Güncelleme Tarihi:
BİR haftalık moda etkinlikleri 4 milyon dolarlık maliyete karşılık, İstanbul’a 11 milyon dolarlık katkı sağlarken, azalarak da olsa bu yıl da devam eden ‘kamu gölgesi’nin önümüzdeki yıllarda tamamen silinmesi bekleniyor. Geçen haftaya damgasını vuran İstanbul Fashion Week (IFW) ve aynı dönemde düzenlenen Collection Premier İstanbul’da (CPI) yaratılan 11 milyon dolarlık ekonomik katkının yanı sıra, 200 milyon dolarlık bir tanıtım etkisi yaratıldığı da tahmin ediliyor.
38 bin 500 kişi izledi
İstanbul Fashion Week ve Collection Premier İstanbul’un rakamsal sonuçlarının açıklandığı toplantıda İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi, şu bilgileri verdi: “Bu organizasyona gelen yaklaşık 38 bin 500 kişinin 5 binini yabancı konuklarımız oluşturdu. Yerli davetlilerin IFW süresince yaklaşık 150 dolar, yabancı konuklarımızın ise günde 300 dolardan dört gün süresince bin 200 doların üzerinde bir harcama yaptıklarını düşünüyoruz. Toplamda etkinlikler süresince yerli ve yabancı konuklarımız kent ekonomisine 11 milyon doların üzerinde katkı sağladılar.”
Tanrıverdi, etkinliğe sektörün bütçe bulamaması eleştirilerine ise “Bir marka değeri yaratmaya çalışıyoruz. Kimsenin böyle bir kaynağı yok” yanıtını verirken, şöyle konuştu: “Bundan sonra sektörün para ayırmasına gerek kalmayacak bir yapı oluşturmak istiyoruz. Parasal işlerin içinden çıkacağız. Marka değerini daha da yükseltmek için sponsorlarla bu işi yapacağız. Sonrasında da işin organizasyon kısmından tamamen çıkıp, özelleştireceğiz. Bu konuda bir iki büyük markayla görüşüyoruz. IFW ve CPI ile uluslararası anlamda sağlanan tanıtımın hazır giyim ve konfeksiyon sektörüne yansıması, sadece 21 marka ile sınırlı kalmayacak. Yaratılan ‘Türk modası ve İstanbul’ imajı sektörümüzün tamamına fayda sağlayacak.”
Kravatlı dizilmedik
Hikmet Tanrıverdi, bir diğer eleştiri konusu olan etkinlikteki çok fazla resmi katılımcının olması konusunda ise, “Çok fazla kravatlı adam biz de istemiyoruz ama onların da bize destek olması, yaptığımız işleri görmeleri lazım. Yine de bu kez çok fazla kravatlı görüntü vermemeye çalıştık. Sıraya dizilmedik” dedi. IFW ile CPI’ın düzenlendiği tarihlerde Yeşilköy’de İstanbul Moda Fuarı’nın düzenlenmesiyle ilgili olarak ise Tanrıverdi, “Bu fuar sektörün hiçbir sivil toplum kuruluşunun katılmadığı, ticari bir organizasyon. Bizimle aynı dönemde yaparak, IFW ile CPI’ın rüzgarından yararlanmaya çalıştılar. Biz zaten oradaki fuarların başarısızlığı nedeniyle farklı bir oluşum yarattık” dedi.
Sponsor sayısı artmalı
IFW Danışma Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, sponsor olması için firmalara çağrı yaparak, etkinliğin ülke ve ekonomiye katkısı olduğunu, organizasyon sayısının artmasının firma ve markalara fayda sağladığını söyledi. Orakçıoğlu, tek kutuplu dünyadan sıkılan moda endüstrisinin yönünü Türkiye’ye çevirebileceğini belirtti.
Kournikova ve diğer ünlülere 500 bin TL ödendi
26-28 Ağustos tarihleri arasında 20 tasarımcı ve 6 markanın defileleri gerçekleşti.
Koton’un defilesinde sahneye çıkan Alessandra Ambrosio başta olmak üzere 40 yabancı model IFW’deki defilelerde podyuma çıktı
Tenisçi Anna Kournikova dahil olmak üzere organizasyona davet edilen celebrity’lere (ünlülere) 500 bin lira ödendi.
Söz konusu organizasyonu izlemeye gelen yaklaşık 150 yabancı basın mensubunun ise 4 günlük ulaşım ve konaklama giderleri için 400 bin Euro harcandı.
62 güvenlik görevlisinin, 260 kişilik ses-ışık ve teknik ekibin 24 saat çalıştığı, 90 işçinin 7 bin 200 dakika defile alanı hazırladığı CPI ve IFW için, çözüm ortaklarıyla birlikte toplam 1100 kişi görev aldı.
4 milyon dolarlık maliyetin yaklaşık 2.9 milyon Euro’su İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı’nca karşılandı.
İngiltere, Kanada, Japonya, Rusya, Ürdün, Avusturya, Mısır, İran gibi ülkelerin aralarında bulunduğu 18 ülkeden alıcılar IFW ile yerli-yabancı 83 marka ve tasarımcının katıldığı CPI’ı ziyaret etti