Okul hazırlığı ve bayram piyasayı canlandırdı

Güncelleme Tarihi:

Okul hazırlığı ve bayram piyasayı canlandırdı
Oluşturulma Tarihi: Eylül 18, 2009 15:29

Ramazan Bayramı ve okulların açılışının aynı tarihlere gelmesi, çarşı pazarda alış verişi coşturdu. Artan alışveriş perakendecilere adeta erken bayram yaşattı.

Yetkililerden alınan bilgi ve çarşı pazar izlenimlerine göre, Ramazan Bayramı ve okulların açılması piyasaya bir hareketlilik getirirken, satışlarda gözle görülür bir artış oldu. Armada Genel Müdürü Yıldır Ertem, konuya ilişkin yaptığı açıklamada, Ramazan Bayramı'nın ve okulların açılmasının piyasaya bir hareketlilik getirdiğini özellikle okul alışverişine yönelik mağazalara ilginin yoğun olduğunu belirtti. Çocuk giyim, ayakkabı ve kırtasiye ürünlerinin alışverişlerde ilk sıralarda yer aldığını kaydeden Ertem, sezon alışverişi yapmak isteyen müşteri sayısında da bir artış yaşandığına işaret ederek, perakendecilerin bu yıl fiyatlamada daha hassas davrandığını anlattı.

Bir çok markanın, “sezon da sezon sonu fiyatı” sloganıyla açılış yaptığını ifade eden Ertem, “Müşterideki yüksek indirim beklentisini kırmaya yönelik fiyat politikaları izliyor perakendeciler. Bu da toparlanmayı sağladı” diye konuştu.

Ertem, bayram öncesi satışlarda yüzde 20-25 oranında bir artış yaşandığını da bildirdi.

Cepa Genel Müdürü Atilla Işıldar da bayramın alışverişe yansımasının olumlu olduğunu kaydederek, alışveriş cirolarının yaklaşık yüzde 30-40 arttığını söyledi.

“Bu sene okula dönüşle, bayram alışverişi birleşti” diyen Işıldar, şu anda daha çok çocuk giyimine, çocuk kırtasiye malzemesine ve aksesuarlarına ilginin büyük olduğunu kaydetti. Gıda alışverişlerinde de bir artış olduğunu belirten Işıldar, sezonun yeni açılmış olmasına rağmen tekstilde de kıpırdanma yaşandığını söyledi. Işıldar, bunun nedeninin de bir çok markanın sezonu indirimli fiyatlarla açması olduğunu kaydetti.

Real Departman Müdürü Mustafa Erdoğan da bayram itibariyle satışlarda bir yoğunluk yaşandığını belirterek, daha çok tatlı ve şekere ilgi olduğunu söyledi. Erdoğan, taze gıda, et, balık, meyve ve sebze alışverişlerinde de yoğunluk yaşandığını ifade ederek, ayrıca okul alışverişinin satışlarda büyük yer tuttuğunu söyledi.

LOKUM SATIŞLARI DAHA İYİ GİDİYOR

Ankara GİMAT'ta şeker, lokum ve çikolata üreten ayrıca şekerli ürünlerin toptan satışını yapan Canlı Anadolu Gıda'nın muhasebecisi Ersoy Sakarya, bu yıl okulların açılış zamanına denk gelmesi, tatilcilerin bu nedenle Ankara'ya dönmüş olması nedeniyle şeker-çikolata ve lokum satışlarının geçen yıla göre daha iyi gittiğini kaydetti. Havaların sıcak olması nedeniyle çikolatanın erimesi ve fiyatının daha düşük olması nedeniyle tüketicilerin lokumu tercih ettiğini anlatan Sakarya, “Geçen yıl bayramın tamamında 27 ton şeker, çikolata ve lokum satmıştık. Bu yıl şimdiye kadar satışlarımız 40 tona ulaştı. Toplam 45 tona ulaşmasını bekliyoruz. Satışların büyük bölümü lokum. Okullar açılacağı için tatilciler döndü, evlerinde bayram yapıyor. Bu nedenle satışlar bayağı iyi gidiyor” dedi.

Sakarya, lokumun toptan kilo fiyatının 3-5 lira, şekerin fiyatının 5-11 lira, çikolatanın fiyatının ise 6-15 lira arasında değiştiğini söyledi.

GÜLLAÇ SATIŞI, GEÇEN YILA GÖRE KÖTÜ AMA KRİZE GÖRE İYİ

Özellikle Ramazan ayında tüketimi artan güllaçta Türkiye'deki önemli üreticilerden olan Kral markalı güllacın üreticisi Kral Tatlı Unlu Mamuller'in Pazarlama Müdürü Erkan Baysal, satışların geçen yıla göre kötü ama kriz dikkate alınırsa iyi olduğunu söyledi.

Ramazan ayının tatil dönemine denk gelmesi ve büyükşehirlerin çoğunun boşaldığını bu nedenle geçen yıla göre güllaç satışlarının düştüğünü anlatan Baysal, “Ama kriz döneminde birçok sektörde satışlar çok düştü. Kriz dönemine göre değerlendirirsek, satışların iyi gittiğini söyleyebilirim” dedi.

İZMİR'DE ESNAF, BAYRAMDA UMDUĞUNU BULAMADI

Ekonomik krizin etkilerinin henüz atlatılamaması, İzmir'de bayram öncesinde yapılan alışverişlere de yansıdı. İzmirli esnaf ve tüccar, giyim ve gıdada bir miktar “kıpırdanma” olsa da, eski dönemlere kıyasla tüketicinin bayram için ayırdığı bütçenin çok kısıtlı kaldığını, “nerede o eski bayramlar” sözünü hatırlattığını belirtirken, büyük alışveriş merkezleri yapılan alışverişler konusunda biraz daha memnun görünüyor.

İzmirlilerin giyim, gıda ve kırtasiye alışverişi yaptığı Kemeraltı Çarşısı'nın sokaklarında kalabalık göze çarpsa da, esnaf vatandaşların bayramlık ürünlere fazla rağbet göstermediğini savunuyor.

Çarşıda bayramlık şeker fiyatlarının kilosu 3,5 TL'den, çikolataların kilosu 5 TL'den başlayan fiyatlarla satışa sunuluyor.

Konuya ilişkin açıklama yapan İzmir Ticaret Odası (İZTO) Meclis Başkanı Necip Kalkan, “Bayram alışverişlerinde büyük marketlerden, yabancı sermayeli dev marketlerden başka yüzü gülen esnaf yok maalesef. Bundan hem esnafımız, hem de onların temsilcisi konumundaki bizler çok büyük rahatsızlık duyuyoruz” dedi.

Hipermarketler kanununun zaman yitirmeden çıkması gerektiğine işaret eden Kalkan, şöyle konuştu:

“Türkiye'de yaşayan insanların dörtte birinin ailesinden birileri esnaf kesiminden. Türkiye'de 3 milyon civarında, İzmir'de ilçeleriyle birlikte 320 bin esnaf var. Ama esnaftan alışveriş yapan yok. Mühim olan bu kesimin gülmesi. Bu kesimin de alışveriş durgunluğu yüzünden güldüğü yok. Bu defa gülen yabancı sermayeli hipermarketler oldu.”

Kalkan, “Bayram için esnaftan hiç mi alışveriş yapılmadı?” şeklindeki soruya, “Giyim ve gıdada bir miktar kıpırdanma oldu tabi, sıfır demek mümkün değil, beş gram, on gram, ama o kadar. Arzu edilenin çok altında kaldı. Eski günleri aratacak noktada oldu alışverişler, esnafımıza adeta 'nerede o eski bayramlar' dedirtti” karşılığını verdi.

Necip Kalkan, esnafın büyük kısmının çoğu zaman saatlerce siftah bile yapamadığını sözlerine ekledi.

Tarihi Kemeraltı Çarşısı Derneği Başkanı Mehmet Gülaylar da ekonomik krizin çarşı-pazarda etkisini hala gösterdiğini söyledi.

Gülaylar, “Bayram, esnafın içinde bulunduğu sıkıntıdan çıkmasını sağlamayacak. Bu bayram esnafın bayramı olmaz. Hala siftahsız mağazalarımız var. Bu bayram bir çevirme, döndürme bayramı. Borçlarımızı biraz daha öteleyip gelecek bayramlara taşıyabilirsek onu kar olarak görüyoruz” dedi.

ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ DAHA MEMNUN

Park Bornova Outlet Center Genel Koordinatörü Aysel Öztezel, ekonomideki ufak kıpırdanmaların bayram alışverişlerine de yansıdığını, bu hareketliliğin önümüzdeki dönemde de artarak devam etmesinin piyasalardaki canlanmayı sağlayacağını söyledi.

Alışverişlerin geçen bayramların gerisinde kalmasına rağmen, beklentilerine uygun geliştiğini anlatan Öztezel, şöyle konuştu:

“Dünyadaki ekonomik kriz tüm sektörleri olduğu gibi perakende sektörünü de etkiledi. Ancak ekonomide son aylarda yaşadığımız ufak kıpırdanmalar, bayram öncesi alışverişlere de yansıdı. Tabii ki bu küçük hareketlilikle geçen bayramlarda yaşanan alışverişleri yakalamak mümkün değil. Ancak bayram alışverişleri beklentilerimiz doğrultusunda oldu. Bundan da memnunuz.”

Öztezel, Park Bornova'nın outlet özelliğinden dolayı bu dönemde daha tercih edilir hale geldiklerini belirterek, “Tüketici bu kriz ortamında daha da dikkatli olmak zorunda. Bu nedenle outletler alışverişte önem kazandı. Markalı ve kaliteli ürünleri daha ucuza satın alabileceği outlet noktalarımız hesaplı alışveriş yapmak isteyen tüketiciler için daha cazip hale geldi” dedi.

Kipa'dan yapılan açıklamada ise, alışveriş merkezindeki tüm marketlerde Ramazan ayı boyunca satışlarda diğer aylara nazaran daha fazla hareketlilik yaşandığı belirtildi.

Bayram alışverişlerine yönelik düzenlenen kampanyalarla müşterilere çeşitli promosyonlar sunan Kipa'da her hafta 4 bin civarında ürünün fiyatını 9 farklı markette kontrol edilip en ucuz fiyatların tespit edilerek, ürünlerin fiyatlarının bu en ucuz fiyatlara eşitlendiği kaydedildi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!