Motosiklet tutkunları fuarda buluşuyor

Güncelleme Tarihi:

Motosiklet tutkunları fuarda buluşuyor
Oluşturulma Tarihi: Mart 31, 2000 00:00

Haberin Devamı

Dün Hilton'da açılan 7. İstanbul Uluslararası Motosiklet Fuarı motosiklet tutkunlarıyla doldu. 2 Nisan'a kadar sürecek fuarda 110 firma yeni ürünlerini sergiliyor.

Önce motosiklet vardı. İki tekerlekli ve motorlu araçların tümüne motosiklet deniyordu. Sonra bu araç çeşitlendi, ortaya bir sürü farklı sınıf çıktı.

1885'de Daimler Nel'in motosikleti icad etmesi, 1904'de İsviçre'de Uluslararası Motosiklet Federasyonu'nun kurulması, 60'lı yıllarda İtalya'da boy gösteren Vespa'lar, motosikletin evrelerinden sadece birkaçı.

Önceleri pratik bir ulaşım aracı olarak kullanılan mütevazı motosikletler, bir zevke hatta bir yaşam tarzına dönüştü. Motosiklet yarışçısı Süleyman Memnun bu dönüşümü şöyle anlatıyor:

‘‘60'larda Amerika'da devamlı motosikletle gezen gruplar türedi. İşte bu insanlar chopper'ı yarattılar. Ayaklıkları öne aldılar, gidonları yükselttiler, ön tekerlekleri incelttiler, arkaya yaslanmak için sırtlık yaptılar. Bütün bunlar seyahat ederken daha rahat olmayı sağladı.''

Japonlara BMW direndi

Memnun, Türkiye'de motosikletin bu kadar geç yaygınlaşmasının nedeninin 1984'e kadar süren ithal yasağı olduğunu söylüyor. Japon markalarının piyasaya girdiği 70'li ve 80'li yıllarda birçok Amerikalı ve Avrupalı motosiklet markası kapanmak zorunda kaldı. Dinamik dizayna ağırlık veren Japonlar karşısında ayakta kalmayı başaran markalardan biri de Alman BMW oldu. BMW'nin Türkiye Distribütörü Borusan Oto'nun Motosiklet Bölümü Müdürü Zafer Çelebi, müşterilerinin yüzde 95'inin A grubu, geri kalanının B grubundan olduğunu söylüyor:

Kredi kullanıcıyı arttırdı

‘‘Son birkaç yılda motosiklet kullanıcısında bir gelişme var. Eskiden insanlar kadrana bakarak motosiklet seçiyorlardı. Şimdi ise ikinci el piyasası, emniyet gibi rasyonel değerler göz önünde bulunduruluyor. Örneğin yalnızca BMW motosikletlerinde bulunan ABS fren sistemi müşterilerimizden çok ilgi görüyor.''

Yakında motosiklet gezilerine başlayacak olan BMW, kullanıcılarını her gezide bir ekstrem sporla tanıştıracak. ‘‘Bizim müşterilerimiz doğayı ve sporu seven insanlar. Onlara Med-line işbirliği ile ilkyardım güvencesini de sağlıyoruz. Ayrıca önümüzdeki aydan itibaren profesyonel ilkyardım kursuna başlıyoruz.''

Zafer Çelebi, BMW'nin güvenlik sistemi konusunda iddialı yeni bir modeli de fuarda sergileyeceğini söylüyor. Motosiklet dünyasında bir devrim olarak adlandırılan C1, emniyet kemeriyle kullanılıyor. Kaska gerek yok. Fuarda sergilenen C1'in fiyatı 10 bin Mark. Hilton Exhibition Center'da açılan motosiklet fuarı pazar günü sona eriyor. Fuarda 110 ayrı marka yeni modellerini sergileyecek.

Hem satıyor, hem yarışıyor

Süleyman Memnun (41) 1973'den beri motosiklete biniyor. Daha önceleri Renault servisi işletmecisi olan Memnun, 1992'den beri Atatürk Sanayi Sitesi'nde motosiklet satışı ve tamiri yapıyor. Motocross'ta 11 Türkiye şampiyonluğu ve geçen yıl Balkanlar'da kazandığı bir pist şampiyonluğu var: ‘‘Yalnızca motosikletle gezmek bazı insanları tatmin etmiyor. Ben de böyleyim. İçimdeki fazla enerjiyi yarışarak atıyorum. Yarışçılar genelde mekanik işinin bir şekilde içinde olan, yaş ortalaması 30 civarındaki rekabetçi insanlardan oluşuyor'' diyor.

Dr. Deniz Algün

Medline'ın ortaklarından, Ortopedist Cerrah Dr. Deniz Algün (37), motosiklet tutkulu insanların işi, diyor.15 yıldır motosiklet kullanıyor: ‘‘Motosiklet kullananlar doğaya, hayata, sevgililerine daha tutkundur. Sevdikleri için riske girebilirler. Bezgin, karamsar, negatif motosikletçiye hiç rastlamadım. Gerçek motosikletçi yaşamla olan dostluğunu hiç kaybetmez. Bisikletle başlamıştım, Ankara'dan Kızılcıhamam'a gitmeye kalmıştım. Üniversiteden sonra evden ayrılır ayrılmaz bir motosiklet aldım. Sekiz yıl tek ulaşım aracım motosikletti. Şemsiye niyetine de otomobil aldım. Uluslararası rallilerde ve motokrosta yarışıyorum. İki tane BMW motosikletim var. Rallilere giderken hastalarımı heyecanlandırmamak için tıp kongresine gittiğimi söylüyorum!''

Motosiklet sözlüğü

Scooter: Düşük motor hacimli, ulaşım amaçlı motosiklet. Yerli ve ithal markalar var. Daha çok Anadolu'da, sahil kasabalarında kullanılıyor.

Moped: Ulaşım amaçlı motosiklet. Daha çok Anadolu'da kullanılıyor. Alım gücü düşük kesimlere hitap ediyor. Türkiye'deki en ünlü markası Mobilet.

Enduro: Dayanıklılık anlamındaki ‘‘enduras'' kelimesinden geliyor. Türkiye'nin arazi koşullarına çok uygun, gezi amaçlı motosiklet. Hem dağda hem şehirde kullanılıyor.

Touring: Asfaltta gezi amaçlı kullanılan motosiklet. Uzun geziler için uygun.

Lüks Touring: Kasetçalar, CD çalar, ısıtmalı sele, bilgisayar gibi donanımlara sahip motosiklet.

Chopper, Cruiser: Daha alçak, bol kromajlı, fonksiyonel olmaktan çok görsel aksesuvarlarla donatılmış gezi motosikleti.

Spor motosiklet: Yüksek beygir gücüne ve hıza sahip, yalnız asfaltta kullanılan motosiklet.

Türkiye’de 400 Harley Davidson’cu var

1997'den beri Türkiye'de Efsane Motor tarafından satılan Harley Davidson (HD), diğer markalardan birkaç yönüyle ayrılıyor. Tüm dünyadaki HD'nin karının yüzde 30'u motosiklet satışından, geri kalanı ise aksesuarlardan elde ediliyor. Bu da HD'nin bir motosiklet markası değil, bir simge olduğunu gösteriyor. Efsane Motor Satış Sorumlusu Süha Şen, müşteri profili ile ilgili şu bilgileri veriyor: ‘‘İlk başta üst gelir grubundan insanlara hitap ediyorduk. Ancak banka kredilerinin çoğalmasıyla motosiklet almak isteyip de maddi nedenlerden dolayı alamayan insanlara da hitap etmeye başladık. Yani HD, sanıldığı gibi bir yüksek sosyete markası değil. Kullanıcıların yaş ortalaması 40.'' Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de bir HD aldığınızda otomatikman Harley Owners Group (HOG) yani Harley sahipleri grubu üyesi oluyorsunuz. Şu anda Türkiye'de HOG'un 400 üyesi var.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!