Güncelleme Tarihi:
Japonya'nın iki numaralı otomotiv kuruluşu Nissan yönetimi, yüzde 35'lik hisselerini Renault'ya satma konusunu yarın görüşecek. Satış gerçekleşirse, halen toplam borçları 21 milyar doları bulan Nissan'da Fransa Hükümeti söz sahibi olacak. Çünkü, Renault'nun yüzde 44'ü Fransız devletine ait.
Toplam 21 milyar doları bulan borçlarının bir kısmını eritmek ve yeniden kára geçmek için yabancı bir ortak arayan Nissan, Fransız Renault'nun yüzde 35 hisse karşılığında 4 milyar dolarlık öneride bulunmasını olumlu karşıladı.
Japonya'nın iki numaralı otomotiv kuruluşu Nissan'ın çoğunluk hissesini Renault'ya satmayı kabul etmesi durumunda ilginç bir tablo ortaya çıkacak. Renualt'nun yüzde 44 hissesi Fransız devletine ait olduğu için, Nissan'da çoğunluğun ele geçirilmesiyle birlikte Paris Hükümeti, Japon şirketinin yönetiminde doğrudan söz sahibi olacak. Satış gerçekleştiği taktirde Fransa, Nissan Yönetim Kurulu'nun kararlarını veto hakkına kavuşacak.
Yabancı sermayenin bir Japon şirketinin yönetiminde kontrolü ele geçirmesi bugüne kadar görülmüş bir uygulama değil. Japon Hükümeti'nin de iki şirket arasındaki pazarlığı desteklediği bildiriliyor.
TEKLİFİ GÖRÜŞECEKLER
Nissan'dan dün yapılan açıklamada, şirket yönetim kurulunun yarın toplanarak Renault'dan gelen teklifi görüşüceği bildirildi. 4 milyar dolarlık öneri kabul edildiği taktirde, anlaşmanın bu ay sonuna doğru imzalanması bekleniyor.
Nissan açıklamasında, ‘‘Renualt, üretim planlaması ve maliyet düşürme konusunda olağanüstü uzmanlığa sahip bir kuruluş. Ayrıca son dönemlerde kár oranını artırmayı da başardı’’ denildi.
Japon şirketi son altı yıl içinde sadece bir kez kára geçti ve Nissan'ın kendi tahminlerine göre bu yılki zararın da 250 milyon doları bulması bekleniyor.
ORDU KURMUŞTU
Renault-Nissan ortaklığı ilginç bir beraberlik olacak. Nissan, İkinci Dünya Savaşı'ndan önce, askeri araçların alımında dışa bağımlılığın ortadan kaldırılması için, Japon ordusunun yardımıyla kurulmuştu. Satış gerçekleştiği taktirde ise şirket yabancı boyunduruk altına girmiş olacak.
Ancak bu ittifak her iki şirkete de çıkar sağlayacak. Özellikle bölgesel erişim konusunda önemli avantajlar ortaya çıkacak. Renault, tek başına girmeyi başaramadığı, ancak Nissan'ın güçlü olduğu Asya ve Kuzey Amerika pazarlarına uzanabilecek. Nissan ise Renault'nun anavatanı olan Avrupa'da bugüne kadar olmadığı şekilde güçlenecek.