Güncelleme Tarihi:
BAĞIŞ, hibe ve sadaka istemedi kadınlar. Üreterek, el emeğiyle var olmaya çalıştılar. Nemrut’taki Kommagene Krallığı’nın bereket sembolü ve güzeller güzeli tek tanrıçası Argande’yi kendilerine model alan kadınlar ‘çılgın’ bir projeye soyundu, moda ile kalkınma yolunu seçti. Argande, GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) ortaklığı ve İsveç Uluslararası Kalkınma İşbirliği Ajansı (SIDA) tarafından yürütülen “GAP Bölgesindeki Kadının Güçlendirilmesinde Yenilikler Projesi” kapsamında yaratılmış bir hazır giyim markası.
3700 KADINA DOKUNDU
Birleşmiş Milletleri bile, alışık olmadığı bir biçimde modaya sokan proje Mart 2008’de başladı. Çok Amaçlı Toplum Merkezleri’nde (ÇATOM) eğitim alan kadınlar projenin üretim gücü oldu. Ünlü tasarımcılar gönüllü olup koleksiyon tasarladı, Mudo mağazalarında yer vedi ve Markafoni internetten satışını gerçekleştirdi. Projenin yönetimini üstlenen Gönül Sulargil, ikinci aşamaya geçen projeden şu ana kadar 3700 kadının ekmek yediğini söylüyor. Sulargil, “İkinci aşama kadının işgücüne katılımını ve yurtdışı pazarlara açılmayı içeriyor. İngiltere ile bu kapsamda bir görüşme yaptık. Argande yurtdışında da kendine yer arıyor” diye konuşuyor.
YOKTAN VAR OLDU
Herkesin bir ucundan tuttuğu projeye teknik desteğini UNDP sağlıyor. GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanı Sadrettin Karahocagil, yoktan var olduğunu söylediği projeyi şöyle nlatıyor: “SIDA’nın verdiği 900 bin dolar bağışla başlayan proje, GAP Bölge Kalkınma İdaresi olarak bizim de katkımızla 1 milyon dolar gibi küçücük bir bütçeyle başladı.”
Kutnu şalları Amerikan rüyasına karıştı
Gönüllüler ordusu
BUGÜNE kadar projeye destek olan gönüllüler ordusu şöyle:
"Mudo, Markafoni, T.C. Batman Valiliği, Hatice Gökçe, Demir Tasarım, Bilge Tuğsuz, İTKİB, IBB İletişim, Alex Akimoğlu, Hakan Yıldırım, Banu Bora, Rojin Aslı Polat, Zeynep Tosun, Günseli Türkay, Bihter Aida Pekin, Özgür Mansur, Deniz Yeğin, Ezra-Tuba Çetin, Gamze Saraçoğlu, Simay Bülbül, Berna Canok, Mehtap Elaidi, Rana Canok, Nihan Peker, Asli Filinta, Sortie Bar&Lounge, Ahu Yağtu, Beril Kayar, Sema Şimşek, Gencer Bavbek, İstanbul Fashion Week, Mercedes Benz Fashion Week, L’Appart PR, Can Hatipoğlu, Ertan Çelikler, Jerry Stolwijk, Pro İletişim, MAC, MOSS, CPR, Delicatessen, Bobby Brown, Aksoy Matbaa, A4 Ofset, Tarihi Sümerbank Binası, Genix, Pera Palas, Halfeti Kaymakamlığı, Tunç Matbaacılık, Yoyo Produksiyon, İbrahim Zengin, Gila Benezra, Hakan Yalçın Öztürk, Georgina Billington."
Tanrıçanın satışı 371 bin TL
177 bin TL: ÇATOM’ların doğrudan satışları
392 bin TL: Cafe ve restoran satışları
354 bin TL: Fuar ve sergi satışları
1.8 milyon TL: Yeşeren Düşler/Dorsa Tekstil Fabrikası satışları
371 bin TL: Argande satışları