Güncelleme Tarihi:
ULUSLARARASI Taklitle Mücadele Komisyonu’nun (IACC) raporuna göre, taklit ürünlerin dağılımında ilk sırada Çin, ikinci sırada ise Türkiye yer alıyor. Kayıt dışı ekonomi gibi gerçek büyüklüğü sadece ‘tahmin’ edilebilen taklit ürün pazarının Türkiye’de 1 milyar doları aştığı hesaplanıyor. Uzun yıllardır taklitle mücadele eden Tescilli Markalar Derneği (TMd), turistleri de kapsayacak yeni bir kampanya başlattı. Üzerinde ‘counterfeiting’ (taklitçilik) yazan afişte, muzun içinden hıyar çıkıyor. Afişin altındaki ise “Taklit ürün almayın. Bu yasalara aykırıdır” yazıyor. Hazırlanan afiş, çoğu yabancı markalardan oluşan TMd üyesi markaların vitrinlerine, liman ve havalimanlarına asıldı. Bazı billboard ve duvarlara da asılan afiş, vergi iadesi şirket Global Blue’nun 300 bin basılan alışveriş haritalarına da girdi.
PASAPORT ÖNCESİ
TMd Başkanı Tahsin Özlenir, havalimanlarında bavul teslim bantlarındaki ekranlarda da söz konusu afişin yer aldığını belirterek, “Hem iç hem dış hatlarda afişlerimiz yer alıyor. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile konuşup, pasaport kontrolü öncesi yer isteyeceğiz. Global Blue’nun yılda iki kez yayımlanan kitapçığına da Kasım’da gireceğiz” dedi. Özlenir, dernek üyelerinin taklitle ilgili devam eden dava sayısının 4000’in üzerinde olduğunu söyledi.
350 MİLYAR DOLAR
Uluslararası Taklitle Mücadele Komisyonu’nun (IACC) 2010 raporuna göre dünya ticaretinin yüzde 17’si taklit mallardan oluşuyor. Bunun parasal değerinin ise 350 milyar dolar civarında bulunduğu hesaplanıyor. E-ticaret sitelerinin gelişmesiyle birlikte paralel ithalatın ciddi bir sorun olarak ortaya çıktığına değinen Özlenir, “Gümrüklerle ilgili çalışmalar yapıyoruz. Paralel ithalatın engellenmesi ya da kontrol altına alınması için dernek olarak çalışıyoruz. Paralel ithalat yasal gibi görünse de soru işaretleri barındırıyor. Düşük faturayla ülkeye sokulan mallar vergi kaybına neden oluyor. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na bunu yapanların listesini verdik” diye konuştu.