Güncelleme Tarihi:
KUYUMCULUK sektörü tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yükselen altın fiyatlarından etkilendi. Sektörünün önde gelen üretici markalarından Jival’in Yönetim Kurulu Başkanı Naim Gençoğlu, “2008’de başlayan global krizin ekileri henüz devam ederken bir de yükselen altın fiyatları ile ikinci bir kriz daha yaşadık. İkisi de tam olarak atlatılmadı. Ancak Türkiye’de kuyumculuk sektörü kendi yağı ile kavrulmayı başardı. Finans pozisyonunu ‘nakit’i güçlü tuttu, iki krizin de etkisini atlattı” dedi.
2012 daha da zor olacak
Gençoğlu şöyle konuştu: “Türkiye bu sektörde de positif olarak dünyadan ayrıştı. Ancak yine de etkilendik, etkilenmeye de devam ediyoruz. Bana göre önümüzdeki yıl daha da zor olacak. Krizin 3 yıl daha piyasaları etkileyeceğini düşünüyorum. Biz Jival olarak 2006 yılında markalaşma sürecini başlattık. Hem üretimde hem de perakendede büyemeye devam edeceğiz. Kuyumculuk artık eskisi kadar hızlı büyümüyor. Piyasada doygunluk oluştu. Kuyumculuk sektöründe en iyi ürünle mevcut yapıyı korumak önemli. Altın fiyatları çok yükseldiği için talepdeki düşüş mevcut yapıyı ancak doyuruyor. Biz yumurtaların hepsini aynı sepete koymamak adına farklı sektörlerde yatırıma yöneldik.”
2 butik otel yatırımı
Yeni sektör arayışı sonunda gayrimenkul ve turizme yöneldiklerini kaydeden Gençoğlu, gelecek planlarına ilişkin de şunları anlattı: “Paladium alışveriş merkezi projesine ortak olduk, ortaklığımız devam ediyor. Ayrıca Hatay’da inşaatı devam eden başka bir alışveriş merkezi projesinde de ortaklığımız var. Türkiye’de turizm sektörünün de önümüzdeki dönemde büyüme göstereceğini düşünerek biri Taksim’de biri de Akaretlerde iki bina satın aldık. Binalardan biri Akaretler’deki Taşlık Otel. Bu binaları 100 ve 60 odalı iki butik otele dönüştüreceğiz. Akaretler için uluslararası butik otel zincirleri ile görüşmelerimiz sürüyor, anlaşmak üzereyiz.”
Turizme 150 milyon dolar
Turizmde ilk etapta İstanbul’da yatırım yapacaklarını belirten Gençoğlu, şöyle konuştu: “Otelleri merkezi yerlerde açmayı tercih ediyoruz. Daha çok butik otel anlayışına odaklanacağız. Taksim, Sultanahmet bölgesi içinde 5 yılda 5 otel yapmayı hedefliyoruz. 100 oda civarında kapasitede oteller olacak. Kuyumculuk sektöründeki ciromuz 2010’da 200 milyon lira civarındaydı. Gayrimenkul sektöründeki gelirlerimiz farklı. Bu iki otel için 60 milyon dolar yatırım yapacağız. Toplamda turizme ilk etapta 150 milyon dolar yatırım yapmayı planlıyoruz.”
Pırlanta satışı altını geçebilir
TÜRKİYE’de pırlantanın kuyumculuk sektöründeki markalaşma trendinden sonra hızla büyüdüğüne dikkat çeken Naim Gençoğlu, şunları söyledi: “Pırlanta Türkiye’de artık doğru kimliğini buldu. Doğru arz ve doğru iletişim pırlantada ciddi talep oluşturdu. Satışlara baktığınızda neredeyse altın kadar pırlanta satışı olmaya başladı. Artık yeni evlenen çiftler altın setin yanında mutlaka tek taş yüzük almaya başladı. 2000 yılından önce toplam altın mücevher satışı içinde pırlanta satışı yüzde 10’u bulmazdı. Şu anda yüzde 40 gibi. Altın fiyatlarındaki artış bu şekilde giderse sanıyorum önümüzdeki bir kaç yıl içinde pırlanta satışları altını da geçebilir.”
İşlenmemiş taştaki ÖTV sektörü vuruyor
KUYUMCULUK sektörünün hammaddesi olan ve ithal edilen işlenmemiş taş (pırlanta) üzerinde yüzde 20’lik Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) bulunduğunu ve bu konunun uzun süredir çözümlenemediğini anlatan Jival Yönetim Kurulu Başkanı Naim Gençoğlu, şunları dile getirdi: “ÖTV bizi rekabette çok zayıflatıyor, öyle ki ihracat neredeyse imkansız hale geliyor. Dünyada ithal edilen bir hammadde üzerinde yüzde 20 ÖTV hiçbir ülkede yok. Eğer bu ÖTV sorunu aşılırsa Türkiye pırlanta işleme merkezi haline gelebilir. ÖTV kalkarsa sektör çok hızlı büyür ve vergi gelirleri çok daha fazla olur.”
Çıraklıktan başladık
KUYUMCULUK mesleğinin aileden geldiğini söyleyen Naim Gençoğlu, “Bizim büyük bir sermaye birikimiz yoktu. Ben bu işe Kapalıçarşı’da çıraklıkla başladım” dedi. Gençoğlu, şöyle devam etti: “Kuyumculukta geçmişimiz, 1975’e dayanıyor. Kısa pantolonla kapalı çarşıda perakende ayağında başladık. Önce ağabeyimle bir mağazaya ortak olduk. 4-5 yıllık ortaklıktan sonra birikim yaparak üretim ayağına geçtik. Daha sonra üretimimizi sanayileştirdik. Arz fazlası olmaya başlayınca da markalaşmaya yöneldik.”
Üretimimizin yüzde 90’ını ihraç ediyoruz
TÜRKİYE’de şu anda 1700 satış noktası ve 5 mağazada Jival ürünlerinin satıldığını belirten Naim Gençoğlu şu bilgileri verdi: “Türkiye’de 300 çalışanla yılda 5 ton altın işliyoruz. Marka tercihinde ilklerdeyiz. Gelecek yıl satış noktalarımızın sayısını 2 bin 500’e çıkaracağız. Üretimizin yüzde 90’ını ABD, Dubai, Polonya, İspanya ve Rusya başta olmak üzere 35 ülkeye ihraç ediyoruz. Altın üretiminde hacim olarak birinci, ihractta ise ikinci sıradayız.”