A.A.
Oluşturulma Tarihi: Şubat 14, 2007 10:32
Çin'in başkenti Pekin'de 2008 yılında yapılacak olimpiyatlar, Türk doğaltaş sektörünün işlerinin açılmasını sağladı. Sektörün Çin'e yaptığı ihracat, 2006 yılında yüzde 82 artarak 145 milyon doları aştı.
Türkiye'nin son aylarda Çin'e yaptığı ihracatın artmasında, demir ve demirdışı metaller sektörünün yanında doğaltaş ve mermer sektörünün yaptığı iş bağlantılarının etkili olduğu belirtildi. Pekin 2008 Olimpiyatları'na hazırlanan Çin'de inşaat sektörü yatırımlarının yoğunlaşmasıyla ihracatını artıran doğaltaş sektörü, Ocak ayında bu ülkeye gönderdiği ürün miktarını daha da artırdı.
Sektör temsilcileri, olimpiyatlar sayesinde kurulan iş bağlantılarının değerlendirilmesi halinde Çin'in ABD ile birlikte Türkiye'nin en önemli ihraç pazarı olabileceğini belirterek, bu ülkeye yapılan ihracatın ağırlıklı olarak hammadde halinde olması eleştirilere neden oluyor.
Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Arslan Erdinç, soruları yanıtlarken, son yıllarda gelen taleple Türkiye'nin ikinci büyük ihracat pazarı haline gelen Çin'e yapılan ihracatın yüksek oranlarla artmaya devam ettiğini kaydetti.
Türkiye'nin Çin'e yaptığı doğaltaş ve mermer ihracatının 2006 yılında bir önceki yıla göre 82 artış göstererek 145 milyon 126 bin dolara ulaştığını, 2007 yılı ilk aylarında artış oranlarının daha da yükseldiğini ifade eden Erdinç, Ege İhracatçı Birlikleri kanalıyla yapılan ihracatın geçen ay, 2006 Ocak ayına göre yüzde 8 arttığını bildirdi.
Erdinç, halen pek çok firmanın sadece Çin'e çalışır hale geldiğini belirterek şöyle konuştu: “Birçok firmamız ve ocağımız şu anda sadece Pekin Olimpiyatları için inşa edilen yapılara çalışıyor. Olimpiyatlar için hazırlanan yapıların büyük bölümünün kaba inşaatları bitti. İç yapılarında kullanılmak üzere yer ve duvar kaplama malzemeleri ithal ediyorlar. Çinliler, yer kaplamalarında bej mermer, duvarda ise Antalya bölgesinden çıkarılan lymra kireç taşını tercih ediyor. Çin'de yeni yapılan oteller ve kamu binalarının çoğunda mermer ve kireç taşı kullanılıyor. Son olarak Pekin Havaalanı'nda da Türk taşlarının kullanılacağı bildirildi. Sektör olarak bu fırsatı akıllıca kullanarak bu pazarda kalıcı olmak istiyoruz. Çin pazarı olimpiyatlar bitince sona ermeyecek.”
“ASIL TEHDİT, ÇİNLİLERİN OCAK SATIN ALMASI”Erdinç, Çin'in işlenmiş mermer ithalatını engellemek amacıyla yüksek gümrük vergileri uyguladığını, bu nedenle ihracatın genellikle işlenmemiş blok taş olarak yapılabildiğini belirterek, bazı kesimlerin blok mermer ihracatının durdurulması yönünde görüş belirttiğine dikkati çekti.
Türkiye'nin bu konuda rakipsiz olmadığını, Çin'in aynı taşları İran ve Umman gibi ülkelerden de ithal ettiğini ifade eden Erdinç, Türkiye'nin blok mermer ihracatını durdurması halinde Çinli alıcıların bu ülkelere yöneleceğini ileri sürdü.
Çin'e yapılan blok mermer ihracatının ihracatçıya sağladığı kar marjının işlenmiş üründen daha fazla olduğunu ifade eden Erdinç, Türkiye'de enerji ve işçilik maliyetinin yüksek olması nedeniyle nihai ürünlerle Çin pazarında rekabet etmenin mümkün olmadığını belirtti.
Türkiye için asıl tehdidin Çinli firmaların Türkiye'de ocak satın almasıyla ortaya çıktığını kaydeden Erdinç, “Yaptığımız girişimlere rağmen yabancıların Türkiye'de ocak satın almasını sınırlandıracak bir önlem aldıramadık. Çinli firmaların buradaki ocakları satın alması, Türkiye'nin kendi kaynaklarından elde edeceği katma değeri en alt seviyeye indirecektir. Bu durum, blok mermer ihracatından çok daha büyük bir tehdittir” diye konuştu.
BLOK VE PLAKA MERMER İHRACATIİstanbul Maden İhracatçı Birlikleri'nin Türkiye geneli rakamlarına göre, 2006 yılında Çin'e bir önceki yıla göre yüzde 82 artışla toplam 145 milyon 216 bin
dolar değerinde doğaltaş ve mermer ihracatı yapıldı. Çin'e yapılan ihracatta 110 milyon dolarla en büyük ağırlığı ham mermer blok ve plakalar aldı. Özellikle ham mermer plakalarda ihracat, önceki yıla göre yaklaşık 5 kat artarak 33 milyon dolara yükseldi. Türkiye'nin katma değeri en yüksek grup olan işlenmiş mermer ve travertende en büyük pazarı ise 377 milyon dolarla ABD oldu. Toplam ihracatta ikinci büyük pazar olan Çin, işlenmiş ürünler sıralamasında ilk 10 ülke arasına giremedi.