Güncelleme Tarihi:
İBB Meclisi bünyesinde kurulan Müsilaj Araştırma Komisyonu’nun hazırladığı rapor bu ayki oturumda açıklandı. Raporda Marmara Denizi’nin kirlilik kaynaklarının evsel ve endüstriyel atıksular, çöp sızıntı suları, dere ve nehir deşarjları, soğutma suyu kullanımı, zirai ve hayvansal atıklar, yüzeysel akış, arıtılmış atıksuların taşınımı, atmosferik taşınım, sınır aşan kirlilik, gemi kaynaklı kirlilik, dip taramaları, deniz çöpleri olduğu anlatıldı.
101 İŞLETME VAR
Raporda müsilajla ilgili yapılan denetimler ve kesilen cezalar da detaylarıyla yer aldı. Rapora göre, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü’nün denetimler sonucu 101 işletmeye toplam 11 milyon 667 bin lira idari para cezası kesildi, 20 tesisin de faaliyetleri durduruldu. İstanbul yetki sınırlarında 71 bin 84 deniz aracı denetlendi. Deniz kirliliği yaptığı tespit edilen 73 deniz aracına toplam 25 milyon 689 bin lira idari para cezası uygulandı. Ayrıca Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü tarafından müsilajın yoğun olarak ortaya çıktığı Haziran 2021 döneminde, İstanbul genelinde bin 220 tesis denetlendi. Bu tesislerin 88’inin İBB’ye ait olduğu ve 33 tanesinin çıkış suyunun standartları sağlamadığı tespit edildi. Bakanlık tarafından yapılan denetimlerde ise İSKİ’nin arıtma tesislerinden alınan 79 numunenin 35’inin standartları karşılamadığı belirlendi.
‘ÖNCE KAYNAĞI GİDERİLMELİ’
Raporda müsilajın önlenmesiyle ilgili şu çözüm önerileri de yer aldı: “Marmara Denizi Eylem Planı etkin bir şekilde uygulanmalı. Atıksu yönetiminde temel prensip ‘en az kirletme’ ve ‘maksimum geri kazanım’ olmalı. Her türlü kirliliğin oluşmasının mümkün olduğu kadar kaynağında önlenmesi veya kaynağında giderilmesi temel öncelik alınmalı. İstanbul’daki atıksu arıtma tesisleri, en etkin şekilde işletilmeli. İBB bünyesinde atıksu arıtma tesislerinin tamamı ileri biyolojik atıksu arıtma tesisine dönüştürülmeli. Tersanelerde temiz üretim tekniklerinin kullanımı teşvik edilmeli. Atık suyun kaynakta ayrıştırılması sağlanmalı.”