Motosiklette Japon Yamaha'ya iki dünya modeli yarattık

Güncelleme Tarihi:

Motosiklette Japon Yamahaya iki dünya modeli yarattık
Oluşturulma Tarihi: Haziran 03, 2002 00:00

KOÇ Holding'e bağlı Beldeyama, Tofaş'ın Doblo, Ford Otosan'ın Connect ile başardığını, Yamaha motosiklet üretimiyle gerçekleştirecek. Türk mühendisleri tarafından geliştirilen Yamaha Galaxy ve Solaris motosikletleri, sadece Türkiye'de üretilerek dünyaya ihraç edilecek.KOÇ Topluluğu şirketlerinden Beldeyama, Türkiye'yi Japon Yamaha motosiklerinin üretim ve ihracat üssü yaptı. Beldeyama'nın Japon ortağı Yamaha'nın da desteğiyle, tamamen Türk mühendisleri tarafından geliştirdiği ‘‘Galaxy’’ ve ‘‘Solaris’’ markalı iki yeni modeli dünya için sadece Türkiye'de üretilecek. Beldeyama Genel Müdürü Hayri Erce, bu modellerin Avrupa ve Afrika ülkeleri başta olmak üzere dünyaya ihrac edileceğini söyledi. Erce, ‘‘Fiat'ın Doblo, Ford'un Connect ile başardığını, biz de Beldeyama olarak Galaxy ve Solaris'le motosiklette yapmayı hedefliyoruz. Artık en ufak motosiklet dediğimiz 50 cc'lik modelde Yamaha'nın bir üretim ve ihracat üssü olacağız’’ dedi. Erce, iki yeni model için ilk yıl 50 bin adet üretim planladıklarını, hedeflerinin ise 100 bine ulaşmak olduğunu söyledi. Beş yıl önce Beldesan'ın Japon Yamaha ile ortak olmasıyla doğan Beldeyama'nın Genel Müdürü Hayri Erce ile Türk mühendislerinin geliştirdiği yeni modellerin doğuşunu, hedeflerini, motosiklet pazarını da konuştuk.Beldesan'ın Japon Yamaha ile ortaklığı şirkete neler getirdi?- Dünyadaki otomotiv sektöründeki gelişim ve iki tekerlekli motorlu kara vasıtalarındaki değişimi dikkate alan Koç Grubu daha global bir oyuncu olma ihtiyacı hissetti. Artık tek pazara üretim yapıp pazarlamak yeterli olmuyor. Globalleşen dünyada daha büyük oyuncu olmak için stratejik ortak arandı. 1997'de Japon Yamaha Beldesan'a yüzde 20 ortak oldu. Yeni yapılanmaya gidildi, şirketin vizyonu ve hedefleri belirlendi. 97 sonrasında hemen devreye aldığımız yeni ürünler oldu. Ama bu yenilikler, yurtdışında farklı ülkelerdeki üretim tesislerinde üretilen farklı modellerin Türkiye'ye ithal edilmesi ya da kopyalanmasıyla şeklinde oldu. Türkiye'de üreteceğiniz yeni model nasıl belirledi?- Daha global bir oyuncu haline gelmek için Yamaha'nın sadece Türkiye'de üreteceği yeni bir model arayışına girdik. 50 cc. motosiklet sınıfında, Yamaha'nın çevre ülkelerde üretmediği bir ürünü yapmaya koyulduk. Çalışmalar iki yılı aştı. Hem Türkiye, hem Afrika hem de Avrupa motorsiklet pazarını inceledik. Prototip modeller üretildi ve müşterinin beğenisine sunuldu. Önümüzdeki günlerde devreye sokacağımız Galaxy ve Solaris motosikletleri geliştirdik. Bugüne kadar Türkiye motosiklet pazarında yapılmamış bir şey, bizim için çok gurur verici. Geliştirdiğiniz yeni modellerle hangi pazarları hedefliyorsunuz?- Daha önce ürettiğimiz modelleri yurt dışına satıyorduk, ama daha kısıtlı ve daha az gelişmiş ülkelere satabiliyorduk. Bu projeyle her ülkeye satabilir hale geldik. İlk defa bizim geliştirdiğimiz motosikletler buradan tüm dünyaya satılacak. İlk etapta Türkiye pazarı ve 50 cc. motosiklette çok önemli bir pazar olan Afrika pazarına giriyoruz. 2003 başında da Avrupa pazarlarında 50 cc. motosiklette önemli pazar olan Fransa'ya gireceğiz.Üretiminizin ne kadarını ihrac edeceksiniz?- Üretimin yaklaşık yüzde 40'ını ihrac ediyorduk, bundan sonra bu rakam yüzde 70'e çıkacak. Üretimin yüzde 30'unu iç pazarda satacağız. Türkiye artık, ürünümüzü pazarladığımız ülkelerden biri olacak.Ne kadarlık bir üretim planlıyorsunuz?- Bu yılı yarıladığımız için ancak 20 binlik bir rakama ulaşabiliriz. Hedefimiz önümüzdeki yıl 50 bin adete ulaşmak. Bulunduğumuz coğrafyanın dışına çıktığımızda ise hedefimiz 100 bin adetler. Galaxy ve Solaris bizim için itici güç olacak. Hem alım gücü düşük, orta ve dar gelirli motosiklet kullanıcısına ulaşmak açısından, hem de pazar payımızı artırmak açısından. Yeni modeller, anahtar teslim 1.3 milyon lira civarında satılacak. Galaxy ve Solaris için ne kadarlık bir yatırım yapıldı?- İki yeni modelimiz yaklaşık 3 milyon dolarlık yatırımla ortaya çıktı.Müzik aletinden iki tekerleğeJAPON Yamaha, 1955'de müzik aletleri üretmek üzere kuruldu. Daha sonra bunu motosiklet ve diğer ürünler izledi. Bugün dünyada 8 milyar dolar cirosu 30 bin çalışanı olan Yamaha, 35 ülkede 60 üretim ve satış şirketine sahip bir dev.Yeni modeller için şimdiden plan yapıyoruzà Yamaha, Japonya dışında hangi ülkelerde üretim yapıyor?- Yamaha, Avrupa'da Fransa, İspanya ve İtalya'da yerel ortaklarıyla geliştirdiği farklı modelleri üretiyor. Türkiye, Yamaha'nın Avrupa'daki dört üretim merkezinden biri oldu. Yamaha'nın diğer üretim tesislerinde 50 cc. motosiklet üretimi yok. Bu yüzden yeni modellerimizi, diğer ülkelerdeki Yamaha'lara rakip olmadan her ülkede satma şansına sahibiz.Yeni modeller geliştirmeye devam edilecek mi?- Galaxy ve Solaris'i 2003'te farklı modeller de izleyecek. Bununla ilgili çalışmalarımız ve ortağımız Yamaha ile görüşmelerimiz devam ediyor. Model henüz kesinlik kazanmadı. Sanırım 2003 yılı içinde bu kesinleşecek.Türkiye'de yılda 60 bin motosiklet satılıyorTürkiye motosiklet pazarının büyüklüğü nedir?- Türkiye'de yılda 60 bin adet motosiklet satılıyor. Pazarın yüzde 60'ı ise 50 cc'lik motosikletlerden oluşuyor. Yaklaşık 20 marka var ve bunların yüzde 80'i de ithal markalar. Türkiye'de onbinde 5'in altında kişi, bir motosiklet alabiliyor. İtalya'da yılda bin kişiden 15'i, İspanya'da bin kişiden 10'u motosiklet alıyor. Bu ülkelerde trafik sıkışıklığını ve park sorununu çözmek için de iki tekerlekli araç kullanımı teşvik ediliyor. Ancak Türkiye'de en ufak motosiklet dediğimiz 50 cc'lik bir motosikletteki vergi bile yüzde 45. Bunu alan kesim ise sosyo ekonomik açıdan orta gelirli ve onun altındaki kitle. Yaklaşık 700-800 milyon liralık bir aracın fiyatı vergilerle 1.2 milyar - 1.3 milyara kadar çıkıyor.HAYRİ ERCEBeldeyama Genel Müdürü Hayri Erce, 1964 Ankara doğumlu. İTÜ Makine Mühendisliği mezunu. Boğaziçi Üniversitesi'nde master yaptıktan sonra, aynı üniversitede iki yıl öğretim görevlisi olarak çalıştı. 1988 yılında Koç Holding'de çalışmaya başladı. Daha sonra Ford Otosan'a Pazarlama Koordinatörü olarak transfer oldu. Bir yıl Ford Avusturya'da görev yaptı. 1997 yılında Beldeyama Genel Müdür Yardımcısı olarak katıldı, 2000 yılından itibaren de Genel Müdürlük görevini üstlendi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!