Güncelleme Tarihi:
30 bini aşan çalışanı, otomotiv, çimento ve demir-çelik sektörlerinde faaliyet gösteren 90 şirketi ve 52 milyar lira büyüklüğü ile Türkiye’nin en büyük gruplarından biri olan Ordu Yardımlaşma Kurumu (OYAK) yeni yönetimiyle birlikte özellikle otomotiv sektöründe atağa kalkıyor. OYAK’ta 16 yıllık Genel Müdür Coşkun Ulusoy’ın yerine mayıs ayında atanan Süleyman Savaş Erdem’in liderliğinde başlayan değişim, tüm grup şirketlerinde kendini gösterirken, bunlar arasında en dikkat çeken ise Renault Mais. Erdem, Türkiye’nin satış ve pazar payı açısından lider markalarından biri olmasına rağmen imaj ve kârlılıkta sıkıntı yaşayan Renault Mais’in başına eylül ayında Doğuş Otomotiv’den Dr. Berk Çağdaş’ı transfer etti. Doğuş’ta uzun yıllar finans direktörlüğü (CFO) yapan Çağdaş, 3 aylık bir alışma ve inceleme süresinin ardından kollarını sıvayarak işe koyuldu. Renault Mais’in yeni CEO’su ve Genel Müdürü Berk Çağdaş, hem OYAK Grubu’nun yeni otomotiv sektörü vizyonunu hem de Renault Mais’e ilişkin hedef ve planlarını ilk kez tüm detaylarıyla anlattı.
GHOSN İLE GÖRÜŞTÜLER
Çağdaş, 2016 ortalarından itibaren şekillenen yeni vizyon ve yönetim stratejisi paralelinde yönetilmeye başlanan OYAK’ın Fransız ortağı Renault Grubu’nu Türkiye’de daha fazla yatırım yapmaya davet ettiklerini aktardı. OYAK’ın Fransız ortağı Renault’nun dünyadaki en önemli markalardan biri olduğunu söyleyen Çağdaş, OYAK Genel Müdürü Erdem’le birlikte Renault Grubu Başkanı Carlos Ghosn’u ziyaret ederek görüştüklerini de aktardı. Ghosn’un Türkiye’ye önem verdiğini ve güvendiğini ifade eden Çağdaş, Renault Grubu’nun bünyesinde Renault markası dışında Nissan ve Dacia olduğunu hatırlattı. Çağdaş, şunları söyledi: “Biz ortağımızla birlikte Türkiye’de üretilen ve satılan araçların adet ve çeşitliliğini arttırmak, Renault Grubu bünyesinde yer alan diğer markaların da Türkiye’de üretim yapabilmesine yönelik çalışma yapmak arzusundayız. Bunu da ortağımızla sürekli paylaşıyoruz. Bunun için yerimiz ve imkanımız var. Gerekirse bu markalar için yeni bantlar oluşturup hemen üretimleri devreye sokabiliriz.”
OYAK Grubu olarak her türlü yatırımı yapmaya hazır olduklarının altını çizen Çağdaş, “Biz OYAK Grubu olarak ülkemizdeki otomotiv sanayi açısından, ihracat hedeflerimiz açısından bunu bir gereklilik ve ödev olarak görüyoruz. OYAK Renault şirketimize ait Bursa’daki fabrikalarımız 360 bin adet araç ve motor üretim kapasitesiyle Türkiye’deki en büyük ölçekli tesislerden bir tanesi. Otomotiv üretimi, istihdam artışı, ihracatın, otomotivdeki yerlilik oranının artırılması noktasında hazırız” dedi.
Carlos Ghosn, bundan 3-4 yıl önce birkaç kez üst üste Renault’nun Türkiye’deki üretim başarısına bağlı olarak Nissan’ın da üretilmesi gerektiğini belirtmiş, bunun için uygun şartların oluşmasını beklediklerini kaydetmişti. Hatta Türkiye’ye gelerek OYAK yöneticileriyle olası üretim için yer bile bakmıştı. Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök de Türkiye’de 32 bin adede ulaşan satışlarının 40 bin adetlere geldikten sonra yatırımın gündeme gelebileceğini aktarmıştı.
İMAJI VE KÂRI ARTTIRACAĞIZ
RENAULT Mais’in otomobil satışları ve pazar payında Türkiye’nin lider markası olduğunu ama önünde kârlılık ve imaj olarak kat etmesi gereken yol olduğunu kaydeden Berk Çağdaş, “Hem yeni Oyak yönetimi hem de Mais olarak öncelikli hedefimiz Türkiye’de Renault markasının satışlara paralel hem imajını hem kârlılığını arttırmak. Hedefimiz ciro ve kâr açısından daha dengeli büyüyen bir şirket haline dönüşmek. Bu aşamada özenli ve çok dikkatle korumamız gereken sahip olduğumuz Renault ve Dacia markalarının imajıdır. Evet pazar payı önemli ve bunu korumak istiyoruz ama birincil önceliğimiz kârlı bir şirket olmak. Bunu da imajı yükselterek, sadece filonun değil tüketicinin de tercih edeceği bir marka olarak yapabiliriz” dedi.
HEDEF MUTLU BAYİ VE MEMNUN MÜŞTERİ
BERK Çağdaş, bu yıl hem müşteri ve hem de bayiler nezdinde memnuniyeti artırmaya yönelik çalışmalar yapacaklarını belirterek, şunları söyledi: “Müşteri memnuniyeti ve imaj için öncelikle bayilerimizi mutlu etmemiz gerekiyor. Bayilerimiz biraz geri planda kalmış. Biz finansal açıdan rahatlatmak ve onların kollarına girmek adına ne gerekiyorsa yapacağız. Çünkü benim inancıma göre bilançonuzun yüzde 80’ini bayiler oluşturuyor. Onlar iyi ve sağlıklı ise siz de iyi ve sağlıklısınızdır. Bayi örgütü, ‘size rağmen değil, sizle birlikte’ olmalı ve bu işi kendini adayarak yapmalı.”
FİLO AĞIRLIĞI AZALACAK
RENAULT’nun satışlarındaki filo ağırlığını zamanla düşürmek istediklerini kaydeden Çağdaş, yüzde 70’lerde olan filo oranını bir kaç yıl içinde yüzde 40’lara kadar düşürmeyi hedeflediklerini belirtti. Çağdaş, “Filonun payını bu yıl önce yüzde 60’a, 2018 yılında yüzde 50’ye ve nihai hedef olarak da yüzde 40’a indirmeyi planlıyoruz. Bu sayede Türkiye’de düşen Renault imajını yükseltmek istiyoruz. Filoda bu hedefin başarılmasıyla kârlılık anlamında da önemli bir yol kat etmiş olacağız” dedi.
PAZAR PAYIMIZ ARTACAK
2016 yılında bünyelerindeki Renault ve Dacia markasıyla 169 bin adet araç sattıklarını, 2017’de ise pazarın düşmesine paralel hedeflerinin 160 bin adet olduğunun altını çizen Çağdaş, şöyle konuştu: “Otomotiv pazarında düşüş bekliyoruz ancak biz düşen pazarda yüzde 18’ilik pazar payını geçeceğiz.”
DİZELİN YERİNE ELEKTRİK
Elektrikli araçların önümüzdeki dönemde fosil yakıtlı dizel ve benzinli araçlara göre daha hızlı ivmeyle gelişeceğinden söz eden Çağdaş, “Bu kaçınılmaz. Bu sebeple Türkiye’de otomotiv kullanıcılarının da bu bilinçlendirilmesi gerekecek. Biz Mais olarak önümüzdeki dönemde, ortağımız Renault’nun özellikle elektrikli araçlar alanındaki tecrübe ve teknoloji üstünlüğünü Türk otomotiv piyasasına yansıtmaya çalışacağız” dedi.
2017’DE HEDEFİ 41 BİNE ÇIKARDI
FRANSIZ otomotiv markası Peugeot, 2016’da Türkiye’de 25 bin 440 binek, 10 bin 123 adedi hafif ticari olmak üzere toplam 35 bin adet 563 adet satış gerçekleştirdi. Şirketin pazar payı yüzde 3.62’ye çıktı. Türkiye otomotiv pazarı 2016’da yüzde 1.6 büyürken, Peugeot’nun satışları yüzde 3.3 ile pazarın üzerinde büyüdü. Peugeot Genel Müdürü Laurent Pernet, bu başarının ardında yeni modellerin büyük payının olduğunu söyledi. Pernet, şöyle devam etti: “Yeni Peugeot 2008 satışları yüzde 7 arttı ve sınıfının en çok satan dördüncü modeli olarak yüzde 11.1 lik pazar payı elde etti. 3008 modeli ise kasım-aralık döneminde toplam 2009 adet satarak, yüzde 9 pazar payı elde etti. Hafi ticari modelimiz Partner’ın ise satışları yüzde 20 arttı. Sınıfının en çok satan dördüncü modeli oldu.” 2017’de toplam pazarın 916 bin adet olacağı tahminini yapan Pernet, yıl sonunda 41 bin adetlik satış ve yüzde 4.5’luk pazar payı hedeflediklerini kaydetti.