Moda Haftası’nda ‘kadın tanrıça’ havası estirdiler

Güncelleme Tarihi:

Moda Haftası’nda ‘kadın tanrıça’ havası estirdiler
Oluşturulma Tarihi: Şubat 05, 2010 00:00

İsmini Nemrut’un tek kadın tanrıçasından alan Argande, Güneydoğulu kadınlara ekmek kapısı açtı. 9 kadın modacının tasarımlarını Mardin ve Batman’da üreten kadınlar, moda ile kalkınacak. Argande’yi, İstanbul Moda Haftası’na katılan yabancılar da çok beğendi.

NEMRUT’un onlarca erkek tanrısına karşı dimdik ayakta kalan tek kadın tanrıça Argande... Bağış, hibe ve sadaka yerine; üreterek, el emeğiyle var olmaya çalışan kadınlar, Kommagene Krallığı’nın bereket sembolü ve güzeller güzeli tek tanrıçası Argande’yi kendilerine model aldı, moda ile kalkınma yolunu seçti. Argande, GAP Bölge Kalkınma İdaresi, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) ortaklığı ve İsveç Uluslararası Kalkınma İşbirliği Ajansı (SIDA) tarafından yürütülen “GAP Bölgesindeki Kadının Güçlendirilmesinde Yenilikler Projesi” kapsamında yaratılmış bir hazır giyim markası.

9 modacı ve Mudo

Dokuz modacının (Hatice Gökçe, Ezra Çetin, Tuba Çetin, Rana Canok, Berna Canok Özay, Deniz Yeğin, Simay Bülbül, Gamze Saraçoğlu ve Mehtap Elaidi) tasarımları Batman ÇATOM ve Mardin Ömerli ÇATOM’da kurulan atölyelerde kadınların ellerinde hayat buldu. Şu anda 7 şehirde toplam 17 Mudo mağazasında satışı yapılan Argande için bir şirket bile kuruldu. Dün, İstanbul Moda Haftası kapsamında defilesi düzenlenen Argande’ye yurtdışından pek çok firma da ilgi gösterdi. İstanbul Moda haftası kapsamında düzenlenen defileler içerisinde yabancı satın alma grupları Argande markasını sorarken, markayı yurtdışına taşımak isteyen bazı talipler de defilede yerini ayırttı.

Kermes değil moda rüyası

Projenin koordinatörü tasarımcı Hatice Gökçe, Batman ve Mardin’de geleneksel ürünlerin yapılıp satılmadığını, Argande’nin gerçek bir moda markası olduğunu söyledi. Gökçe, “Geleneksel ürünler kermes gibi oluyor. Biz onlarca bileşen bir araya gelip gerçek bir marka yarattık. 2009 Ocak’ta başlayıp yaza ilk sezonu açtık” dedi. İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği’nin (İTKİB) de tam destek verdiğini belirten Gökçe, sözlerini şöyle sürdürdü: “İTKİB’in gezici TIR’larından birinde 45 günlük eğitimle 40 kadın sertifika aldı. 35 kadın düzenli maaş alıyor. Aksesuarlar da dahil 300 kadının el emeği var.”

Dünyada benzeri yok

Argande’nin Türkiye’de de dünyada da örneği olmadığını vurgulayan GAP Bölgesindeki Kadının Güçlendirilmesinde Yenilikler Projesi Yöneticisi Gönül Sulargil, projenin zor kısmının tamamlandığını, koleksiyonların yapılıp üretildiğini anlattı. Sulargil, “Koleksiyonun çekiminde ne fotoğrafçı ne markanın yüzü kimse para almadı. Atölyelerdeki makinaları proje kapsamında biz aldık. Dünyada böyle bir projenin eşi benzeri yok. Sürdürülebilir olması için uğraşıyoruz” diye konuştu.

İki geleneksel kumaşa can verdi

HATİCE Gökçe, Gaziantep ve Şırnak’ta neredeyse unutulmuş olan iki kumaşın Argande sayesinde yeniden canlandığını söyledi. Dokuma kumaşı kutnu ve yüzde 100 yün dokuma kumaşı şelşapikin Argande koleksiyonunda kullanılmasıyla kumaşların üretiminin arttığını belirten Gökçe, “Selşapik çok özel bir kumaş. Şırnak’ta onu üreten 4 kadar usta vardı. Argande’nin ilgisiyle 20’ye çıktı” dedi. Gönül Sulargil ise, yüklü miktarda verilen siparişin hareket getirdiğini, kendisi de bir sosyal sorumluluk projesi olan Argande’nin kendi sosyal sorumluluk projesini de böylece yerine getirdiğini söyledi.

Ajitasyon yok yüzlerce metrekareyi ona açtık

MUDO Yönetim Kurulu Üyesi Ömer Taviloğlu, mağazalarında yer açtıkları Argande’nin performansının iyi olduğunu birterek şu açıklamayı yaptı: “Güneydoğu’da yüzlerce kadının hayatını değiştiren bir proje. Hem tasarımcıların iyi ürünleri var hem de iyi bir şey yapma hissini taşıyorsun. Biz de kâr payı ya da herhangi bir maliyet almıyoruz. 17 mağazada yer verdik. İstinyePark’ta 30 merekare alanda Argande satılıyor. Argande ajitasyon yapmıyor. Bu bir sosyal sorumluluk olsa da verimliliğe bakılacak. Belki bu yıl olduğu mağazaların bir kısmını değiştirebiliriz.”

Meg Ryan kurdeleyi kesip kaçtı, İHKİB, ‘Gelmesi yetti’ dedi

SANTRAL İstanbul’da ikincisi düzenlenen İstanbul Moda Haftası’na (IFW) ünlü aktris Meg Ryan’ın açılışta kurdeleyi kesip, Türkiye’den apar topar ayrılması damgasını vurdu. Ünlü aktristin defilelere ya da Arzu Kaprol defilesinden sonra yapılan partiye katılma zorunluluğu bulunmuyordu ancak bunlara katılabileceğini
/images/100/0x0/55ea4621f018fbb8f8755a72
belirtmişti. Yaşanan kaosun ardından Meg Ryan, VIP’nin yanında bulunun defile salonuna gizlice girdi. Mankenlerinde giriş ve çıkış yaptığı Backstage’in kapısından çıkarak ayrıldı. Moda Tasarımcıları Derneği (MTD) Başkanı Bahar Korçan, en baştan açılışa bir celebrity (ünlü) getirme fikrine karşı çıktığını belirterek, “Bu, komitenin kararıydı. Gelmesini zaten doğru bulmuyordum. International Herald Tribune’den Suzy Menkes ya da Vogue’dan Anna Wintour gibi bir moda editörünün gelmesini tercih ederdim. Hem negatif hem pozitif haberler çıktı. Basın ilgisi iyi ama ben işe bakarım” dedi.

Biz istediğimizi aldık

İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi, Meg Ryan’ın Türkiye’yi kaçar gibi terk etmesinin olumsuz bir algı yaratıp yaratmayacağı konusunda şu açıklamayı yaptı: “Biz istediğimize ulaştık. Bizim açımızdan güzel oldu. Yoğunluk çok fazlaydı. Daha sakin olabilirdi her şey ama bu kadar ilgi doğru iş yaptığımızın göstergesi. Hiç pişman değiliz. Biz açılışa getirdik diğerlerine isterse katılacaktı. Avrupa basınında, Meg Ryan İstanbul Moda Haftası’nı açtı, demeleri yeterli.”

İyi ki partiye gelmemiş

Defilelerin ve partinin yoğun ilgi nedeniyle çok kalabalık olduğunu hatırlatan Tanrıverdi, “İyi ki partiye gelmemiş” dedi. Güvenlik zafiyeti konusunda ise Tanrıverdi “Güvenliğini kendisi sağlamak istedi. Bize söyleselerdi onu çok daha iyi koruyabilirdik” dedi. Reklam, pazarlama ve iletişim uzmanı Levent Erden ise, olayı ‘Amerikan tipi salaklık’ olarak değerlendirerek, “Kaos oldu ve kadına istemediği kadar insan yaklaştı. Bunu anlamakta güçlük çekti. Fakat kadın görevini de yaptı. Açılışa gelecekti; geldi. Ben Santral İStanbul’da böyle bir kalabalık hiç görmedim. Kar altında bu büyük başarı” diye konuştu.

Meg Ryan her saatinde 4 bin dolar kazandı

Meg Ryan İstanbul Moda Haftası’nın açılışına katılmak için 100 bin dolar aldı.
Türkiye’de 25 saat geçiren ünlü yıldız İstanbul’da saat başına 4 bin dolar kazandı.
Meg Ryan’a sponsor ilgisi de artınca İHKİB, Meg Ryan’a ödedeiği parayı fazlasıyla çıkarmış oldu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!