Müşteri isterse kurbanlık da satarız

Güncelleme Tarihi:

Müşteri isterse kurbanlık da satarız
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 28, 2002 01:54

Krize kadar hızlı büyüme stratejisi izleyen Çarşı, hedefini yeniden büyümek olarak seçti. Bunun için de ‘piranha’yı örnek alma kararına varıldı. Çarşı'nın iki aylık Genel Müdürü Semih Şeftali, ‘‘Büyümek için eğer müşteri isterse Kurban Bayramı'nda koyun bile satarız’’ dedi.

TÜRKİYE'de perakendecilik sektörünün önde gelen kuruluşlarından biri olan ve krize kadar hızlı büyüme gösteren Boyner Grubu'na bağlı Çarşı Mağazaları, yeni Genel Müdürü Semih Şeftali ile yeni bir başlangıç yaptı. Çarşı'nın 1999 yılından önceki büyüme politikasına döneceğini belirten Şeftali, ‘‘Kriz dönemlerinde ya büyürsünüz ya küçülürsünüz, biz büyümeyi seçtik’’ dedi. Şeftali'ye göre, Türkiye'de gıda sektörü dışındaki perakende sektöründe Çarşı lider konumunda ve bundan sonra da bunu gerek mağazacılık gerekse pazarlama alanında yapacağı yeniliklerle pekiştirecek. Hatta, yeni yapılanması ile Ortadoğu ve Balkanlar'ın belki de Avrupa'nın bile en güçlü departman store'u olacak.

BALİNA DEĞİL PİRANHA

Çarşı'nın büyük bir satın alma ve yetişmiş insan gücüne, çok iyi bir bilgi işlem ağına, yüksek bir marka bilinirliğe sahip olduğunu vurgulayan Şeftali, buna göre yeniden yapılandıklarını açıkladı. Çarşı'nın 2004 yılı sonuna kadar planının hazır olduğunu belirten Şeftali, yeni stratejilerini ‘‘Balina gibi çok zor dönen değil, bir piranha gibi çok hızlı hareket eden’’ şeklinde tanımladı.

Çarşı'nın bütün planlarını müşteri üzerine kurduğunu anlatan Şeftali, imkanları, teknolojiyi, elemanları, satın alma ve satış tekniklerini, hatta yönetimi bile müşteri davranışlarına göre şekillendirdiklerini vurguladı. Çarşı'nın 700 bin müşteriyi çok yakından izlediğini belirten Şeftali, ‘‘Çarşı'nın en büyük hedefi tüketiciye göre davranış gibi geliştirmek, zaten altyapısı vardı, bunu yapıyordu şimdi bunu daha da geliştirmek, dünya standartlarında yapmak’’ dedi. Şeftali, bunun yansımalarının sadece ciro ya da pazar payı olarak değil yenilikçilik anlamında da görüleceğini kaydetti. ‘‘Eğer müşteri isterse Kurban Bayramı'nda koyun bile satarız. Mağazada bulunduramayız ama evlerine servis yaparız’’ diyen Şeftali, müşteri odaklı yeniden yapılanmanın gözle görülebilir bir farklılık getireceğini de anlattı.

MÜŞTERİYE GÖRE MAĞAZA

Şeftali, önümüzdeki ay açılacak iki yeni mağaza ile sayıları 15 olacak Çarşı Mağazaları'nın bundan sonra aynı kurumsal kimliğe sahip ama ayrı ürün gamına sahip olacağını kaydetti. Yeni dönemde Çarşı Mağazaları'nın her yerde aynı olmayacağını açıklayan Şeftali, ‘‘Ankara Çankaya'da müşteri üst markalar istiyorsa orada onu satacağız. Kızılay'da 18-25 yaş arası gençler dolaşıyorsa onlara dönük ürünler satacağız’’ dedi. Tüketici davranışlarını yakından izleyerek, kişisel çözüm üretebildiklerini de belirten Şeftali, ‘‘Mesela bir müşterimiz bizden sadece kozmetik alış verişi yapıyor, onun için başka ne yapabiliriz diye düşünüyoruz ve ona özel ayakkabı promosyonu yapıyoruz’’ dedi. Şeftali, yaptıkları son çalışmalardan şu örnekleri verdi:

 Müşteri ile mağaza müdürü arasındaki beş kademe kaldırıldı. Bundan sonra müşteri ile mağaza müdürü arasında sadece reyon görevlisi bulunacak.

 Her gün ortalama 300 kişinin mağazanının önüne kadar gelip park sorunu yüzünden girmekten vaçgeçtiğinin tespit edilmesi üzerine Maslak Çarşı'da vale parking uygulamasına geçilecek. Müşteri arabasını kapıdaki görevliye teslim edecek.

 Yine Maslak Çarşı da ayakkabı tamircisi açılacak. Çünkü yakın çevrede tamirci yok ve müşteri buna ihtiyaç duyuyor.

 Yazın gelişiyle birlikte Çarşı'larda tam bir plaj havasında tatile çıkanların tüm ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri bir bölüm açıldı ve büyük de ilgi gördü. 15 Ağustos'tan itibaren de ‘‘Okula Dönüş’’ reyonları açılacak.

Peşin fiyatına 8 taksit yalanına müşteri inanmıyor

Semih Seftali, artık perakende sektöründe davranış biçimlerinin değişmesi gerektiği ve doğru fiyat politikalarının ön plana çıktığı görüşünde. Şeftali'nin bu konudaki saptamaları şöyle: ‘‘Satış ve promosyon teknikleri krizle birlikte iyice abartıldı. 75 milyonluk ürünün üzerine 100 milyon yazıp, sonra karalayıp yine 75 milyon deme devri geçti, müşteri o malın değerini biliyor. 'Herkes böyle yapıyor ben de böyle yapayım' derseniz kaybedersiniz. Kriz insanlara en azından kontrollü para harcamayı öğretti. Eskiden bütçe yapmak yoktu, 18 ay taksitle al, git. 'Öder miyim ödeyemez miyim' diye bir zihniyet yoktu. Şimdi peşin fiyatına 8 taksite inanmamaya başladı. Peşin fiyatına taksit, yok böyle bir şey.’’
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!