Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Kasım 14, 2008 00:00
500 şirketli Japon Mitsubishi Grubu bünyesindeki leasing şirketi, Türkiye’de 27 bin araçlık filosu bulunan Intercity’nin yüzde 45’ini almaya karar verdi. Mitsubishi Corporation Başkan Yardımcısı Hideshi Takeuchi, "Çalışkan Türkler’den çok etkilendik, krize rağmen adım attık" dedi. Intercity, yeni yapısıyla 4 yılda 100 bin araçlık filoya ulaşacak. Araçların değeri 3 milyar doları bulacak.
CUMHURBAŞKANI Abdullah Gül’ün haziran ayındaki Japonya ziyaretinde, aralarında Mitsubishi Corporation Başkanı Yorihiko Kojima’nın da bulunduğu önde gelen şirketlerinin başkanlarına yaptığı ’Türkiye’ye yatırım’ çağrısına ilk yanıt Mitsubishi’den geldi. Otomotiv üreticisi Mitsubishi Motors dahil 500’den fazla şirketi bünyesinde barındıran Mitsubishi Corporation (MC) ile dünyanın en büyük finansal grubu olan Mitsubishi UFJ Financial Group’un (MUFG) leasing şirketi Türkiye’ye yatırım kararı verdi. Türkiye’deki otomotiv sanayinin ihracatta öne çıkması ve iç pazardaki büyüme potansiyelinden etkilenen iki Japon dev, operasyonel araç kiralama sektörünün lideri konumundaki Intercity’nin yüzde 45 hissesini satın alıyor. Küresel kriz ortamında Türkiye’ye gelen bu yatırımın orta büyüklükte bir bankayı satın alabilecek düzeyde olduğu belirtildi. 27 bin araçlık filosu bulunan Intercity, yeni yapısıyla 4 yılda 100 bin araca çıkacak. Şirketin araç filosunun değeri 3 milyar doları bulacak.
Geleceğe yatırım yapıyoruz
Mitsubishi Corporation Başkan Yardımcısı ve Endüstriyel Finans, Lojistik ve Gelişme Grubu Üst Yöneticisi (COO) Hideshi Takeuchi, Intercity ortaklığıyla Türkiye’de ilk büyük yatırımlarına imza attıklarını belirterek, "Çalışkan Türklerden çok etkilendim. Küresel krize rağmen Türkiye’ye adım attık. Çünkü ülkenin geleceğine yatırım yapıyoruz" dedi. Hürriyet’e konuşan Takeuchi, 7 farklı gruptan oluşan MC’nin finansal yatırım grubu olduklarına dikkat çekerek, "Türkiye’deki otomotiv sektörünün geldiği nokta yatırım kararımızda önemli bir etken oldu. Grup olarak biz finansal yatırımlar yapıyoruz. Ana ilgi alanımızı leasing gibi endüstriyel finans yatırımları" diye konuştu.
Türklere benziyoruzTakeuchi, Intercity ile ortaklık görüşmelerinin 1 yıldan fazla sürdüğüne işaret ederek, şöyle konuştu: "Türkiye’yi ilk kez 3 yıl önce ziyaret etme şansım oldu. Türkiye’nin gelişen ülke olduğunu biliyordum ama durumu yakından görmek için İstanbul’a gittim. Türkiye çok gelecek vaat eden bir ülke. Japon ve Türk kültürlerinin birbirine çok benziyor. Türklerin çalışkanlığından etkilendim. Türkiye’deki uluslararası firmaların yöneticileriyle de görüşme fırsatım oldu. Türkiye’ye verdikleri önem ve gelecek planları beni etkiledi."
Otomotivin geldiği nokta Türkiye’nin bir numaralı ihracat sektörünün uzun yıllar boyunca tekstil olduğunu, ama 2 yıl önce bu durumun değiştiğini öğrendiğini söyleyen Takeuchi, "Otomotiv sektörü ihracatta lider konuma geldi. İhracatla birlikte iç pazarda da büyüme eğilimi var. Bu durum da otomotiv leasingi açısından talebin daha da artacağını gösteriyor" diye konuştu.
Vural Bey’e güvenip aza razı olduk ama payımız artabilirGENELDE azınlık hisseye yatırım yapmadıklarını vurgulayan Hideshi Takeuchi, "Ama Intercity’de Vural Ak’tan çok etkilendik. Onunla aynı iş kültürünü paylaştığımızı gördük. İlk etapta yüzde 25 hisseyi almaya ikna olduk. İleride bu oranı aşama aşama yüzde 50’ye çıkarmayı planlıyoruz. Şu anda Vural Ak’ın yüzde 51 ile çoğunluk hissesi bulunuyor ve yönetimin onda kalmasından memnunuz" dedi.
60 bin çalışanla 231 milyar dolar yaratıyor1954 yılında Mitsubishi Grubu şirketleri tarafından kurulan Mitsubishi Corporation (MC), bugün bünyesinde 583 şirket ve 60 bin çalışan barındırıyor. 2008 Mart ayı itibariyle tamamlanan mali yıl bilançosuna göre grubun bir yılda yarattığı operasyonel büyüklük 231 milyar doları geçerken, net karı ise 4.6 milyar doları buluyor. Halka açık bir şirket olan MC’nin yüzde 34.45’i Mitsubishi Grubu şirketleriyle kurumsal yatırımcıların elinde bulunuyor. MC aynı zamanda otomotiv üreticisi Mitsubishi Motors’un yüzde 13.99 hisseyle ikinci büyük ortağı konumunda bulunuyor. Mitsubishi Motors’un ana hissedarı ise yüzde 15.17 ile Mitsubishi Heavy Industries.
Birçok ülke vardı ama krize rağmen Türkiye’yi seçtik
TÜRKİYE ile Japonya arasındaki ilişkilerin çok iyi olduğunu söyleyen Hideshi Takeuchi, "Bu ilişkilere katkı sağlamak istiyoruz. Yatırım yapabilmemiz için birçok ülkü vardı ama biz Türkiye’yi seçtik. İntercity ile görüşmeye başladığımızda küresel kriz yoktu. Krizin patlak vermesi de bizim kararımızı etkilemedi. Çünkü bu yatırım sadece bir finansal yatırım değil, MC’nin Türkiye’ye olan inancının bir göstergesi. Küresel kriz her ülkeyi etkileyecektir, ama biz Türkiye’nin geleceğinin çok parlak olduğunu düşünüyoruz. Geleceğe yatırım yapıyoruz. Bu yatırım Türkiye’de ileride başka yatırımlar yapmamızın da yolunu açacaktır" diye konuştu.
Gül, arayıp tebrik etti Çankaya’ya çaya çağırdıINTERCITY CEO’su ve Başkanı Vural Ak, Japon ortaklarıyla ağustos ayında anlaşmaya vardıklarını belirterek, şöyle konuştu: "Bu yatırımla ilgili olarak Cumhurbaşkanımız Abdullah Gül beni bizzat telefonla arayıp tebrik etti. Haziran ayındaki Japonya ziyareti sırasında Mitsubishi Corporation Başkanı ile bir araya gelen Cumhurbaşkanımız, Japon Başkandan Türkiye’de bir yatırım için görüşmelerde bulunduklarını duymuş. Türkiye’ye döndükten sonra Rekabet Kurumu’na yaptığımız başvuruyu öğrenince beni aradı. Yatırım konusunda her türlü yardıma hazır olduğunu söyleyen Cumhurbaşkanımız, her şey tamamlandıktan sonra bizi Çankaya’da çay içmeye davet etti. 17 Kasım’da Japon ortaklarımızla birlikte Cumhurbaşkanı Gül’ü ziyaret edeceğiz."
Krizlerde göbek atıyoruz bu yıl yüzde 33 büyürüz
INTERCITY’nin 1992 yılında kurulduğuna işaret eden Vural Ak, "Krizlerle olgunlaşan bir şirketiz. 1994, 1999, 2001 krizlerinde önemli oranlarda büyüme gerçekleştirdik. Krizlerde adeta göbek atıyoruz. Çünkü şirketlere yüzde 20’ye varan oranlarda tasarruf sağlayan bir hizmet sunuyoruz. Bu yıl da yüzde 33 büyüyeceğiz. Yılı 215 milyon
dolar + KDV’nin üzerinde bir ciro ile kapatacağız. 27 bin aracı ulaşacağız. 135 bin araçtan oluşan pazardan yüzde 23 pay alarak liderliğimizi devam ettireceğiz" diye konuştu.
Motoru olan her taşıtı kiralayacağızMITSUBISHI gibi bir ismi kendilerine ortak etmenin büyük bir başarı olduğunu söyleyen Vural Ak, "Bu ortaklık sonrasında daha da büyümeyi planlıyoruz. Motoru olan her taşıtı kiralamayı amaçlıyoruz. İleride iş adamları için jet uçaktan yata, iş makinesinden helikoptere kadar geniş bir yelpazede operasyonel kiralama hizmeti sunan bir şirkete dönüşeceğiz" dedi.
Japonya’nın en büyük leasing şirketi1971 yılında kurulan Mitsubishi UFJ Lease & Finanse Company Japonya’nın en büyük leasing şirketi olarak dikkat çekiyor. Dünyanın en büyük finansal grubu Mitsubishi UFJ Financial Group’un (MUFG) ana hissedarı olduğu leasing şirketi, 9.8 milyar dolarlık cirosu ve 302 milyon dolarlık net karıyla öne çıkıyor. Şirketin konsolide olarak yüzde 23.2 hissesi MUFG’nin kontrolünde bulunurken, Mitsubishi Corporation ise yüzde 20 hisseye sahip.
Intercity yatırımımız ilkleri barındırıyorMITSUBISHI UFJ Lease & Finanse Company Murahhas üye Kenichi Shimada, aktifleri açısından dünyanın en büyük finansal grubu olan Mitsubishi UFJ Financial Group’un ana hissedara olduğu bir leasing şirketi olduklarını belirterek, şunları söyledi: "İkinci büyük hissedarımız olan Mitsubishi Corporation (MC) ile çok yakın ilişkilerimiz bulunuyor. Japonya’nın önde gelen leasing şirketiyiz. Ana pazarımız da Japonya. Türkiye’de yatırımımız birçok açıdan ilkleri barındırıyor. Öncelikle Türkiye’ye yatarım yapan ilk Japon leasing şirketiyiz. İkinci olarak İntercity yatırımı MC ile yurtdışına gerçekleştirdiğimiz ilk ortak yatırım olması açısından da önem taşıyor. MC, Intercity ile yatarım görüşmelerine başladıktan sonra bize gelerek ortak olmamızı ve otomotiv leasing sektöründeki deneyimimizi aktarmamızı istedi. Biz de neden olmasın dedik ve Türkiye’ye geldik. Intercity’nin yüzde 20 hissesini satın aldık. Böylece, Japonya’da MC ile yüzde 50 ortak olduğumuz otomotiv leasing şirketinden sonra ilk ortak yatırımımızı gerçekleştirdik."
Türkiye bölgeye açılan kapımız olacakTÜRKİYE’deki fırsatları gördüklerini söyleyen Kenichi Shimada, "Türkiye’nin nüfusunun büyük bölümü gençlerden oluşuyor. Türkiye otomotiv sektöründe önemli miktarda üretim yapan ve ürettiğini ihraç ediyor. Buna karşın Avrupa’ya kıyasla otomobil sahipliği düşük olan bir ülke. Filo kiralama pazarı 100 binli rakamlarla ifade ediliyor. Türkiye’deki araç parkının 12 milyon adedi geçtiği düşünülürse, operasyonel araç kiralama pazarının sahip olduğu büyüme potansiyeli ortaya çıkıyor. Türkiye’ye yatırım yaparak, çevre ülkelere açılabiliriz. Doğu Avrupa, Rusya ve Ortadoğu pazarlarına daha yakın olacağımızı düşünüyoruz. Türkiye bir anlamda bizim için bölgedeki pazarlara açılan bir kapı olacak" dedi.