Asım GÜNEŞ/İSTANBUL
Oluşturulma Tarihi: Mart 15, 2006 00:00
Satışların son zamanlarda önemli oranlarda artış gösterdiği motosiklette sektör büyürken bölünmeler başgösterdi. Bölünmenin "yer darlığı"ndan kaynaklandığı belirtildi. Sektör bu yıl bir hafta arayla birini Interteks’in, diğerini Ares Fuarcılık’ın düzenlediği iki fuara katılacak.
MOTOSİKLETE artan ilgi son yıllarda sektörde satış rakamlarını ve rekabeti artırırken, bu yıl iki fuar bir düzenleniyor olması sektörde bölünmeler olduğunu da gösterdi. Sektör bu yıl, biri Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı’nda 23-26 Mart tarihleri arasında 13’üncüsü yapılacak Motosiklet Fuarı, diğeri 30 Mart-2 Nisan tarihleri arasında Dünya Ticaret Merkezi’nde düzenlenecek Motoshow olmak üzeri iki ayrı fuarda temsil edilecek. Bir hafta arayla iki fuarın yapılacak olmasına, ünlü motosiklet markalarını temsil eden Motorsiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) ile Motorsiklet Fuarı’nı organize eden İnterteks arasındaki anlaşmazlığın neden olduğu belirtiliyor. Bunun sektörde yaşanan hızlı büyümenin getirdiği bir zorunluluk olduğunu savununanlar da var.
INTERTEKS İLE MOTED AYRILDI: Interteks Uluslararası Fuarcılık A.Ş. Genel Müdürü Bennan Tokdemir, ayrılığa, MOTED’le aralarındaki anlaşmazlığın neden olduğunu söyledi. Kopuşun sektöre zarar vereceğini belirten Tokdemir, şunları söyledi: "MOTED’le 2005-2006 yılları için kontratımız var. Ama onlar buna karşı bizim fuarımıza katılmama kararı aldılar. Yerimizin küçük olduğunu söylediler. Test drive alanını beğenmediler. Araştırdım, ikinci fuarın yapılacağı yerin kullanılabilir alanı 7 bin küsur metrekare, Lütfi Kırdar ise 8 bin. Avrupa standartında test drive alanına sahibiz. Biz yine geniş katılımla fuarımızı açacağız. Kendilerine üye firmaların bayilerinin, bizim fuarımıza katılmaması için baskı yapıyorlarmış. Sektörü ikiye bölüyorlar. Özellikle Anadolu’dan gelen insanlar sadece birine katılabiliyor. Gerekirse hukuki işlem başlatacağız."
MOTED LÜTFİ KIRDAR’I İSTEMİYOR: MOTED Başkanı Ferruh Tanay ise alternatif fuarın, Lütfi Kırdar’ın küçük kalması nedeniyle oluştuğunu ileri sürdü. Tanay, şöyle konuştu: "Sektör büyük bir hızla büyüdü. Yılda 25-30 binlik satışlardan 200-300 binlere varıldı. Geçen yıl müşterilerimiz, yer sıkıntısından çok rahatsız oldu. Ziyaretçiler için otopark yoktu. Bu yüzden başka bir yer bulmalarını istedik. Kabul etmediler, biz de Dünya Ticaret Merkezi’yle anlaştık. Otomobil Fuarı da Hilton’da yapılıyordu, sığmayınca yer değiştirdi."
BUNDAN SONRA BÜYÜYEREK GİDECEK: Alternatif fuar, Motoshow 2006’yı Dünya Ticaret Merkezi’nde düzenleyecek Ares Fuarcılık’ın sahibi Hakan Gençoğlu, anlaşmazlıktan haberleri olmadığını belirterek, şunları söyledi: "16 bin metrekarelik alan yetmedi. Dışarıya açık alanlara da yerleştik. 18 bin metrekareyi geçti. Giriş ücretini 5 YTL, otoparkı ücretsiz yaptık. 500 bine yakın davetiye yapıldı. Motorsiklet pazarı büyüyor. Fuarcıların, sektörün önünde koşması arz-talebi dengelemesi gerekiyor. Bizim fuarımızda önümüzdeki yıllarda katlayarak devam edecek."
MOTED, ’motosiklet’ kelimesini kullanamayacak
MOTED üyeleri arasında, Honda, Yamaha, Harley Davidson, Vespa, Piaggio, Gilera, Aprilla, Moto Guzzi gibi dünyaca ünlü markaları Türkiye’ye getiren firmalar yer alıyor. Bu firmalar Türkiyedeki motosiklet pazarının çoğunluğunu oluşturuyor. Interteks’le yaptıkları kontratı istedikleri zaman tek taraflı fes edebileceklerine dair madde olduğunu belirten Başkan Ferruh Tanay, üye firmalara hangi fuara katılacakları konusunda baskı yaptıkları iddialarını da reddetti. Interteks’in "Motosiklet" ismini tescil ettirdiğini öne süren Tanay, "Motosiklet camiaasını temsil eden bir derneğiz ve onlardan izinsiz motosiklet kelimesini kullanamayacağız" dedi.
Satışları patladı
MOTOSİKLET sektörü son yıllarda hızlı büyüme gösterdi. 2005’in ilk 10 ayında trafiğe kayıt illere göre dağılımı şöyle: Antalya 25 bin 156, İstanbul 18 bin 78, İzmir 15 bin 486, Manisa 12 bin 881, Muğla 10 bin 891, Hatay 9 bin 953, Konya 3 bin 431 ve Ankara 3 bin 120. Yılın ilk 10 ayında trafiğe kayıt yaptıranların markalara göre dağılımı da şöyle oldu: Mondial 39 bin 535, Kanuni 23 bin 521, Honda 18 bin 197, Yamaha 17 bin 632, Asya 14 bin 507, Ramzey 10 bin 133, Mobylette 7 bin 96, Bisan 6 bin 531 ve Haojin 5 bin 508