Güncelleme Tarihi:
Reklam ve tanıtımı neredeyse tamamen ortadan kaldıran ve markaların bardak, şemsiye gibi çeşitli promosyon ürünlerini yasaklayan maddelere dair tepkiler devam ederken, dünyadaki reklam uygulamalarına ilişkin bazı örnekleri çıkardık. Bunların arasında tamamen yasaklayanlar, kısmen yasaklayanlar ve sorumluluk bilinciyle reklama izin veren ülkeler var. İşte o ülkeler...
Alkol tanıtımı hangi ülkelerde yasak
Bangladeş, Bhutan, İran, Mısır, Ürdün, Pakistan, Suudi Arabistan, Vietnam, Yemen,
ABD
· Bazı kriterleri yerine getirdiği sürece alkollü içecek reklamlarına izin verilir.
· Teknik olarak alkollü içki reklamları spor ya da fiziksel aktivitelerle birlikte kullanılabilir.
· Alkollü içecek reklamları TV, radyo, basılı medyada yer alabilir; üniversite gazetelerinde yer alamaz.
· Bu reklamlar bir ibadet yerinin ya da bir ilkokulun
500 metre civarına açık hava reklamı olarak verilemez. Karikatür sayfalarında yer alamaz
· Reklam kanunu tüm reklamlar için geçerlidir
· Sponsorlukta alkollü içecek vurgulanırsa alkollü içecek reklamı muamelesi görülebilir.
İNGİLTERE
· Gönüllü düzenleyici kurallar vardır: Rreşit olmayanlara hitap etmeme, alkol tüketimini özendirmeme, alkolün sorunları çözdüğü imasında bulunmama, alkollü içecek ile cesaret, yürek, istek gibi duyguların ilişkilendirilmemesi.
· Araç kullanımı olabilir ama alkolü tüketen kişinin alkol aldığı gösterilmemeli, bu ima edilmemelidir. İçki içtikten sonra araç kullanmayın mesajı yer almalıdır.
· TV’de prime time bitene kadar alkollü içecek reklamı yer almamalıdır.
· Sponsorlukta alkollü içecek vurgulanırsa alkollü içecek reklamı muamelesi görülebilir.
ALMANYA
· Genelde alkol reklamı ve promosyonuna izin veriliyor.
· Reklamlar reşit olmayanlara hitap etmemelidir, TV’de saat 18:00’den önce yayımlanmamalıdır, reklamlarda alkollü içeceklerin fazla tüketimi
teşvik edilmemelidir.
· Alkollü içkilerin iletişimi reşit olmayanlara hitap
eden medya tarafından yapılamaz, reşit
olmayanları içki içerken gösteremez, içinde reşit olmayanların olduğu spor takımlarının ekipmanlarında alkollü içki reklamı bulunamaz.
· Reklamlarda çok içki içen kişiler gösterilemez, alkollü içkilerle şiddet, agresiflik vb. arasında doğrudan ilişki gösterilemez.
· Araç kullanırken içki içen kişiler gösterilmez.
Sorumlu içiniz mesajının kullanımı bu kısıtlamaları etkilemez.
· Sponsorluklarda alkol markası belirgin ise alkol reklamı kuralları geçerlidir.
İTALYA
· Alkollü içeceklerin pazarlama iletişimi alkollü içeceklerin fazla kullanımını teşvik etmemeli. Alkol tüketiminin sorunları çözebileceği ima edilmemeli. Reşit olmayanlara yönelik olmamalı.
· “Sorumlu tüketiniz” ibaresi reklamlarda yer almalıdır.
· TV ve radyoda, reşit olmayanlara yönelik programlardan 15 dakika önce ve sonra alkollü içecek reklamları yayınlanmamalıdır.
· TV’de saat 16:00–19:00 arasında yayınlanmamalıdır.
· Reşit olmayanların yoğun olarak bulunduğu iletişim platformlarında yer almamalıdır.
· Sinemada reşit olmayanlara yönelik filmlerin öncesi ve sonrasında yayınlanmamalıdır.
AVUSTURYA
· Nasıl ve ne zaman alkol reklamı yapılacağına dair gönüllü kısıtlama bulunuyor. Reklam aşırı alkol kullanımını desteklememeli, 18 yaşından küçüklere yönelik olmamalı, alkolün etkilerini hafifsememeli ve alkolün kişisel ve toplumsal sorunları çözebileceği izlenimini vermemelidir.
· Radyo ve TV kullanımında kısıtlama yok
ancak yukarıdaki kriterlere uyması gerek.
Yalnızca internet mecrasında yaş doğrulama uygulaması var ama etkinliği tartışılır. Sponsorluk konusunda kısıtlama yok.
· Reklam, promosyon vs. alkol kullanımı herhangi bir sportif başarıyla ilişkilendirilmemeli.
· Alkollü içecek reklamlarında çocuklar çekici öğe olmamalı.
BELÇİKA
· Alkollü içecek reklamları aşırı alkol tüketimini cesaretlendirmemeli. Reklam alkolün fayda sağladığını ima etmemeli.
· Reşit olmayanların korunması esastır.
· Reklamda alkol kullanımı trafikte aktif araç sürme ile ilişkilendirilemez
· “İçki içtikten sonra araç kullanmayın” gibi bir uyarı ile bu kısıtlama göz ardı edilebilir.
· Gazete, dergi, poster, TV, sinema, radio ya da internette alkollü içecek reklamlarında “Dikkatli içiniz” gibi daha önceden belirlenen bir slogal bulunmalı.
· TV ve radio reklamlarında reşit olmayanlar dahil genel halka yönelik programlar öncesi ve sonrasındaki 5 dakika alkollü içecek reklamı yayınlanması yasaktır.
YUNANİSTAN
· Alkollü içecek reklamlarında reşit olmayanlara hitap etmemelidir.
· Alkollü içeceğin tüketiminin performansı artırdığı ya da bir takım faydalar sağladığı ima edilmemelidir. Yüksek alkol oranını üstün nitelik olarak vermemelidir
· Herhangi bir araç ile ilişkilendirilme-meli.
· Sinema ve TV’de reşit olmayanlara yönelik film ve programların öncesi, sonrası ve sırasında alkollü içki reklamları verilemez.
· İnternet sitelerinde yaş doğrulama butonu bulunur.
MEKSİKA
· Serbest ama Federal Komisyon ve Radyo, TV, Sinema Komisyonunun kurallarına uyulmalıdır. Önce ilgili Komisyondan onay alınmalıdır.
· Alkollü içeceklerin reklamıyla ilgili kurallara uyulmalıdır.
· Alkollü içeceklerin sportif faaliyetlere sponsor olmasında bazı kısıtlamalar vardır.
‘Yatırımcı Türkiye’de neler oluyor’ diye soruyor
ÇOK tartışılan alkol düzenlemesine ilişkin Turizm,
Restoran Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği (TURYİD), bir açıklama yaparak düzenlemenin sektöre vereceği zararları anlattı. TURYİD yetkilileri, restorancılık alanında pek çok yabancı yatırım bulunduğunu belirterek “Türkiye’de yatırım yapmayı planlayan pek çok restoran bulunuyor. Ancak gelişmelerden tedirgin oluyorlar. Bize ulaşıp Türkiye’de neler olup bittiğini soruyorlar” dedi. Bu tür düzenlemeler yapılırken, sektör temsilcilerine hiç danışılmadığından yakınan yetkililer şöyle konuştu: “Bu bırakın uzun ve orta vadeli yatırımı, kısa vadeli yatırım yapmayı bile güçleştiriyor.
Bir gece ansızın gelecek yasaklardan herkes tedirgin.”
Türkiye’de alkolik sayısı çok düşük
TURYİD Başkanı Kaya Demirer, Dünya Sağlık Örgütü’nün (WHO) 1961’den 2011’e kadarki 50 yıllık raporunu hatırlatarak “Raporda da göründüğü gibi Türkiye’de kişi başı alkol tüketimi 1.5-2 litreyi aşmamış hiçbir zaman. Alkol tüketimi hep aynı seviyede kalmış. WHO, Türkiye’de hiçbir şekilde alkol bağımlılığı tehlikesi görmüyor. Hatta Müslüman ülkeler arasında da Türkiye orta sıralarda yer alıyor” dedi.
DEMOKRATİK HAKLARA MÜDAHALE
Kaya Demirer, çok tartışılan yasayı şöyle değerlendirdi:
· 100 metre konusu epey tartışıldı ve son raporda bir takım çok büyük yanlışlar düzletildi. Ancak hâlâ eksikler bulunuyor. Teklifin 100 metre mesafe ile ilgili maddesi aynen yasalaşırsa, yasa sonrası belge almış bir işletmenin 100 metre sınırı içerisine ibadethane, okul vb. kurumların açılması halinde belgelerin durumu ne olacak? Burada acil karar vermek yerine ileriye dönük çözüm aranması lazım. Zira şehir planlamalarının eksikliği nedeniyle karma kullanımlarla dolu bir yaşam biçimimiz var.
· Sosyal açıdan; toplum içerisinde makul seviyede alkol tüketen kişiler bile belli bir süre sonra kötü alışkanlık sahibi kişi olarak görülebilir ki demokrasi
dışındaki rejimlerin birer birer yok olduğu bu gelişen özgür dünyada ülkemizde de gelinmek istenen nokta bu değildir. Bu tür bir yasaklamanın demokratik haklara müdahalesi aşikardır. Kabul edilemez, tasarının yasallaşması aşamasında mecliste mutlak surette bu açıdan bakılmalıdır konuya. Sorumlu tüketim gibi sorumlu pazarlama ve tanıtım ifadeleri, kavramaları üzerine odaklanılabilir, tamamen yasaklamak yerine.
Çeşme’deki Sakız Adası’na, Bodrum’daki Kos’a kaçar
GEÇEN yıl 32 milyon turist ağırlayan turizm sektörü de tasarıyı eleştirdi. Alkol tüketimini neredeyse yer altına indiren taslağın, turizmi baltalayacağı gibi yerli turistleri de KKTC, Yunanistan gibi ülkelere kaçıracağı iddia edildi. Bir turizmci “Çeşme’deki Sakız Adası’na kaçar, Bodrum’daki Kos’a gider. Kim bilir belki böylece Yunanistan’ın krizden çıkmasına da katkıda bulunuruz. Şu anda Yunan adalarında herkes ellerini ovuşturarak bu yasayı bekliyor hem Türkler hem de oraya giden turistler bize gelecek diye” dedi.