Vahap MUNYAR
Oluşturulma Tarihi: Eylül 26, 2008 00:00
Türk Silahlı Kuvvetleri için Milli Tank Projesi’ni üstlenen Koç Holding’e bağlı Otokar, Avrupa otobüs pazarında ’engelli’ler için geliştirdiği kolaylıklarla fark yaratmaya çalışıyor. Otokar, Türkiye’de "Sultan" olarak bilinen, Avrupa pazarına ’Navigo’ adıyla çıkardığı modeline ’engelli’lerin rahat seyahat edebileceği özellikler ekleyerek ilk kez Almanya’nın Hanover kentindeki 2008 Ticari Araçlar Fuarı’nda vitrine çıkardı.
GEÇEN ağustos ayında attığı imzayla "Milli Tank Projesi"ni geliştirmek üzere resmen kollarını sıvayan
Koç Holding’e bağlı Otokar, Avrupa otobüs pazarında ’engelli’ler için geliştirdiği kolaylıklarla fark yaratmaya çalışıyor. Otokar, Türkiye’de "Sultan" olarak bilinen, Avrupa pazarına ’Navigo’ adıyla çıkardığı modelini ’engelli’lerin rahatlıkla seyahat edebileceği özelliklere kavuşturarak ilk kez Almanya’nın Hanover kentindeki 2008 Ticari Araçlar Fuarı’nda vitrine çıkardı.
Avrupa zorunlu kılacak
Otokar Genel Müdürü Serdar Görgüç, Avrupa ülkelerinin çoğunda şehiriçi otobüslerde ’engelli’lerin tekerlekli sandalyeleriyle rahatlıkla binmelerini sağlayan özelliklerin bulunduğunu ifade ederek, şunları söyledi: "Bu ayrıntı başta Almanya ve Fransa olmak üzere bazı Avrupa ülkelerinde şehirlerarası otobüsler için de zorunlu hale gelecek. Biz de Otokar olarak Navigo adlı modelimize bu özelliği kazandırıp, Hanover Ticari Araçlar Fuarı’nda vitrine çıkardık. Avrupa’da çok ilgi göreceğini düşünüyoruz."
10 dakikada tamamıSerdar Görgüç, Navigo’yu istendiğinde kolaylıkla "engelli asansörü" monte edilecek şekilde dizayn ettiklerini kaydederek, şu bilgileri verdi: "Sürücü hiçbir özel anahtar kullanmadan, sadece elleriyle otobüsün tüm koltuklarını 10 dakikada söküp, tamamen ’engelli’leri tekerlekli sandalyeleriyle seyahat ettirebilecek hale getirebilecek. Gerektiğinde de 3 dakikada birkaç koltuk söküp, kısmen ’engelli’lere uygun ortamı otobüsün içinde hazır edecek. Navigo, bu özellikleriyle tüm çarpma testlerinden ayrıca geçti. ’Engelliler’in tekerlekli sandalyeleriyle binip rahatlıkla şehirlerarası seyahate çıkabileceği otobüs olma farkını ortaya koydu."
Milli Tank gururu
Görgüç, bir soru üzerine Milli Tank’ın kendileri için guru verici bir proje olduğuna dikat çekerek, şöyle konuştu: "Otokar olarak devletle anlamamızı yaptık. Koreli Rotem de anlaşmaya dahil oldu. Şimdi
Aselsan, MKE ve Roketsan’ın bu projede alacağı rol için hazırlıklar yapılıyor. Sanırım bu anlaşmalar da ekim ayında veya en geç kasım ayı başlarında gerçekleşir. Arkasından Milli Tank için düğmeye basarız. Milli Tank projesi, sadece Otokar’ın değil, tüm Türkiye’nin gururu olacak. Çünkü, Türk yan sanayi şirketlerine de çok iş düşecek. Bu projeyle birlikte tank işinde deneyimli mühendislerimiz ortaya çıkacak. Kısacası Türkiye’de artık tank geliştirme altyapısı oluşacak."
4 yılda iyi skor yaptık
Serdar Görgüç, bir başka soru üzerine Otokar’ın 2004 yılında otobüs üretimine yeniden dönüş yaptığını hatırlatarak, şunları dile getirdi: "Aslında Türkiye’nin en eski otobüs üreticisiydik. Sonra o alana ara verdik. 2004 yılında yeniden döndük. 4 yıla yakın bir sürede Avrupa pazarına 1000 otobüs satmayı başardık. Zaten otobüs üretimimizin yüzde 90’ını ihraç ediyoruz. 4 yılda iyi skor yakalamış olduk. Bu fuarda aralarında İtalya, İspanya ve Polonya’nın da olduğu 7 yeni ülkeyi bayi ağımıza kattık."
Hedef 10 otobüsten biri2008’i Avrupa’ya 400 otobüs satarak tamamlayacaklarını vurgulayan Görgüç, şöyle konuştu: "Hedefimiz 2020’de Avrupa’daki her 10 otobüsten birinin Otokar ürünü olmasını sağlamak. Her yıl yeni bir ürün çıkarmaya çalışıyoruz. 2009’un ikinci yarısında yeni ürünler ortaya koymak için çalışmalarımız sürüyor. Otoyol’dan aldığımız fabrikayı, bir yandan Milli Tank projesi, diğer taraftan da yeni ürünler geliştirmede kullanacağız."
Askeri araç ile otobüs payı ciroda yarı yarıya olsun istiyoruz
OTOKAR Genel Müdürü Serdar Görgüç, geçen yıl 375 milyon dolar düzeyinde gerçekleşen cirolarının bu yıl yüzde 10 büyümesini beklediklerini belirterek, şunları söyledi: "Geçen yıl ciroda otobüsün payı yüzde 49, askeri araçların payı da yüzde 51’di. Hedefimiz hep yarı yarıya şeklinde yürümek. Bu yıl toplam ihracatımızın da 110 milyon dolar düzeyinde gerçekleşmesini bekliyoruz."
Türkiye’deki belediye otobüslerinde artık tekerlekli sandalyeye yer açılacak
OTOKAR Genel Müdürü Serdar Görgüç, Avrupa Birliği’ne (AB) uyum çerçevesinde Şubat 2009’dan itibaren Türkiye’de belediyelerin alacağı şehiriçi otobüslerinde engellilere dönük özellikler aranacağını ifade ederek, şunları söyledi: "Yeni belediye otobüslerinde ’engelli’lerin tekerlekli sandalyeyle binmesini sağlayacak asansörler bulunacak. Yine tekerlekli sandalyeyle rahat yolculuk yapılabilecek ortam sağlanacak."
MAN: Pazar daralırken otobüs rekoru kıracağızMAN Türkiye, Hanover’deki Ticari Araçlar Fuarı’nda Tourliner, Lines Coach ve Lines Regio adlı üç farklı otobüs modeliyle yerini aldı. MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret A.Ş. Yürütme Kurulu Başkanı Tuncay Bekiroğlu, Ankara Belediyesi’nin 500 otobüslük ihalesini bu yıl kazandıklarını hatırlatarak, şunları söyledi: "ABD’den yayılan kriz hem Avrupa’yı, hem Türkiye pazarını olumsuz etkiliyor. Büyümelerde bir yavaşlama etkisi yaratığı ortada. Ankara Belediyesi’nin ihalesini kazanmamızın ardından 500 adetlik üretim ve teslimat bu yılın kasım ayında başlayacak. Gelecek yıl eylül ayına kadar sürecek. Türkiye’de yılda ortalama 1500 otobüs satıldığı dikkate alınırsa, gelecek yıl pazarda daralma yaşanırken biz Ankara sayesinde büyüme yaşayacağız. Bu yılı MAN Ticaret olarak 200 milyon
Euro ciroyla kapatmayı bekliyoruz. Üretim tarafının cirosu da 300 milyon Euro dolayında gerçekleşebilir. Yani, MAN Türkiye 2008’i 500 milyon Euro ciroyla kapatabilir."
Anadolu Isuzu: Mercedes ve MAN referans oldu, ihracatımız 100 milyon dolara çıkacakHANOVER’deki 2008 Ticari Araçlar Fuarı’na katılan 112 Türk şirketi arasındaki ana üreticiler arasında dikkati çekenlerden biri de Anadolu Holding’e bağlı Anadolu Isuzu oldu. Anadolu Holding Otomotiv Grubu Başkanı Kamil Eser, şunları söyledi: "Türkiye’de geliştirdiğimiz 9 metrelik otobüslerle ilk ihracata 1998’de Cezayir’den başlamıştık. Avrupa pazarına ise 2002’den itibaren girdik. Açık konuşmak gerekirse, Avupa pazarına rahatlıkla girmemizi sağlayan etkenlerden biri de Mercedes ve MAN gibi iki önemli kuruluşun Türkiye’yi otobüs üretim merkezine dönüştürmeleri oldu. Almanya’daki ilk testlerde müşterilere, ’Bu otobüs Türk Malı, alır mısınız?’ diye sormuştuk. Onlardan, ’Mercedes ve MAN otobüsleri de ülkenizde üretiliyor, neden olmasın’ yanıtı almıştık. Bu yılı 100 milyon dolarlık ihracat geliriyle tamamlayacağız. Bu rakam iş hacmimizin yüzde 20’sine denk gelecek."