Güncelleme Tarihi:
Mücevher üretiminde İtalya’yı geride bırakarak dünya birinciliğine yükselen Türkiye’de yeni yatırım planları hızla hayata geçiriliyor. Yaklaşık 750 bin kişinin ekmek yediği bu sektör toplamda 700 bin metrekarelik alanda üretim yapıyor. Mücevher ihracatçıları 10 Kasım’da Selanik’te anlamlı bir buluşma gerçekleştirdi. Biz de davetli olarak Atatürk’ün evindeki töreni onlarla birlikte izledik. Tören sonrasında sektörün yatırım planlarını anlatan Mücevher İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Burak Yakın, önemli bilgiler verdi. Yakın, “Sektörde 35 bin kuyumcu, yaklaşık 7 bin de üretici var. Bunlar kayıtlı rakamlar. 2023 ihracatımız ekim ayı itibarıyla 6.2 milyar dolar. Geçen yılın aynı ayına göre yüzde 26 artıdayız. Yılı 7 milyar dolarla kapatmayı hedefliyoruz” bilgisini verdikten sonra üretimi iki katına çıkarmak üzere adımlar atıldığının altını çizdi.
200 BİN METREKARE EKLENECEK
Burak Yakın’ın verdiği bilgilere göre üretim alanı ve teknolojisi olarak Türkiye, İtalya’yı tahtından etmiş durumda. Yeni üretim alanları daha proje halindeyken kapış kapış satılıyor. Yakın, “Eklenecek yeni üretim alanlarının biri Başakşehir’de diğerleri de yine Yenibosna’da. Yenibosna’daki yatırımlardan biri Gençoğlu Grup’un yaptırdığı Elmas Kule. 60 bin metrekarelik üretim alanı olacak. Diğeri de temelleri yeni atılan ve Atasay’ın yaptığı Atalier Tower. 90 bin metrekarelik bu alanda da daha kazma vurulmadan tüm birimler satıldı. Üçüncüsü ise Model Kuyum Merkezi adıyla 77 bin metrekarelik alan üzerinde Başakşehir’de yükseliyor. Bunlar tamamlandığında İstanbul’da 220 bin metrekarelik üretim alanı devreye girmiş olacak. Biz üretim iştahı olan bir sektörüz. Ancak altın kotası gibi bizi zorluyor” dedi.
YASTIK ALTI İLE İHRACAT AYRILMALI
Yakın ve ekibinin son dönemde Ankara ile yoğun mesaisi var. Nedeni ise getirilen kota. Yakın bunu şöyle açıkladı: “Bu yıl 275 ton ihracat planlıyoruz. Kilogramda 5 bin dolarlık katma değeri yüksek ihracattan bahsediyoruz. Ama öte yandan altını yastık altına atanla bir tutuluyoruz. Biz altını saklamıyoruz, hammadde olarak üretimde kullanıyoruz. Bugün öyle bir hale geldik ki İtalya’ya ürün siparişi verilse iki ayda teslim alınırken Türkiye’de üretici aynı ürünü maksimum 10 günde gönderiyor. Biz diyoruz ki bizim sektörün muhasebesi altın üzerinden yapılsın.”
HEDEF 25 MİLYAR DOLARLIK İHRACAT
Yakın yerli sermayenin ağırlıkta olduğu mücevher üreticisinin yurtdışında yatırım fırsatlarını araştırmaya başladığını da belirtti. Verdiği bilgilere göre üreticiler Dubai ve Mısır odaklı yeni yatırım projeleri için görüşmeler yürütüyor.
Burak Yakın, sektörün yakaladığı büyüme hızını sürdürmesi için atılması gereken adımları ilgili bakanlıklara da anlattıklarını söyledi, “İhracatçı dünya standartlarında altına erişebilmeli” dedi.
Yeni yatırımların devreye girmesiyle büyümenin de katlanacağını vurgulan Yakın, üretimin yüzde 100 artacağını söyledi ve ekledi: “Hedefimiz yılda 25 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirmek.”
DİZİ OYUNCULARIYLA MÜCEVHER TANITIMI
Aynı zamanda Türkiye İhracatçı Meclisi Yönetim Kurulu Üyesi de olan Burak Yakın, Türk dizilerinin dünyada yakaladığı başarıdan ihracatta yararlanmak üzere bir proje geliştirildiğini anlattı. Verdiği bilgilere göre TİM bu projenin detayları üzerinde çalışıyor. Yakın, “Türk dizi ihracatı milyar dolara ulaştı. Mücevher, halı, deri, gıda ve gemi sektörlerini birleştirip bir reklam filmi hazırlamayı planlıyoruz. Dizilerin içine ürün koyarak reklam filmi çekip dünyaya tanıtmak istiyoruz. Hangi ülkede hangi dizi ünlüyse o dizi oyuncularıyla yürüyeceğiz” dedi.