ODTÜ'lü mühendislerin paraları yetmedi tavana astılar

Güncelleme Tarihi:

ODTÜlü mühendislerin paraları yetmedi tavana astılar
Oluşturulma Tarihi: Haziran 12, 2012 00:00

Makine mühendisi Yücel Demir, Aselsan ve TAİ'de 20 yıl kadar çalıştıktan sonra hayalindeki proje için yola çıktı. KOSGEB ve TÜBİTAK desteği ile zeplin üreten Demir'in aldığı destek bir süre sonra kesildi. Tüm varını yoğunu ortaya koyan Demir, gün geldi yeterli helyum gazı satın alacak para dahi bulamadı. En sonunda hayalindeki projeyi tavana asan Demir, elinde çanta yatırımcı arıyor.

Haberin Devamı

ODTÜ makine mühendisliği mezunu Yücel Demir (48), Aselsan ve TAI Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.'deki kritik görevlerde 20 yıl kadar çalıştıktan sonra, bir grup arkadaşı ile birlikte Türkiye’de bir ilke imza atmak üzere yola çıktı.

Havada keşif ve gözetleme yapabilen, iki hafta kesintisiz bir biçimde havada kalabilen zeplin (İnsansız Hava Gemisi) geliştiren, bu alanda iki de prototip ortaya

/images/100/0x0/55ea2eaff018fbb8f87015b1
çıkaran ekip, daha sonra projelerine yatırımcı bulamayınca ortada kaldı. Büyük bir umutla üretilen zeplinler şimdilerde depolara kaldırılmış durumda.

İNSANSIZ HAVA ARACI ÜRETTİLER

Demir, yarıda kalmaya yüz tutan girişimcilik öyküsünü şöyle anlattı:

Haberin Devamı

"1986’da ODTÜ’den mezun oldum. Önce Aselsan’da işe başladım.

Daha sonra 1990’da TAİ’de çalışmaya başladım. TAI’deki mesaim 15 yıl kadar sürdü. Farklı ve özgün bir arayışım vardı.

Hep farklı bir şey yapma derdindeydim. 2005’de TAI’den ayrıldım. Bir grup arkadaş ile İnsansız Hava Gemisi olarak ifade ettiğimiz zeplin projesi geliştirmeye karar verdik. Bunun için Kuzgun İleri Teknoloji isimli de bir şirket kurduk. 

Bu proje için iki önemli ihtiyacı görerek yola çıktık. Bunlar, Türkiye’de sınır güvenliğini sağlayacak insansız hava aracı ihtiyacı, ikincisi ise deprem, sel gibi felaketlerde ihtiyaç duyulan bir insasız hava aracı ihtiyacı...

ODTÜ Teknokent’e 2007 başında işe başladık. Bu proje için KOSGEB ve TÜBİTAK’ın toplam 300 bin TL dolayındaki desteğini aldık. 5 kişi ile işe başladık. 15 kadar da gönüllü bize destek verdi.

Sonuçta, iki hafta boyunca kesintisiz bir biçimde havada kalabilen, keşif ve gözetleme yapabilen, görüntü alabilen 4 metre uzunluğu, 1.4 metre çapı ve 4 kilogram ağırlığı olan Kuzgun-1’i geliştirdik. İlk prototipi 2008 sonunda bitirdik. Kuzgun-A1 dediğimiz ikinci aracı da 2009 sonunda bitirdik. Bunların deneme uçuşlarını başarılı bir şekilde yaptık.”

TÜRKİYE'DE BİR İLKE İMZA ATACAKLARDI, AMA.../FOTO GALERİ

Haberin Devamı

“YETERLİ GAZ İÇİN PARA BULAMADIM”

KOSGEB ve TÜBİTAK desteği ile yola çıkan Yücel Demir’in aktardığına göre, mali desteklerden ilki 2008 sonuında diğeri ise 2011’de kesildi. Aldığı destek ile ayakta kalabilen Yücel Demir bu süreçten sonra yaşadıklarını ise şöyle anlatıyor:

"TAI’den ayrılırken aldığım emeklilik ikramiyesini kullandım önce. Bir süre sonra o da bitti. Daha sonda elimde olan ne varsa ortaya koydum.

Ancak geliştirdiğimiz projelere yatırım yapacak firma bulamadığımız için adım atamaz hale geldim. Bir süre sonra çalışanları çıkarmak durumunda kaldık. O süreçte trajikomik şeyler de yaşadık.

Kuzgun -A1’i uçurmak üzere sahaya çıkmıştık. Aracı uçurabilmemiz için yeterli helyum gazını satın alabilecek param olmadığı için Zeplin’imiz havada tuhaf bir şekil aldı. Çünkü yeterli helyum gazını alamadık ve araç eğri bir konumda kaldı."

Haberin Devamı

ÖRNEK PROJE TAVANA ASILI

Yücel Demir, büyük bir heyecan ile başladıkları projenin ilk etabının başarı ile tamamlandığını, ancak sonrasında yatırımcı bulamadıkları için yarı yolda kaldıklarını ifade ederek çok daha çarpıcı bir bilgi veriyor:

"Kuzgun-1’i katlayıp tava astık, Kuzgun-A1’i  ise depoya koyduk. Tüm varımı yoğumu bu işe yatırdım ancak buraya kadar getirebildim. Don Kişot gibi çıktığım yolda yarı yolda kaldım şimdi. Şimdi elimde çanta yatırımcı arıyorum."

dgokce@hurriyet.com.tr

https://twitter.com/DinerGke

 


 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!