Nurten ERK TOSUNER
Oluşturulma Tarihi: Nisan 13, 2006 00:00
Türk Milli Futbol Takımı’nın yapamadığını, Şişecam’a bağlı Paşabahçe yaptı. Paşabahçe, Almanya’da gerçekleşecek Dünya Kupası’na bardaklarıyla girdi. Paşabahçe, FIFA ve Coca-Cola’yla işbirliği yaparak promosyon bardakları geliştirdi ve tek kalemde 8 milyon dolarlık sipariş aldı. Paşabahçe, bu bardakların önemli bölümünü Bulgaristan’daki fabrikasında üretecek.
TÜRKİYE, bu yıl Almanya’da 18’incisi yapılacak
Dünya Kupası’na katılamıyor, ama bardaklarını bir Türk dünya devi, Şişecam bünyesindeki Paşabahçe üretiyor. Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği (FIFA) ve Coca-Cola ile işbirliği yapan Paşabahçe, hem Almanya’ya, hem de dünyadaki bütün Coca-Cola fabrikalarına kendi tasarladığı FIFA ve Coca-Cola amblemli cam bardakları gönderiyor. Paşabahçe ayrıca, Dünya Kupası için FIFA amblemsiz, firmaların istediği özellikleri taşıyan ve futbolu çağrıştıran özel tasarımlı farklı ürünler de üretiyor.
15 MİLYON ADET BARDAK: FIFA ve Coca-Cola amblemli bardaklar için tek kalemde 8 milyon
dolar sipariş aldıklarını söyleyen Şişecam Ev Eşyası Grup Başkanı Gülsüm Azeri, "Toplamda 15 milyon adede yakın bir bardak üretiminden sözediyoruz. Bunun önemli bölümünü Bulgaristan’da bir ay önce devreye aldığımız yeni tesislerimizde, bir kısmını da Türkiye’de üretiyoruz. Ayrıca, bu ürünlerden Almanya’daki firmalar için futbol teması taşıyan FIFA’dan bağımsız 2.8 milyon dolarlık 4 milyon ürün ürettik" dedi.
TÜRKLER TASARLADI: Coca-Cola amblemli bardakların tamamen Türk tasarımı olduğun belirten Gülsüm Azeri, "Bu bardaklar akıllı bir tasarım ve zamanında oluşturulan işbirliğiyle ortaya çıktı. Tasarım FIFA ve bağlantılı Coca-Cola yönetimine 20 kere gitti, geldi" dedi. Azeri, bu siparişin bir olaya bağlı olarak alınabilecek en büyük sipariş olarak geliştiğini söyledi. Azeri, üretilen bardakların sevkiyatının sürdüğünü ve sadece Almanya değil, dünyanın bir çok ülkesindeki Coca-Cola fabrikalarından da yeni siparişlerin gelmeye devam ettiğini belirtti.
PAZARI KENDİMİZ AÇTIK: FIFA ve Coca-Cola’da böyle özel bir bardak tasarlanıp üretilmesi fikrinin olmadığına dikkat çeken Gülsüm Azeri, "Kendimize bu pazarı biz açtık. FIFA promosyonlarını yapan şirketlerin peşine takıldık. Böyle bir fikir onlarda yoktu. Bu fikri onlara enjekte ettik ve büyük bir siparişe dönüştürdük" diye konuştu. Azeri, 9 Haziran - 9 Temmuz tarihleri arasında Almanya’da yapılacak Dünya Kupası’ndan sonra da özel Coca-Cola bardaklarının üretiminin bir süre daha sürmesini beklediklerini söyledi.
BULGARİSTAN’A 240 MİLYON DOLAR: Şişecam’ın Bulgaristan’da iki büyük fabrikayı devreye aldığını hatırlatan Gülsüm Azeri, üçüncü fabrikanın da bu yıl sonunda tamamlanacağını bildirdi. Azeri, Bulgaristan’daki yatırımların amacını şöyle anlattı: "Bulgaristan’da ağustos ayında Paşabahçe cam eşya fabrikası açıldı. İkinci yatırımımız düzcam fabrikasıydı. Cam işleme fabrikası da yıl sonunda bitirilecek. Böylece yatırım tutarı 240 milyon dolara ulaşacak. Paşabahçe ev eşyası bölümü bugüne kadar yaptığımız en büyük fırın kapasitesine ve hızlı teknolojiye sahip. Türkiye’de fiyat dengesiyle yakalayamadığımız büyük hacimli işleri bu fabrikada yapmayı hedefledik. Orta ve Doğu Avrupa pazarlarından daha hızlı pay almayı planlıyoruz. Bugün itibariyle Bulgaristan’dan daha rekabetçi fiyat verebiliyoruz. Türkiye’den de ihracat yaparak bu işlerimizi destekliyoruz."
İç pazarda bu yıl 2005’ten kötü geçerPAŞABAHÇE’nin yurtdışı satışlarda bir hız yakaladığını söyleyen Gülsüm Azeri, yurtiçinde ise büyük sıkıntılar yaşadıklarını belirtti. Azeri, şöyle konuştu: "Yurtdışı satışlarda hızlı büyümeye devam ediyoruz. Büyüme oranları yüzde 10’un üzerinde olacak. Yurtiçi satışlarda böyle bir beklentiyi tekrarlamam mümkün değil. Yurtiçinde ithalat odaklı büyük bir artış var. Hem maliyet sıkıntıları var, hem de Uzakdoğu’dan yapılan ithalat piyasalarda büyük bir sorun yaratıyor. İthalat hepimizden pay alıyor. 2006, 2005’ten kötü olacak."
Kırklareli’nde kristal kalitesinde cam üreteceğizPAŞABAHÇE’nin Türkiye’deki yatırımlarının da devam ettiğini hatırlatan Gülsüm Azeri, Kırklareli’nde yapılacak 17 milyon dolarlık yatırımla yeni bir cam koleksiyonu üreteceklerini belirtti. Türkiye’de ağırlıklı olarak katma değeri yüksek ürün gamına yatırım yaptıklarını söyleyen Gülsüm Azeri, "Kristal kalitesinde ve bulaşık makinesinde yıkamaya dayanıklı yeni bir ürün çıkartacağız. Kaım ayında devreye alacağımız yeni yatırımımızda ayaklı ve kristal kalitesinde ayaklı cam bardaklar üreteceğiz" dedi.
Çin’e ve Endonezya’ya rağmen büyüyoruzPAŞABAHÇE’nin pazardaki tüm olumsuzluklara rağmen büyüme trendini sürdürdüğünü söyleyen Gülsüm Azeri, "Çin’e ve Endonezya’ya rağmen büyüyoruz. Türkiye’deki maliyet olumsuzluklarına, Türkiye’ye ve tüm Avrupa’ya gelen Uzakdoğu menşeili ithalata rağmen büyümemizi sürdürüyoruz" dedi. 2005 yılının oldukça zor geçtiğini belirten Azeri, karlılıklarının düşmesine rağmen büyümeye devam ettiklerini vurguladı. Paşabahçe’nin Avrupa’nın ikinci, dünyanın üçüncü büyük üreticisi olduğunu hatırlatan Azeri, şöyle konuştu: "Kısa vadeli pazarlama taktiklerine giremeyiz, uzun vadeli bakıyoruz. Farklı ürün gruplarına ve farklı teknolojilere yatırım yapıyoruz. Kendi teknolojilerimizi geliştiriyor, kendi makinelerimizi üretiyoruz."