Güncelleme Tarihi:
Migros'un bugün yapılan Olağan Genel Kurulu'nda sunulan faaliyet raporunda, geçen yıl ekonomik kriz sonucunda bireylerin gelirlerinin azalması, işsizlik ve yüksek faiz oranlarının bankacılık ve finansal hizmetler sektöründen sonra perakende sektörünüde olumsuz etkilediğine dikkat çekildi.
Â
Migros'un 2001 yılı satışlarında reel olarak küçülme yaşasa da uyguladığı etkin politikalar sayesinde yurtiçinde ve yurtdışında etkin yatırımlarına devam ettiği, bunun sonucunda faaliyet karında ve net karda önemli artışlar sağladığı vurgulanan rapora göre, Migros geçen yıl 12 adet Migros, 19 adet Şok, 1'i Sofya ve 2'si Moskova'da 3 adet Ramstore olmak üzere toplam 34 yeni satış noktasını, Moskova'da Ramstore Alışveriş Merkezi ve Antalya'da Migros Alışveriş Merkezi'ni hizmete soktu.
Hizmetlerini 36 ile yaygınlaÅŸtıran Migros, maÄŸaza sayısını 66 M, 55 MM, 29 MMM, 3 hipermarket, 3 alışveriÅŸ merkezi ve 292 Åžok'a ulaÅŸtırdı.Â
Rusya-Moskova'daki yatırımlarının gördüğü ilgiyle maÄŸaza sayısını kısa sürede artıran Ramstore, Moskova'nın 10. Ramstore ve 4. Ramstore AlışveriÅŸ Merkezi'nin temelini Mayıs 2001'de attı.Â
Migros, Bakü'de 3, Moskova'da 9, Kazakistan'da 3, Sofya'da 1 Ramstore olmak üzere yurtdışındaki 2001 yılı sonunda ulaştığı mağaza sayısını 16'ya çıkardı.
Yurtiçinde ve yurtdışındaki atılımlarına devam ederek büyüyen Migros, 2001 yılı sonunda toplam 461 mağazada hizmet sunarak, satış alanında yüzde 11 büyümeyi gerçekleştirdi. 814 trilyon 259 milyar liranet satış, 17 trilyon 776 milyar lira net kara ulaştı.
2002'DE DAHA SEÇİCİ BİR BÜYÜME
Raporda, şunlar kaydedildi: "Migros 2002 yılında daha seçici bir büyüme stratejisi izleyecek ve operasyonel verimliliğe dikkat edecektir. Bu yıl için yüzde 6 reel büyüme planlanmıştır.
Yurtdışında, Moskova'da 2001 yılında temeli atılan Ramstore Alışveriş Merkezi Balyaeva'nın hizmete girmesi planlanırken, bu yıl Rusya'da Ramstore Alışveriş Merkezleri'nin en büyüğünün temeli atılarak sene sonunda hizmete girmesi hedeflenmektedir.
Ayrıca, 5 yeni Ramstore süpermarket açılışı ile Rusya'da toplam Ramstore sayısının 16'ya çıkarılması programlanmıştır. Kazakistan ve Bulgaristan'da yeni mağazaların açılış çalışmaları sürdürülmektedir. Yurtiçinde Şok ve Migros olarak toplam 34 yeni mağaza açılışı hedeflenmektedir.''
  Â
Genel Kurul'da söz alan hissedarlardan Özdemir Bayur, cironun reel olarak yüzde 23'lük azalma ve maÄŸaza hacminde yüzde 11 büyüme olmasının, iÅŸ hacminde önemli azalma olduÄŸunu gösterdiÄŸine dikkat çekti.Â
Migros'un 3 yıl içerisinde yurtdışında 50 milyon dolarlık iÅŸtirak ve 90 milyon dolarlık yurtiçi yatırım yaptığını belirten Bayur, bu yatımlardan ne kadar katma deÄŸer yaratılmasının beklendiÄŸini sordu.Â
Hakkı Yalçınkaya da, Suudi Arabistan'da 100 binden fazla Türk bulunduÄŸuna dikkat çekerek, Mekke, Medine, Cidde ve Riyad gibi ÅŸehirlerde Migros maÄŸazaları açılmasını önerdi.Â
''MOSKOVA'DAN 250 MÄ°LYON DOLAR CÄ°RO BEKLÄ°YORUZ''
Â
Migros Genel Müdürü Ömer Bozer konuÅŸmasında, yurtdışı iÅŸtiraklerden geçen yıl 16 milyon dolar net kar elde edildiÄŸini, buralarda hızla büyümeye devam ettiklerini söyledi.Â
Moskova'da 9 market sayısını yıl sonunda 16'ya çıkarmayı planladıklarını, bunun sonucunda Moskova'dan 250 milyon dolar ciro beklediklerini kaydeden Bozer, ''Dolar bazında baktığımızda Migros Türk'ün aşağı yukarı 650 milyon dolar cirosu olduğu varsayılırsa, sadece Moskova'da 250 milyon dolar ciro ile bu sene yaklaşık 20 milyon dolar kar beklentisi yapılan yatırımların ne kadar isabetli olduğunu ifade ediyor'' dedi.
  Â
Ömer Bozer, Ramstore'lar için 3 yılda 270 milyon dolarlık yatırım öngördüklerini bildirdi.Â
Antalya'daki alışveriÅŸ merkezinde bulunan hipermarketin yıllık 25 milyon dolar satış potansiyeline sahip olduÄŸunu, bunun zaten 18-19 milyon dolarlık kısmını gerçekleÅŸtirdiklerini kaydeden Bozer, buradaki dükkanlardan da yılda 4-5 milyon dolarlık ciddi bir kira geliri elde edileceÄŸini belirtti.Â
Hakkı Yalçınkaya'nın önerisine de deÄŸinen Bozer, zamanında Yalçınkaya'nın, Moskova içinde kendilerini uyardığını ve ÅŸimdi orada güzel iÅŸler yaptıklarını belirterek, ''Dolayısıyla, aynı ileri görüşlülüğü Suudi Arabistan için de dikkate almamız gerekiyor'' dedi.Â
Migros markalı ürünlerine reklam giderlerini yansıtmadıkları için, bu ürünlerin fiyatlarının lider markalara göre yüzde 20-30 daha düşük olduÄŸuna iÅŸaret eden Bozer, bu durumun ''ucuz mal, kalitesizdir'' görüşünü yansıtmadığını vurguladı.Â
   Â
KAYITLI SERMAYE TAVANI 100 TRÄ°LYON LÄ°RAYA YÃœKSELTÄ°LDÄ°
Â
Migros Yönetim Kurulu BaÅŸkan Yardımcısı Cengiz SolakoÄŸlu da, Migros'un 2001 yılının güç ekonomik koÅŸullarına raÄŸmen bu derece yüksek kar eden kendi alanındaki tek ÅŸirket olduÄŸunu, diÄŸer ÅŸirketlerinin hepsinin zarar ettiÄŸini belirtti.Â
En hızla büyüyen şirket olduklarına da dikkat çeken Solakoğlu, ''Büyüme Türkiye'de yavaşlarken, Rusya'da hız kazandı. Rusya'da geçen yıl cirosunu 189 milyon dolara çıkardı ve 16 milyon dolar gibi küçümsenemeyecek kar elde etti'' dedi.
Migros'un yüzde 50'sine sahip olduğu Ramstore'lara bu yıl 100 milyon dolarlık yatırım yapılarak hızla büyümeye devam edeceklerini söyleyen Solakoğlu, Rusya'da bavul ticareti ile bozulan Türk imajına büyük oranda değer kazandırıldığını belirtti.
Yönetim Kurulu Ãœyeleri Nevzat TüfekçioÄŸlu ve Hasan Subası'nın yerine Hakkı Hasan Yılmaz ve Oktay Irsıdar getirildi.Â
Ayrıca, 9 trilyon 180 milyar lira olan kayıtlı sermaye tavanının 100 trilyon liraya yükseltilmesi kararlaÅŸtırıldı.Â
                                                       Â