Levent GÖKMEN / DÜSSELDORF
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 08, 2002 01:57
CPD Düsseldorf Fuarı'na İTKİB'in organizasyonuyla 69 Türk firması katıldı. İHKİB Başkanı Nuri Artok, Türkiye'nin hazırgiyim sektöründe gerekli geliri elde etmesi için marka yapması gerektiğini belirterek, ‘‘Türkiye olarak moda satıyoruz ama marka satamıyoruz’’ dedi.
Dünyanın en büyük hazırgiyim fuarlarından CPD Düsseldorf Fuarı'na, İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri (İTKİB) çatısı altında 69 Türk firması katıldı. Bu yıl ilk defa bayan ve erkek giyimin bir arada sergilendiği ve 41 ülkeden 2 bin firmanın katıldığı fuarda, Türk moda tasarımcılarının ünlü mankenlerce sergilenen koleksiyonları, fuar ziyaretçileri ve yabancı basın tarafından ilgiyle izlendi. Fuara ilişkin bir değerlendirmede bulunan İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Nuri Artok, Türkiye'nin tekstil ve hazırgiyimde gerekli geliri elde etmesi için moda marka yapması gerektiğini belirterek, ‘‘Türkiye moda oluşturma yönünde epey yol almış durumda. Türkiye olarak moda satıyoruz ama marka satamıyoruz’’ dedi.
Sektörün hem tekstil, hem konfeksiyon olarak bu işi birlikte çözmesi gerektiğini belirten Artok, Türkiye'nin hazırgiyimde güçlü pozisyonunun 20 yıllık bir maziye dayandığını, marka oluşturmanın bir süreç gerektirdiğini, bunun için de en başta zihniyet değişimi gerektiğini söyledi.
Markalaşmanın çok büyük bütçeler istediğini, bu konuda finansman sağlamanın güç olduğunu belirten Artok, firmaların öncelikle kendi özkaynaklarını artırması ve sonra marka pazarlamaya yönelmeleri gerektiğini ifade etti. AB ve ABD'deki ekonomik durgunluğun sektöre etkilerine ilişkin olarak da Artok, Türkiye‘nin çok farklı koşul ve süreçten geçtiğine işaret ederek, ‘‘Türkiye'nin en büyük rakibi kendisi, büyük oranda Ankara olduğunu düşünüyorum. Türkiye son 3-5 yılda ciddi bir pazar sıkıntısı yaşamadı. Ama Türkiye kendi rekabetçi koşullarını oluşturamadığı için zaman zaman gerilemelere maruz kaldı’’ dedi.
SÖNÜK FUAR
Almanya’nın bugün Türkiye'nin en büyük pazarı olduğunu vurgulayan Artok, ‘‘Hazırgiyimde Almanya‘nın genel ithalatında düşme yaşanıyor ama Türkiye seviyesini muhafaza ediyor. Bu bir başarıdır’’ diye konuştu. Dünyanın en büyük kadın hazır giyim fuarı olarak bilinen CPD Düsseldorf Woman, bu yıl ilk defa CPD Düsseldorf Woman-Man olarak açıldı. CPD Düsseldorf’a erkek giyimin de dahil edilmesinin ardından dünyanın en büyük erkek giyim fuarları arasında yeralan Köln İnterjeans\ Herren Mode Fuarı bu yıl sönük geçti. Geçtiğimiz yıllarda Hugo Boss'un Köln Interjeans\ Herren Moda Fuarı'ndan ayrılma kararı alması üzerine, Köln fuarında büyük bir kan kaybı yaşanmıştı. Şubat ayında düzenlenen CPD Düsseldorf Woman Fuarı'nda ilk defa erkek bölümü açılırken, CPD Düsseldorf'un Woman-Man adı ile resmi çıkışı 4-6 Ağustos tarihleri arasında düzenlenen fuarda gerçekleştirildi.
CPD Düsseldorf'a erkek giyim bölümünün katılması Köln fuarına olan talebi azalttı. CPD Düsseldorf'un ziyaretçi sayısı geçen yıllara göre yüzde 35 oranında arttı.