A.A
Oluşturulma Tarihi: Şubat 26, 2011 17:12
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, bu yıl içinde bitmesi planlanan Nusaybin yeni gümrük kapısı için 31 milyon lira yatırım yapılacağını, yıllık 16 bin araç ve 200 bin yolcuya hizmet verilirken, modernizasyon sonrasındaki kapasitenin 500 bin araç ve 2,5 milyon yolcuya çıkacağını bildirdi.
Hisarcıklıoğlu, Nusaybin Gümrük Kapısının temel atma ile Türkiye ve Suriye'de ilk olan “ortak sınır kapısı”nın imza töreninde yaptığı konuşmada, TOBB'un İpsala, Habur, Cilvegözü, Sarp, Kapıkule ve Hamzabeyli sınır kapılarının modernizasyonunu tamamladığını hatırlatarak, bu gümrük kapılarında ortalama bekleme süresinin yarıya indirildiğini, araç geçiş kapasitelerinin ise 3 katına çıktığını söyledi.
“YATIRIM TUTARI 250 MİLYON LİRAYI AŞTI”
Nusaybin ile birlikte 9 sınır kapısının daha proje çalışmalarına devam ettiklerine değinen Hisarcıklıoğlu, gümrük kapılarının modernizasyonu projelerine yaptıkları yatırım tutarının 250 milyon lirayı aştığını belirtti.
Suriye ile ekonomik ve sosyal alanda artan işbirliği ve vizelerin kaldırılmasının iki ülke arasındaki ticareti hızla büyüttüğüne dikkati çeken Hisarcıklıoğlu, Suriye ile ticaret hacminin sadece son 3 yılda 2 katına, araç giriş çıkışlarının 3 katına çıktığını, bu artışı mevcut kapıların karşılamasının artık mümkün olmadığını ifade etti.
“VERİ AKIŞI SAĞLANACAK, İŞLEMLER DAHA HIZLI YAPILACAK”
Yap-işlet-devret modeliyle modernize edecekleri Nusaybin Sınır Kapısı'nın Suriye sınırında modernizasyonu tamamlanan ikinci kapı olacağının altını çizen Hisarcıklıoğlu, şöyle devam etti:
“İlk defa bu gümrük kapısında, ülkelerimizin gümrükleri arasında veri akışı sağlanacak, böylelikle işlemler daha hızlı yapılacaktır. Bu yıl içinde bitmesi planlanan Nusaybin yeni gümrük kapısı için 31 milyon lira yatırım yapıyoruz. Böylece yıllık 16 bin araç ve 200 bin yolcuya hizmet verilirken, modernizasyonun sonrasındaki kapasite, 500 bin araç ve 2,5 milyon yolcuya çıkacaktır. Nusaybin Kapısı ile Türkiye, Ortadoğu'ya daha da yakınlaşıyor. Ortadoğu ülkelerinin yıllık ithalat hacimleri 600 milyar
dolar civarında. Bu hacim içinde bizim aldığımız pay ise sadece yüzde 3,5, yani 21 milyar dolar. Daha kolay ulaşımla bu payımızı da artıracağız.
Öte yandan burası, Irak'a geçişlerde de önemli bir alternatif olacak ve Habur üzerindeki yükü hafifletecektir. Zira, Nusaybin Sınır Kapısı'ndan Suriye'ye girdikten sonra, Suriye-Irak arasındaki El Rabia kapısına sadece 76 kilometrelik bir mesafe bulunuyor. Bu da hem nakliyeciler hem de ihracatçılar açısından büyük bir avantaj olacaktır.”
SURİYE MALİYE BAKANI EL HÜSEYİN
Suriye Maliye Bakanı Muhammed El Hüseyin ise “ortak sınır kapısı” ile çok önemli bir projeye imza atıldığını vurgulayarak, bu proje sayesinde iki ülke arasındaki ticari ve kültürel bağların daha da güçleneceğini vurguladı.
El Hüseyin, Suriye ile Türkiye arasındaki vizelerin kalkmasıyla hem araç hem de yolcu geçişlerinin ciddi oranda arttığının altını çizerek, son yıllarda gerçekleştirilen çalışmalar ile ticaret hacminin önümüzdeki dönemlerde daha da büyüyeceğini ifade etti.
TOBB, ŞİMDİYE KADAR 6 SINIR KAPISINI MODERNİZE ETTİ
Verilen bilgiye göre, Türkiye'nin kara sınır kapıları aracılığıyla, ihracatın yüzde 53'ü, dış ticaret hacminin de yüzde 40'ı gerçekleştiriliyor.
TOBB, bugüne kadar İpsala, Habur, Cilvegözlü, Sarp, Kapıkule ve Hamzabeyli olmak üzere 6 sınır kapısını modernize etti.
Nusaybin Gümrük Kapısı'nın yap-işlet-devret modeliyle yeniden inşası ve işletmesine ilişkin uygulama sözleşmesi 2 Eylül 2010'da imzalandı ve Aralık 2010 itibarıyla inşaat çalışmalarına başlandı.
Nusaybin Sınır Kapısı'nda yatırımların 1 yıl içinde tamamlanması planlanıyor. Toplam 77.834 metrekare gümrüklü alan, 6.310 metrekare kapalı alanı ve 11 yapı grubunu içeren projenin, 31 milyon liraya mal olması bekleniyor.