Mustafa SARIIPEK/MARMARİS (Muğla), (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Eylül 23, 2010 12:27
Muğla'nın Marmaris İlçesi'nde gerek yerel acentelerin, gerekse de restoranların müşteri kapmak için damping yapması, turist sayısına tavan yaptırdı.
Marmaris, Eylül ayında, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 7'lik bir artışla, doluluk oranında yüzde 95'i yakaladı. Ancak bölge turizmcileri Marmaris'in adının ucuza çıkacağından ve bunun da turizmi bitereceğinden duyduğu endişeyi dile getirdi.
Turizmin gözde merkezlerinden Marmaris, turist sayısında altın yılını yaşıyor. Geçen yılın Eylül ayına göre yüzde 7'lik artış, otellerdeki doluluk oranını yüzde 95'lerin üzerine çıkardı. Fakat esnaf müşteri kapmak için rakamlarda büyük damping yaptı. Bedava şarap, bira, masaj veya hamama karşılık 2-3 paunda tur satmak isteyen bazı acentelerin yanı sıra, restoranlar da kahvaltı ve
yemek fiyatlarını düşürdü. Özellikle okulların kapanmasının ardından sakinlik isteyen nitelikli orta yaş grubunun tercih ettiği Marmaris'te, doluluğun Ekim ayı ortalarına kadar devam etmesi bekleniyor.
Buna rağmen Marmaris esnafı para kazanamamaktan şikayetçi. Kiralarını bile çıkartamayan esnafın resmi kurumlara olan borçları sürekli yükseliyor. Geçen yıl Marmaris'te iflas eden 700 esnafa bu yıl bir o kadar daha ekleneceğini belirtiliyor.
TURSAB Marmaris Yürütme Kurulu Başkanı İsmail Özbozdağ, dünyada turizmin gerilediği bu dönemde, yüzde 95 doluluk oranını yakalamanın, ‘nitelikli yatak sayısının az olmasından’ kaynaklandığını söyledi. Bunun hem avantaj hem de dezavantaj olduğunu kaydeden Özbozdağ, “Çabuk dolabiliyoruz. Dışarıda çok müşteri kalabiliyor. Ama bizim en büyük sorunumuz ucuz turizm. Biz Marmaris gibi oldukça zengin değerlere sahip bir destinasyonda rekabeti, ucuzlatmada değil, kalitede yapmak zorundayız. Bu fiyata bu ürün kapanın elinde kalıyor. Geriye giden döviz kıskacı altında bir de fiyatları ucuzlatırsak iflas kaçınılmaz olacak” dedi.
Ucuzluğun turisti de rahatsız ettiğini vurgulayan Özbozdağ, günü kurtarmak adına yapılan bu politikanın turisti getiren acente ile yerel acentenin fiyatı arasında uçurum yarattığını, bunun sonucunda turistin güveninin azaldığını belirtti.
HİÇ GEREK YOKKEN DAMPİNGGüney Ege Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (GETOB) Denetleme Kurulu Başkanı Yakup Avcı, turist sayısının, dört uçak firmasının batmasına rağmen arttığına dikkat çekti. Bunun yanı sıra Yunanistan ve İspanya'da krizden dolayı tercihlerin Türkiye'den yana kullanıldığını kaydeden Avcı, “Mevcut müşteriyi paylaşmak için insanlar hiç gerek yokken damping uyguluyorlar. Marmaris'te hiçbir zaman dolulukta sıkıntı yaşanmaz. Eskiden erken rezervasyon vardı ve yüzde 10-15 indirim alıyordunuz. Şu anda
son dakika alışkanlığı gelişti. Bu alışkanlıkla beraber neredeyse sezon içerisinde yüzde 50'ye kadar fiyat düşüşleri oluyor. Peki esnaf neden para kazanamıyor? 65 bin yatağa karşı geçen yıl restoran ve barlarda 225 bin sandalye varken esnaf bata bata sayı bu yıl 200 bine düştü. Sandalye fazlalığı haksız rekabeti getiriyor. Dericilik, kuyumculuk ve halı-kilim bitti. Yiyecek içecek sektörü de ciddi bir krizin içerisinde. Her şey dahil sisteminde otele gelen müşterinin dışarıda yemek için cebinde para yok. Bir şişe şarap şu an minimum 10
euro. Siz özelikle Rusya'dan gelen müşterinin kaç tanesinin cebinde 10 Euro bulabileceğinizi zannediyorsunuz” dedi.
HERŞEY DAHİLİN KALKMASI İÇİN İMZAEsnaf ve Sanatkarlar Odası Başkanı Şükrü Ayyıldız, hiç kimsenin turist sayısının düşmesini istemeyeceğini, ancak bu sayının artmasının da esnafın para kazandığını şeklinde algılanmaması gerektiğini belirtti. Herşey dahil sistemiyle Marmaris'in biteceğini vurgulayan Ayyıldız, sadece Marmaris'te işyerine açamayan 100 esnaf bulunduğunu söyledi. Ayyıldız, “Yatak fiyatı 60-70 euronun altına düşmemeli. Anadolu'nun herhangi bir ilindeki otel fiyatı bile 100-135 lira arasında değişiyor. Geçen yıl oda olarak herşey dahilin kalkması için 5 bin 200 imza topladık. Bunların içinde 13 turistin de imzası vardı. Onlar da yiyecek ve içeceklerin kalitesizliğinden yakınıyordu” dedi.
Marmaris'te esnaf dükkanının önünde oturuyor. Çarşıda gezen kişilerin sayısının çok olmasına rağmen alışveriş yapanların düşük kalması esnafın canını sıkıyor. Marmaris'te halı ve kilimin önemli isimlerinden birisi olmasına rağmen iki sene önce işyerini hediyelik eşyaya çeviren Mehmet Fidan, “Eskiden gelen turistlerin büyük çoğunluğu Avrupalıydı. Şimdi ise Romanya'dan tutun da Bulgaristan'a kadar çok fazla bir turist çeşitliliği var. Ama bu bölgelerin insanları maalesef para harcamayan insanlar” diye konuştu.