Güncelleme Tarihi:
Ortadoğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Petrol Araştırma Merkezi (PAL), Türkiye'nin bütün illerindeki akaryakıt istasyonlarından aldığı numunelerin yüzde 25'inin standartlara uygun olmadığını, oda sıcaklığında bile tutuşabilecek motorin satıldığını belirledi.
ODTÜ PAL Başkanı Prof. Dr. Ender Okandan, standart motorinin alev alma sıcaklığının 55 derece olması gerektiğini, ancak yaptıkları incelemelerde 20 derecede bile tutuşabilecek motorin satıldığının ve son dönemde bazı otobüslerin standart dışı motorin nedeniyle yandığının saptandığını bildirdi.
Yılda yaklaşık 2 bin numune üzerinde inceleme yaptıklarını, Ocak-Eylül döneminde de tüm illerden gelen toplam 1.432 akaryakıt numunesini incelediklerini belirten Prof. Okandan, ‘‘Numunelerin yüzde 25'i, standartlara uygun çıkmadı’’ dedi. Son yıllarda şikayetlerin artması üzerine incelemelerin motorin üzerinde yoğunlaştığını ifade eden Prof. Okandan, Irak'tan gelen motorininin tümünün, İran motorininin ise yüzde 15'nin standart dışı olduğunu saptadıklarını bildirdi. Prof. Okandan, Irak motorininin kükürdünün, İran'dan gelen motorinin ise alev alma sıcaklığının düşük olduğunu belirtti. Özellikle İran'dan giriş yapan motorinin satışının, batıya doğru gün geçtikçe yaygınlaştığını anlatan Prof. Okandan, şunları kaydetti: ‘‘Standart motorinin alev alma sıcaklığının 55 derece olması gerekiyor. Ancak İran'dan gelen motorinin alev alma sıcaklığı düşük. Oda sıcaklığında bile yanabilecek motorin satıldığını belirledik. Yani bu tür motorinin yanında kibrit yakılsa, ateş motorine değmese bile anında yanma olur. Bu motorini kullanan araçlarda yangın çıkma ihtimali çok yüksek.’’
Yolcu otobüslerinin ucuz olduğu için standart dışı motorin kullandığını belirten Prof. Okandan, son dönemde kazalara karışan bazı otobüslerin, standart dışı motorin yüzünden yandığının saptandığını kaydetti.