OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 05, 2005 00:00
Bazı gıda, eÄŸitim ve saÄŸlık ürünlerinde KDV oranlarının 1 Ocak 2005’ten itibaren yüzde 18’den yüzde 8’e indirilmesinin ardından özellikle ambalajlı su sektöründe fiyat tartışması baÅŸladı. Sektördeki büyük firmaların bazıları KDV indirimini fiyatlarına yansıtırken, bazıları 1 Ocak itibariyle yapacakları zammı gerekçe göstererek bu indirimi gerçekleÅŸtirmedi. Nestle ise, Pure Life markalı sularında indirim yerine yaklaşık yüzde 10’luk bir zam yaptı.Pınar, Danone, Turkuaz, indirim yapan firmalar olarak pazarda yer alırken, Nestle ve Erikli’de indirim yapmayan firmaların başını çekiyor. Sabancı’nın Saka Su’yu ise dün indirim yapma kararı alırken bunu hafta içinde tüketicilere yansıtmaya hazırlanıyor.Sektördeki ilk indirim haberi, Pınar’ın gazetelere verdiÄŸi ilanlarla duyuruldu. Pınar Su, ürünlerinin fiyatını KDV indirimi doÄŸrultusunda düşürdüğünü belirtirken, ilanlarında bunu ‘Aynen yansıttık’ baÅŸlığıyla verdi. Sektörde indirim yapan diÄŸer bir büyük firma ise Danone oldu. Danone sahip olduÄŸu Hayat, Flora ve ÅžaÅŸal ürünlerinde KDV indirimine gitti. Fiyatlarını indiren diÄŸer bir firma ise Coca-Cola’nın Turkuaz markası oldu. Turkuaz da 1 Ocak itibariyle fiyatlarına 10 puanlık KDV indirimini yansıttı. Sabancı’nın Saka Su’yu ise dün öğlene kadar indirim yapıp yapmayacağının kararını verememiÅŸti. Öğlen saatlerinde yapılan açıklamada, fiyatlarına KDV indiriminin bu hafta içinde yansıtılacağı ve bunun gazete ilanları ile duyurulacağı belirtildi. Erikli Pazarlama Müdürü Özgür Ercan, her yıl sonunda düzenleme yaptıklarını belirterek, ‘KDV indirimi açıklamasının yılın son günlerine rastlaması ve sadece damacana ürünümüzde fiyat deÄŸiÅŸikliÄŸinin daha önceden duyurulması nedeniyle, yüzde 14 olarak düşünülen fiyat ayarlaması son anda yapılan bir düzeltmeyle KDV indirimi kadar tutuldu’ dedi.Bu yüzden piyasadaki damacana fiyatlarının deÄŸiÅŸmediÄŸini söyleyen Ercan şöyle konuÅŸtu: ‘Bizim kritik kár marjlarımız var. Biz açıkçası fiyat artırmaya zorunluyuz. Nestle bizden daha cesur davrandı ve zammını fiyatlarına yansıttı. Biz buna cesaret edemedik.’Nestle ise, 1 Ocak’tan önce 4.25 YTL (4 milyon 250 bin lira) olan damacana fiyatlarını, 4.65 (4 milyon 650 bin liraya) yükseltti. Nestle yetkilileri, ‘Daha önceden yaptığımız düzenlemeyle KDV indirimi olmasaydı 19 litre suyun fiyatını 5 milyona (5 YTL) çıkaracaktık, KDV düşünce biz de fiyatı 4 milyon 650 bin lirada tuttuk’ dediler. CoÅŸkun: KDV için hakeme gidinSANAYÄ° Bakanı Ali CoÅŸkun, bir soru üzerine, KDV indirimlerinin fiyatlara yansımaması durumunda, tüketicilerin il ve ilçelerdeki hakem heyetlerine baÅŸvurmasını istedi. YTL konusunda yaÅŸanacak sorunlar için de aynı adresi gösteren CoÅŸkun, ayrıca Alo 175 tüketici hattına da baÅŸvurulabileceÄŸini bildirdi.Â
button