OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 18, 2003 00:00
IMF İcra Direktörleri Kurulu tarafından onaylanan Türkiye'nin dördüncü gözden geçirmeye ilişkin 5 Nisan 2003 tarihli Ek Niyet Mektubu'nda, Hükümet'in amacının, istikrarlı bir makro ekonomik ortam sağlayarak ve temel yapısal reformları uygulayarak, Türkiye'nin kalkınma potansiyelini harekete geçirmek olduğu bildirildi.Devlet Bakanı Ali Babacan ile Merkez Bankası Başkanı Süreyya Serdengeçti'nin imzalarını taşıyan 46 maddelik mektupta, enflasyonla mücadele politikasına devam edileceği belirtilirken, 23 Mart'ta Meclis'ten güvenoyu alan 59. Hükümet'in, program uygulamalarına hızla devam edeceği vurgulandı. Mektupta şöyle denildi: "Hükümetimizin temel amaçları, enflasyonla mücadele, borç yükünün azaltılması ve sürdürülebilir hızlı büyümedir. Enflasyondaki düşüşü sürdürmek konusunda kararlıyız ve ekonomide hızlı büyüme imkanını dahada artırmak için enflasyonla mücadele politikasına devam edeceğiz. 2003 yılı için belirlenen GSMH'nın yüzde 6.5'i kadarlık kamu sektörü faiz dışı fazla hedefi, hem programımıza olan güveni artırmak, hem de yüksek seviyedeki net kamu borcunun GSMH'ya oranını düşürmek için büyük önem taşımaktadır. 2004 yılında ve orta vadede, GSMH'nın yüzde 6.5'i kadarlık kamu sektörü faiz dışı fazla hedefimizi korumaya kararlıyız. Borçların düşürülmesi imkanları ciddi anlamda iyileşme gösterirse, Fon ile yakınistişare içinde ve kamu borcu rasyosunu Maastricht Anlaşması ile öngörülen seviyelere düşürme hedefimizle uyumlu olmak kaydıyla, faiz dışı fazla hedefinin değiştirilmesi yoluna gidilebilecektir."KİT'LERDEKİ ATIL İSTİHDAMMektupta, bazı yapısal taahhütlerin, erken
seçim, hukuki süreç veya Hükümet'in karşı karşıya kaldığı zaman darlığı nedenleriyle yerine getirilemediği belirtilirken, bunlar şöyle sıralandı: "KİTlerdeki atıl istihdamın 3'te 2'sinin, Ekim sonuna kadar ortadan kaldırılmasına ilişkin yapısal performans kriterinin yanı sıraPamukbank'ın ve Yapı
Kredi Bankası'ndaki sahiplik sorununun çözüme kavuşturulmasına, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu TMSF'nin kredi portföyünün bir kısmı için satışa çıkılmasına, vergi idaresi reformunailişkin çeşitli unsurlara, Türk Telekom için bir özelleştirme planınınkabulüne, kamu yöneticileri ve memurlar için etik kuralları belirleyenkanunun Meclis'ten geçirilmesine, KİT yönetişiminin iyileştirilmesine yönelik kanunun Meclis'e sunulmasına, İcra ve İflas Kanunu'na ilişkin kapsamlı reformların Meclis'ten geçmesine, net borç verme kalemi için 2003 yılı taslak bütçesinde ödenek ayrılmasına (sadece bir kısmı karşılanmıştır) ve toplam kamu istihdamının üçer aylık periyotlarla izlenmesi sisteminin uygulamaya konmasına ilişkin yapısal kriterler bulunmaktadır. Bu gelişmelere rağmen yapısal reform gündemine bağlı kalınacak olup, önümüzdeki dönemde bu alanda hızlı ilerleme kaydedilmesine çalışılacaktır."ATIL İSTİHDAM2003 Ocak sonu itibariyle, atıl istihdam konusunda Ekim 2002 sonu için belirlenmiş bulunan 30 bin 600 kişilik hedefin 10 binin altında kaldığının belirtildiği mektupta, ilk etapta bu ara hedefin gerçekleştirilebilmesi ve daha sonra revize edilmiş hedef olan 45 bin 800 atıl KİT kadrosunun, 2003 yılı Aralık ayı sonuna kadar ortadan kaldırılabilmesi için izlenecek güçlendirilmiş bir plan hazırlandığı ifade edildi. Mektupta, atıl istihdam konusunda şöyle denildi: ''26 Mart 2003 tarihinde Hükümet, KİT yöneticilerinin kendi kuruluşlarındaki atıl istihdam sorunlarını çözmelerini sağlamak üzere kamu sektörü işçilerinin emekliliğine yönelik olarak varolan kısıtlamaları kaldıran bir düzenlemeyi kabul etmiştir. Bu düzenlemeninatıl kadroları azaltma yönündeki etkisinin, 2003 Ocak ayı sonundan itibaren kümülatif olarak 2003 Haziran sonuna kadar 9 bin 900, Eylül ayı sonuna kadar 19 bin 400, Aralık sonuna kadar ise 25 bin 74 olacağına inanılmaktadır. Emekliliğe hak kazanmış olanların sayısı, bazı KİT'lerde atıl kadro sayısından daha fazla, bazı KİT'lerde ise daha azdır. (Bu uyumsuzluk 5 bin 25 işçi için söz konusudur). Her bir KİT'te hedefe ulaşılabilmesini teminen, atıl olup emekliliğe hak kazanmayan işçiler, (nitelikleri elverdiği takdirde) atıl kadro sayısından daha fazla sayıda işçinin emekli olduğu, dolayısıyla kadro açığı olan KİT'lere nakledilecektir. Düzenlemelerdeki değişiklik ve atıl kadroların 2003 yılı sonuna kadar ortadan kaldırılmasının tamamlanmasına ilişkin niyet, kamuya açıklanacaktır. Boşalan atıl kadrolar, kalıcı biçimde iptal edilecektir. Bu kararın uygulanabilmesi için toplam kamu sektörü istihdamının 3'er aylık periyotlarla izlenmesi sistemi, 2003 yılı Mayıs ayı ortasına kadar tam olarak uygulanacak olup, bu sistemin hayata geçirilmesiyle bir yapısal kriter, gecikmeyle yerine getirilmişolacaktır. Bir kamu sektörü yükümlülüğü sona erdirildiği için, 2003 yılında da istihdam azaltılmasının net maliyeti, program amaçları doğrultusunda kamu sektörü faiz dışı fazla dengesinin hesaplanmasında,500 trilyon TL'ye kadar yer almayacaktır.''     ''KAMU İHALE KANUNU, SIKI ŞEKİLDE UYGULANACAK''        Mektupta, 1 Ocak 2003 tarihinde yürürlüğe giren yeni Kamu İhale Kanunu'nun sıkı şekilde uygulanacağı vurgulandı. Yeni ihale kanununun çerçevesinin, hükümetin kamu maliyesi reformları ve yolsuzlukla savaşmaya ilişkin taahhütlerinin önemli bir işareti olduğu vurgulanırken, kanunun, geniş ölçüde uluslararası standartlarla uyumluolduğuna, Dünya Bankası ve Avrupa Birliği ile geniş çaplı istişarelerde bulunulmasının ardından hazırlandığına işaret edildi. Mektupta, ''Kanun kapsamında yeni sistemin uygulanması izlenecektir. Kanunda iyileştirmelerin gerekli olduğu düşünülürse, muhtemel değişikliklere ilişkin olarak, Dünya Bankası ve IMF uzmanlarıile istişare edilecektir'' denildi. BORÇLANMA POLİTİKASI    Mektupta, borçlanma politikasına yönelik olarak ise risklerin azaltılması ve 2003 yılı finansman durumunun iyileştirilmesi amacıyla piyasa koşulları elverdiği sürece itfa miktarlarının üzerinde borçlanılacağı, Merkez Bankası nezdindeki Hazine mevduatının yüksek tutulması politikasına devam edileceği kaydedildi. Ayrıca yeni Borç Yönetimi Kanunu'nun izin verdiği ölçüde kısa vadeli borçlanma ve ödünç vermeye yönelik bir nakit yönetim mekanizmasının geliştirilmesi yönünde çaba sarf edileceği de vurgulandı.   IRAK SAVAŞI'NIN ETKİSİ    Irak Savaşı'nın etkisine de yer verilen mektupta, Irak'taki askeri çatışmanın, temel makroekonomik ve yapısal reform amaçlarına ulaşılmasını engellemeyeceği de vurgulandı. Çatışmaların kısa sürede sonuçlandırılması halinde, 2003 yılı için belirlenen temel makroekonomik çerçeve ve hedeflerin geçerliliğini koruyacağının düşünüldüğü ifade edildi. Bu konuda şöyle denildi: ''Aynı zamanda, çatışmanın ekonomik etkilerinin boyutları ve süreci konusunda, mali piyasalara da yansıyan bazı belirsizliklerin bulunduğu göz önünde bulundurulmaktadır. Buna göre, kamu borcunun rahatlıkla çevrilebilmesini teminen ihtiyari harcamalar (savunma hariç) için konsolide bütçe ödeneklerinin, aksine bir karar alınıncaya kadar bloke edilmesine yönelik mali tedbirler alınmaktadır. GSMH'nin en az yüzde 1'i tutarında yıllık tasarruf sağlaması beklenen bu blokajın, bütçe finansman programı gerektirdiği sürece devam etmesi öngörülmektedir. Ayrıca 5. Gözden Geçirme çalışmalarının öncesindeki gelişmelerin makroekonomik çerçevede veya finansman imkanlarında önemli değişikliklere işaret etmesi halinde, Fon ile yakın istişare halinde bulunulmak suretiyle, hem programın makroekonomik projeksiyonları yeniden belirlenecek, hem program hedeflerine ulaşmayı teminen gerekliilave mali ve diğer tedbirler zamanlıca alınacak, hem de programın revize uygulanma usulü (modalitesi) üzerinde mutabakat sağlanacaktır.''     ABD YARDIMI    ''İkili finansman imkanlarından yararlanılması söz konusu olduğunda, bu imkanlar, tamamen program kapsamındaki taahhütlerimize uygun olarak değerlendirecektir'' denilen mektupta, ABD yardımına ve bunun kullanımına da değinildi. Mektupta, ABD yardımı ve diğer ikili finansman imkanları konusundaşu ifadelere yer verildi. ''ABD, ülkemize, hibe değeri 1 milyar
ABD Doları olan ve 8.5 milyar ABD Doları'na ulaÅŸabilecek bir kredi imkanına çevrilebilecek ekonomik destek saÄŸlamayı önermiÅŸtir. Bu yardımın veya baÅŸka diÄŸer olası yardımların hayata geçirilmesi durumunda, bu yardımlar, öncelikli olarak vadelerin uzatılması veya faizlerin düşürülmesi suretiyle borcun azaltılması stratejisinin güçlendirilmesi amacıyla kullanılacaktır. Irak çatışmasından kaynaklanan ilave geçici maliyetlerin gerektirdiÄŸi ilave harcamalar, hibeler veya bunları telafi edecek tedbirler alınması suretiyle finanse edilerek, faiz dışı fazla hedefimizin korunması saÄŸlanacaktır.'' Mektupta, 2003 yılına iliÅŸkin makroekonomik hedeflerin de gerçekleÅŸtirileceÄŸi belirtilirken, ''2002 yılının beklenenden de iyi sonuçlanan gerçekleÅŸmeleri, 2003 yılına iliÅŸkin yüzde 5'lik büyüme ve yüzde 20'lik enflasyon hedefinin, bu mektupta tanımlanan program stratejimizin sıkı bir ÅŸekilde uygulanması ÅŸartıyla uygun ve eriÅŸilebilir olduÄŸunun açık bir kanıtıdır'' ifadesi kullanıldı. İŞÇİ VE MEMUR MAAÅžLARI    Kamudaki ücret politikasına da deÄŸinilen mektupta, kamu işçilerinin ücretleri ve memur maaÅŸlarının geriye dönük endekslemeye tabi olmayacağı vurgulanırken, ''Ekonomik ve Sosyal Konsey, ekonomide ücret belirleme sürecinde rolü olan tüm taraflara, Hükümet'in geriye dönük endeksleme alışkanlığının kırılması kararlılığını aktarmada aracı bir rol üstlenecektir'' ifadesi yer aldı. Yasal dayanağı olan tüm vergi iadelerine iliÅŸkin ödemelerin ise devam edeceÄŸi belirtildi. SOSYAL GÃœVENLÄ°K REFORMU    Sosyal güvenlik kısmında, ''2003 yılı sosyal güvenlik tedbirlerimizin uygulanması için yasal zemin saÄŸlamak amacıyla SSK, Ä°ÅŸ-Kur ve BaÄŸ-Kur'a iliÅŸkin kanuni düzenleme, 2003 yılı Nisan ayı sonuna kadar yürürlüğe girecektir'' ifadesi yer alan mektupta, şöyle devam edildi: ''Üç sosyal güvenlik kuruluÅŸunun tek bir çatı altında toplanması amacıyla hazırlanacak yeni çerçeve kanun, 2003 yılı sonuna kadar yürürlüğe alınacaktır. (Kanunla, aynı zamanda her bir fonun orta vadeli sürdürülebilirliÄŸini temin edecek temel reformlar da yürürlüğe girecektir). SaÄŸlık sigortaları ve emekli aylığı dışındaki transferler, (örneÄŸin sosyal hizmetler) de ayrı kurumlara devredilecektir.''    KAMU YÖNETÄ°MÄ° REFORMU    Kamudaki yapılanmanın fonksiyonel olarak gözden geçirilmesinin, 2003 yılı Temmuz ayına kadar tamamlanacağının vurgulandığı mektupta, kamu sektörü reform stratejisinin, Bakanlar Kurulu'nca, 2003 yılının sonuna kadar kabul edileceÄŸi ifade edildi. VERGÄ° REFORMU    Vergi reformu kısmında ise daha etkin bir vergi idaresi ve vergi toplam hizmeti sunulacağı belirtilirken şöyle devam edildi: ''(Serbest Bölgelerdeki imkanların, daha önceki taahhütlerimiz doÄŸrultusunda, aÅŸamalı olarak azaltılması da dahil olmak üzere) coÄŸrafi, sektörel ve diÄŸer yatırım teÅŸviklerini en aza indirerek doÄŸrudan vergilendirmeyi daha da rasyonel hale getirecek olan yasa tasarısı, Mayıs sonuna kadar Meclis'e sunulacaktır. Bu yasanın 2003 yılı Haziran sonuna kadar Meclis tarafından onaylanması beklenmektedir. Haziran sonuna kadar stopaj aÅŸamasında finansal gelirlerin vergilendirilmelerinin uyumlu hale getirilmesine iliÅŸkin teklifler geliÅŸtirilecek ve kararnameler vasıtasıyla hayata geçirilecektir Vergiborçlarının yeniden yapılandırılmasını saÄŸlayan ''Vergi Barışı'' planı, vergi mükelleflerine saÄŸlanacak son kolaylıktır. Bundan sonra vergi affı veya yeniden yapılandırması yapılmayacak olup, bu amaca yönelik gerekli temel vergi idaresi reformları hayata geçirilecektir.''Â
button