Hülya GÜLER
Oluşturulma Tarihi: Şubat 14, 2011 00:00
Türkiye’de kaliteli et konseptini oluşturan ilk şirketlerden biri olan ve burger zinciri ile hızlı büyüme trendine giren Dükkan, franchise vermeye hazırlanıyor. Dükkan’ın kurucu ortağı Emre Mermer, büyümenin rotasını çizmek için dünyanın önemli üniversitelerinden MIT’nin öğrencileri ile işbirliği yaptı. Mermer, “2015 hedefimiz 100 restoran ve 100 milyon dolar ciro” dedi.
TÜRKİYE’de kaliteli et konsepti ile giderek güçlenen marka haline gelen Dükkan, hamburger ve steak house restoranları ile bir yandan yurtiçinde franchise vermeye hazırlanırken diğer yandan da yurtdışına açılmayı planlıyor. Dükkan’ın kurucu ortağı Emre Mermer, “Bize Türkiye’nin her yerinden franchise istekleri geliyor, üzerinde çalışıyoruz. Hazır olduğumuzda franchise vermeye başlayacağız” dedi. Mermer, “Artık nasıl büyüyelim noktasına geldik” dediği Dükkan Burger’in bundan sonraki rotasını çizmek üzere dünyanın en etkin üniversitelerinden Massachusetts Institute of Technology’den (MIT) danışmanlık hizmeti aldıklarını söyledi.
6 ay içinde franchise veririzSağlıklı büyümenin yollarına ilişkin arayışlarını sürdürürdüklerini vurgulayan Mermer, şöyle konuştu: “Henüz tam olarak büyümenin yöntemi konusunda net bir karara varmadık. İzmir’de Konak Pier içindeki Steak House restoran franchise olarak verildi. İlk olarak böyle bir deneme yaptık. Devamı konusunda istediğimiz kalite ve lezzet standartını sağlayabileceğimize emin olduğumuz bir iş modeli oluşturduğumuzda karar vereceğiz. Çalışmalarımızı 6 ay içinde tamamlarız ve franchise vermeye başlarız. Ancak nerede kaç şubemiz olur şimdiden konuşmak için erken.”
1500 çalışan, 100 restoranMermer, Dükkan için çizdiği gelecek projeksiyonunu şöyle özetledi: “2015 yılına kadar Dükkan’ın şu anda olduğunun 10 katı büyük olmasını hedefliyoruz. Şu anda 150 çalışanımız ve Dükkan Burger’in 10 şubesi var. 2015’e kadar 10 katı büyüyerek, 100 şubeye, 1500 çalışana ulaşmayı hedefliyoruz. Ciro olarak ise amacımız 100 milyon dolara ulaşmak. Öncelikli hedefimiz Türkiye pazarında güçlü bir konuma gelmek. Tabi yurtdışına açılmanın da altyapısı bir yandan hazırlanıyor olacak. Bunu da ilk olarak daha yakın olduğumuz ve kolay olduğunu düşündüğümüz Ortadoğu pazarı ile yaparız diye düşünüyorum.”
Büyümek konusunun Dükkan büyüklüğündeki girişimci şirketler için çok önemli bir konu olduğunu ve bu konuda danışmanlık hizmeti almanın çok pahalı olduğunu kaydeden Mermer, şunları anlattı: “Özellikle bizim gibi büyüme noktasındaki şirketler için sağlıklı büyümek çok zor. MIT’nin işletme master’ı (MBA) yapan öğrencileri eğitimleri sırasında dünyanın çeşitli yerlerindeki hızlı büyüyen şirketlere danışmanlık yapıyorlar. Biz de bu programa katılmak üzere başvuruda bulunduk ve seçildik. MIT’den 4 MBA öğrencisi 3 ay boyunca şirketimizi inceleyip bize bir yol haritası çizdiler. Bu bizim için çok değerli bir çalışma. Normalde böyle bir hizmeti ancak 100 bin
dolar gibi bir maliyete alabilirdik. Biz geçen yıl danışmanlık hizmetleri için 200 bin dolar harcadık.”
MIT’den büyüme stratejisi
MIT öğrencilerinin Dükkan için hazırladığı raporun tüm detaylarını paylaşmasa da Mermer, şirketin geleceğine ilişkin projeksiyonun bazı detaylarını şöyle verdi: “Çok iyi bir araştırma sonucunda, bize dünyada daha önce bizim konumumuzda olan şirketlerin nasıl bir yol izlediklerini anlatan ve olası senaryolarla hangi yolu izlersek, nasıl bir sonuca ulaşabileceğimizi gösteren bir çalışma teslim ettiler. Bir kaç öneride bulundular.”
Eti hiç dondurmuyorDÜKKAN, besicilik faaliyetini rakiplerinden farklılaşarak önce 5 yıldızlı otellerin ve lüks restoranların et tedarikçisi haline geldi. Daha sonra Dükkan markası ile perakende et satışına başladı. Steak House ve Dükkan Burger markası ile restoran faaliyetlerine başladı. Burger Dükkanların sayısı 10’a ulaştı. Emre Mermer, başarı sırrını şöyle açıkladı: “Bizim işin lezzet sırrı ette gizli. Biz eti hiç bir noktada dondurmuyoruz. Donmuş ve çözülmüş et ile donmamış etin tadı farklı oluyor.”
Hayalim New York ama önce Ortadoğu İYİ restoran ve iyi hamburger konusunda en büyük rekabetin ABD’de New York’ta yaşandığını düşündüğünü belirten Emre Mermer, şunları anlattı: “O nedenle hayalim New York’ta Steak House ve Dükkan Burger açmak. Bu işin en iyi yapıldığı yerlerden biri New York o nedenle orada rekabette fark yaratmayı çık isetirm, bu benim hayelim. Ama sanıyorum ABD’den önce yurtdışına Ortadoğu’dan açılacağız. Şu anda bunun da araştırmasını yapıyoruz. Ortadoğu girmesi daha kolay, bildiğimiz bir pazar ve buralarda fırsatlar daha çok. Ortadoğu’ya ilk giren şirketlerden olup avantajları kullanmak istiyoruz.”
Dükkan’a hırsız girdi işin aksamadan yürümesi danışmanları şaşırttı
MIT’den danışman seçtiği master öğrencileri için en çok şaşırıcı olay; Dükkan Burger’in İstanbul’un gecekondu yıkımları ile zaman zaman gündeme gelen Armutlu’daki yönetim ofisine hırsız girmesi olmuş. Öğrencilerden Jarrod Phipps hırsız girmesi olayını ve düşüncelerini şöyle aktardı: “Gelir seviyesi yüksek tüketiciye hitap eden ürünleri bulunan Dükkan’ın yönetim yeri olarak kendisine şehrin gelir seviyesi düşük kesimin yaşadığı bir semti seçmesi bizi şaşırttı. Ancak hepimizi gerçekten şaşırtan olay geçtiğimiz günlerde yaşandı. Bir sabah bir geldik baktık Armutlu semtindeki ofise hırsız girmiş. Biz Dükkan ile ilgili sunum hazırladığımız için bir gece önceden bilgisayarlarımızı yanımıza almıştık. Ama ofisteki diğer bilgisayarlar ve değerli eşyalar çalınmıştı. İlk şoktan ve polis ile ilgili işlemler halledildikten sonra, herkes sanki hiç bir şey olmamış gibi yine harıl harıl çalışmaya başladı. Herkesin ortama çok çabuk uyum sağladığını hemen yeni şartlara uygun pratik yöntemler geliştirdiklerini gözledik. Bu bizi en çok şaşırtan şey oldu. Böyle bir şey ABD’de olsa işler günlerce aksardı. İnsanların bu kadar kısa sürede uyum sağlamalarına çok şaşırdık.”
ABD devi 5 şirketin CEO’su ile görüştüler DÜKKAN için hazırladıkları proje kapsamında yürütülen çalışmaları MIT MBA öğrencisi Nimisha Patel, şöyle özetledi: “Biz hangi büyüme modelinin daha iyi olacağına sağlıklı karar vermek için Dükkan Burger’e benzeyen, dünyaya yayılmış 5 ABD’li şirketin CEO’su ile görüştük. TGI Friday, Noodles & Company, Quizos’un büyüme öykülerini yöneticilerinden dinledik. Dükkan’a en çok Noodles & Company benziyor.”
Grupanya fırsatına kaçtığı için pişman
ENDEAVOR Derneği Yönetim Kurulu’nda bulunması nedeniyle bir çok girişimci ile tanışma fırsatı yakaladığını belirten ve teknoloji sektöründe başarılı örneklerden Grupanya’nın oluşum aşamasında ortaklık teklifi aldığını kaydeden Mermer, “İşime konsantrasyonu kaybetmemek için kabul etmedim. Çok başarılı oldu, ABD’de benzer bir şirkete 6 milyar dolar değer biçildi. Fırsatı kaçırdığıma üzüldüm” dedi.