Güncelleme Tarihi:
Dünya zeytinyağı pazarında Yunanistan, İspanya gibi firmalarla mücadele eden Türkiye en büyük ihracat pazarlarından biri olan Çin’de Pazar payını kaybediyor.
Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi (ZZTK) Başkanı Metin Ölken, düşük rekolte sebebiyle Çin'e yapılan zeytinyağı ihracatında pazar kaybı endişesi yaşadıklarını belirtti. Çin'in Şanghay kentinde gerçekleşen Food Hospitality China (FHC 2013) Fuarı'na 5.defa katıldıklarını ve yoğun taleple karşılaştıklarını anlatan Alkan, 2007 yılından bu yana Çin'e yapılan zeytinyağı ihracatının yüzde 259'luk artışla 3 milyon 100 bin dolara çıktığını ifade etti.
İhracat düşüşe mi geçecek?
Türkiye'de bu sezon rekoltedeki düşüş sebebiyle zeytinyağı fiyatlarındaki yükselmenin Çin pazarına zarar vereceğini endişesini taşıdıklarına işaret eden Ölken, açıklamasında şu bilgileri verdi:
"Fuarda özellikle İspanyol firmalarının oldukça agresif fiyatlarla hareket ettiklerini gördük. Bu agresif fiyat tavırları bizim için ciddi tehlike teşkil ediyor. 3-4 senelik uğraşlarla belli bir artış ivmesi yakalayan ihracatımızın bu sene düşüşe geçecek endişesi oluşmaya başladı” dedi.
Ölken sözlerine “Bunun önlenmesi ve en azından pazar kaybına uğratmayacak yegane çözümün Dahilde İşleme Rejimi (DİR) kapsamında ithalata izin verilmesidir. İspanya'da yaşanan ciddi fiyat artışlarına rağmen, İspanyolların farklı ülkelerden tedarik yaparak Çin pazarında pazar kaybetmemesi, Türkiye açısından DİR'in önemini ortaya koymaktadır" diye devam etti. Çin'de zeytin ve zeytinyağının kullanım alanlarını geliştirmek üzere yapılan çalışmalar kapsamında raflarda atıştırmalık, soslu kurutulmuş zeytinler yer almaya başladığını gözlemlediklerini aktaran Ölken, bu ülkede zeytinyağlı kozmetik ürünlerine olan ilginin de her geçen gün arttığını bildirdi.
250 kişiye yemek verildi
FHC Fuarı etkinlikleri çerçevesinde yaklaşık 80 kişilik distribütör, toptancı ve tüketici topluluğuna Türk zeytinciliğini anlattıklarını ve sonrasında zeytinyağı tadımı yaptırdıklarını dile getiren Ölken, açıklamasında şu görüşlere yer verdi:
"Çinli 2 şef ile beraber yaklaşık 250 kişiye Türk zeytinyağı ve zeytini ile hazırlanan değişik Çin motifleri içeren yemekler sunduk. Yemeklerde Türk makarnası kullanılırken Türk meyve suları da ikram edilerek Türkiye'nin bir gıda ülkesi olduğunu tüm katılımcılara anlattık. Ayrıca önümüzdeki yıldan itibaren ülke zeytinciliğinin tanıtımı için kullanılmak üzere önemi yerel dergi ve web siteleri ile temaslarda bulunduk. Yeni yıldan itibaren artık ZZTK direk Çinli tüketiciyi hedef alacak çalışmalar yapmaya başlayacak. Bugüne kadar uğraşılan ticari network kurulması konusunda yeterli yol alındığını düşünen komitemiz artık direk tüketiciye yönelik organizasyonlar yapacak."