bildiği hem de arkasında güçlü bir yatırımcı desteği olduğu belirtiliyor. Bugün Peugeot Ailesi, Fransız hükümeti ve Çinli Dongfeng şirketi PSA’da önemli hissedar pozisyonundalar. Yatırım bankası Evercore ISI’ye göre PSA’nın Opel’de GM’in kullanamayacağı bir püf noktası ile hızlı bir şekilde kârlılık sağlayabileceğine inanıyor. Ama asıl önemli olan noktaya Avrupa’da lüks bir markanın satış müdürü dikkat çekiyor; “Bir dönem Volkswagen’den daha iyi durumda olan Opel’in durumu çok trajik. Sorunlar bir zamanlar sahip oldukları tam bağımsızlığı kaybetmeleriyle başladı. Amerikalı otomobil üreticileri geleneksel olarak markaya değil maliyet odaklı bir kurumsal kültüre sahip oldukları için Opel bu noktaya geldi.”